Flygutt Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har laget en batch-prosess i MS-DOS for WinXP, men trenger ørlite grann hjelp. Prosessen: Start Program.exe Instruksjon 1 Exit Problemet her er altså at Instruksjon 1 kjøres ETTER at Program.exe er AVSLUTTET. Jeg vil at Instruksjon 1 skal kjøres etter at Program.exe er startet, men at det skal kjøres selv om Program.exe ikke er avsluttet. Skjønner dere? Den skal altså ikke vente til Program.exe er avsluttet før den starter Instruksjon 1. Er det noen hjelpe med dette problemet? MVH Flygutt Lenke til kommentar
Neuro Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Tror ikke dette er mulig i DOS/Console, med mindre det dreier seg om et TSR Program (Terminate & Stay Resident). I Unix kan man enkelt kjøre programmer i "bakgrunnen" (lenge siden jeg holdt på med slikt, men mener at det er tilfellet), men altså ikke i DOS. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 skal du starte flere programmer samtidig, gjør det slik: eks: start program.exe| start instruksjon| exit Lenke til kommentar
Neuro Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Det er en pipe, tror ikke det blir helt rett. Men det kan kanskje fungere avhengig av hva du er ute etter. Output fra program.exe blir jo borte hvis du skriver f.eks. sånn: program.exe | echo "tull" Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 det funket da her, skal funke uansett... tror dette er ett script som skal starte en installasjon av ett program, samtidig som instruksjonene kommer opp... vet ikke, men hvis jeg har rett så funker det scriptet jeg la her... Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Problemet er at programmet ikke returnerer før det er ferdig, og batchskriptet går ikke videre før programmet returnerer. I Linux kunne dette lett blitt fikset ved å starte programmet i bakgrunnen, men som nevnt har ikke Windows denne muligheten, så vidt jeg vet. Én løsning, dog muligens overkill, kunne vært å skrive et program som startet prosessen og deretter returnerte. Lenke til kommentar
Neuro Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Jo, men hvis det er snakk om windows-programmer som alikevel ikke bruker "standard out", så vil pipen føre til at man kan starte to ting. F.eks.: notepad fil1.txt | notepad fil2.txt vil starte to notepad-vinduer. Da har man jo et tåpelig console-vindu som også ligger åpent helt til man lukker begge programmene. Men om man bruker "echo" eller "type" kommandoer for å vise instruksjoner i console-vinduet, så er det kanskje akkurat det han trenger... Endret 17. januar 2005 av Neuro Lenke til kommentar
Olethros Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Erm... Beklager hvis dette er skikkelig innlysende, men i batch-filen skriver du bare "start" foran programmet som skal kjøres, så bør dette starte i bakgrunnen. F.eks: @ECHO OFF start notepad.exe c:\tekstfil1.txt echo Notepad er startet, og filen c:\tekstfil1.txt skal være åpen. Dette fungerer selvfølgelig bare hvis du kjører et DOS-vindu i Windows, men du sa jo det var for XP... Lenke til kommentar
Neuro Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ja det var jo smartere :-) Fremdeles bare brukbart til windowsprogrammer (dvs. konsoll/DOS applikasjoner kommer opp i nytt DOS-vindu), men jeg vet jo ikke helt hva som er målet her. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Skrev han ikke det i første post? Eller -- var det kanskje pseudokode? So far, and yet so close... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Batch script er ganske gammelt, dette var ikke noe noen hadde bruk for da det ble laget, siden DOS kun er "memory resident multi tasking" som det heter så fint. Lenke til kommentar
Flygutt Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Erm... Beklager hvis dette er skikkelig innlysende, men i batch-filen skriver du bare "start" foran programmet som skal kjøres, så bør dette starte i bakgrunnen. F.eks: @ECHO OFF start notepad.exe c:\tekstfil1.txt echo Notepad er startet, og filen c:\tekstfil1.txt skal være åpen. Dette fungerer selvfølgelig bare hvis du kjører et DOS-vindu i Windows, men du sa jo det var for XP... Takker, Olethros! "Start" var det som skulle til -- Flygutt Lenke til kommentar
Tr1llobite Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 kommando1 & kommando2 & kommando3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå