Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg trenger litt hjelp i VB.Net

Jeg har laget to GroupBox, i de to boksene har jeg lagt 3 RadioButton hver. Jeg har også laget en Button. Jeg vil at hver av de RadioButton-ene skal ha hver sin verdi. (Grunnen til at jeg har RadioButton-ene i GroupBox er at man skal krysse av to av altarnativene). Så når man trykker på Button skal der komme opp en rute med de verdiene i.

Så jeg lurer på hvordan jeg legger til verdier og hvordan jeg kan få de verdiene inn i ruten når jeg trykker på Button?

Jeg setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker, men når du bruker RadioButtoner så tror jeg ikke du kan velge av flere av dem. Er det en mulighet å bruke CheckBoxer?

Er ikke sikker på om jeg forsto spørsmålet riktig...

Edit:

For å sjekke hvilken verdi en Radiobutton:

Private Sub RadioButton2_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles RadioButton2.CheckedChanged
       If RadioButton2.Checked = True Then
           MsgBox("True")
       Else
           MsgBox("False")
       End If
   End Sub

Endret av inherit
Lenke til kommentar
Er ikke sikker, men når du bruker RadioButtoner så tror jeg ikke du kan velge av flere av dem. Er det en mulighet å bruke CheckBoxer?

Så lenge du har de inne i hver sin groupbox så går det greit, da kan du velge en radiobutton pr groupbox.

Jeg vil at hver av de RadioButton-ene skal ha hver sin verdi.

Du kan ikke tilordne radiobutton en verdi.

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, det hjalp meg en del, men det jeg lurer på nå er at etter at du har merket to radiobutton(en i hver groupbox), så at når man trykker på en Button at det komme en melding opp isteden for at det komme to meldinger opp.

En med "Brun" og så en med "Rød". Jeg vil at både "brun" og "rød" skal komme opp i en felles rute.

Slik gjorde jeg:

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click

If RadioButton1.Checked = True Then

MsgBox("Brun")

End If

If RadioButton11.Checked = True Then

MsgBox("Rød")

End If

End Sub

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
 Dim out As String
 If RadioButton1.Checked Then ' Du trenger ikke lik true, siden True returnerer True
   out = "Brun"
 End If
 If RadioButton11.Checked Then out &= vbCrLr & "Rød"
 MsgBox(out)

Lenke til kommentar

regner med at du skrev:

på en linje? Hvis ikke må du ha med en _

Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles _

Button1.Click

Lenke til kommentar

Jeg takker for all hjelp, nå har jeg fått det til.

Men jeg har to spørsmål til:

Jeg har laget en test som jeg kalte "test1" men når man trykker på en button står der "test1" oppe i det blå, se bilde. Hvordan kan jeg bestemme teksten selv, f.eks til "Svar på test 1".

Jeg lurer på hvordan man kan lage en TextBox slik at det går kun an å skrive inn et tegn i TextBoxen.

post-111-1106139389_thumb.jpg

Endret av xanonymx
Lenke til kommentar

Ikke så vanskelig det. Her er en måte du kan fikse det på:

MsgBox("tekst", MsgBoxStyle.OKOnly, "Her er tittelen")

Edit:

Jeg lurer på hvordan man kan lage en TextBox slik at det går kun an å skrive inn et tegn i TextBoxen.

I tekstboxen er det noe som heter MaxLength. Sett den til 1 så tror jeg det bare går ann å skrive ett tegn

Endret av inherit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...