arex Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har planer om å kjøpe 3 LCD-skjermer som blant annet må takle spill som Q3 og D3. Skjermen(e) må ha tynne kanter slik at de kan settes inntil hverandre og de må være såpass raske at jeg slipper etterslep. Har ikke lyst til å betale mye over 10.000,- for tre skjermer, men jeg har ikke så god peiling på pris. Jeg vet i alle fall at jeg ikke vil ut med 30k for et slikt oppsett som selges på geekshop.no. Noen som kan tipse meg om en skjerm som passer til mine kriterier? Har et øye til disse to for øyeblikket: NEC 17" LCD Multisync 1770NX Sort/Sølv 1280x1024, DVI, TCO-03 http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305705&cks=PRL Samsung 17" LCD Syncmaster 172X TCO99 Skjerm, Dual, Silver http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121957&cks=PRL Samsungen ser ut til å ha tynnere kanter, men får på pukkelen av hw.nos testpanel på grunn av litt svake farger. Har lest mye bra om NEC-en. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Altså.. Skulle jeg kjøpt 3 skjermer for å kjøre tripplescreen så hadde nok jeg personlig sett mest på kantbredden... Da ville det ha kommet i første rekke.. Selvfølgelig må skjermen fungere greit nok, og det gjør da helt klart Samsungen.. NEC 1770NX er vel en av de bedre (den beste) 17" på markedet i dag.. koster vel faktisk litt mindre enn samsungen, samt at den er bedre.. MEN, kantene er vel ca. en halc cm. tykkere.... Så her får du velge hva du vil.. 1. 3 av markedets beste skjermer med ca. 30mm mellom hver, til ca. 10.000 kr. 2. 3 helt greie og veldig smidige skjermer med ca. 20mm mellom hver, til ca. 11.000 kr. Endret 16. januar 2005 av Andreasfe Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Som testaren som gav 172x på pukkelen for svake farger får eg vel svare her. 172x har tynne kanter og vil kanskje være bra i eit dualoppsett, men ein ting som du må ta hensyn til når det gjeld den skjermen (som står vel ikkje direkt i testen) Kontaktene til straum og signal er bak på den slik at du treng eit par cm ekstra bakover for den iforhold til Necen, rett og slett for å få plass til DVI-kabelen. Slik schmeclk har gjort her er jo mogeleg også utan at eg ville ha gjort det sjølv. Skjermmessig ville eg ha gått for 1770nx. mvh JanEirik Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Du er antakelig allerede klar over det, men tenkte jeg bare skulle nevne at du må ha en noe spesiell grafikkløsning for å koble til 3 skjermer, enten Matrox Parhelia, et ekstra pci-skjermkort eller 2xNvidia-SLI-skjermkort og vente til de har fått skrevet om driverne til å støtte 3 skjermer. Guiden Jankee linket til nevner jo i og for seg dette også. Lenke til kommentar
arex Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 AndreasfeSå her får du velge hva du vil.. 1. 3 av markedets beste skjermer med ca. 15mm mellom hver, til ca. 10.000 kr. 2. 3 helt greie og veldig smidige skjermer med ca. 10mm mellom hver, til ca. 11.000 kr. Hvis målene du nevner er korrekte - hvis kanten som blir mellom de to (tre) skjermene når de står inntil hverandre er 15mm - så er jo det fullstendig til å leve med (tror jeg - har ingen erfaring). 15mm virker umiddelbart litt lite, men jeg har sendt mail til komplett om å få nøyaktige mål på disse to skjermene. Forventer å få svar i morgen. 1000 i prisforskjell bryr jeg meg lite om. Kanskje noen med erfaring med bredde mellom LCD-skjermene kan gi meg et tips? JankeeSlik schmeclk har gjort her er jo mogeleg også utan at eg ville ha gjort det sjølv. Hehe, helt enig, sånt tar jeg IKKE sjansen på. Jankee172x har tynne kanter og vil kanskje være bra i eit dualoppsett, men ein ting som du må ta hensyn til når det gjeld den skjermen (som står vel ikkje direkt i testen) Kontaktene til straum og signal er bak på den slik at du treng eit par cm ekstra bakover for den iforhold til Necen, rett og slett for å få plass til DVI-kabelen. Hmm. NEC er enklere å ta med seg på steder hvor man får 60x60cm å sitte på altså SaftisDu er antakelig allerede klar over det, men tenkte jeg bare skulle nevne at du må ha en noe spesiell grafikkløsning for å koble til 3 skjermer, enten Matrox Parhelia, et ekstra pci-skjermkort eller 2xNvidia-SLI-skjermkort og vente til de har fått skrevet om driverne til å støtte 3 skjermer. Jo, jeg er klar over dette. Matrox er for dårlig til å kjøre spill... Har tenkt hardt og lenge på 2x 6800 Ultra, men som du sier så støtter ikke de mer enn to skjermer. Span mode er visst begrenset til hvert enkelt kort. Har dem planer om å skrive om driverne altså? Når? Når jeg får bekreftelse på at det funker, kjøper jeg jo SLI på flekken. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Så her får du velge hva du vil.. 1. 3 av markedets beste skjermer med ca. 15mm mellom hver, til ca. 10.000 kr. 2. 3 helt greie og veldig smidige skjermer med ca. 10mm mellom hver, til ca. 11.000 kr. Hvis målene du nevner er korrekte - hvis kanten som blir mellom de to (tre) skjermene når de står inntil hverandre er 15mm - så er jo det fullstendig til å leve med (tror jeg - har ingen erfaring). 15mm virker umiddelbart litt lite, men jeg har sendt mail til komplett om å få nøyaktige mål på disse to skjermene. Forventer å få svar i morgen. 1000 i prisforskjell bryr jeg meg lite om. Kanskje noen med erfaring med bredde mellom LCD-skjermene kan gi meg et tips? Min NEC1770NX målte jeg til å være 13,5mm fra der bildet slutter og plastikken begynner til kanten av rammen. Skjønner ikke helt regnestykket til Andreasfe, da man jo må legge sammen 2 kanter for å få avstanden mellom skjermflatene, altså blir det ca. 27mm mellom skjermene. Du er antakelig allerede klar over det, men tenkte jeg bare skulle nevne at du må ha en noe spesiell grafikkløsning for å koble til 3 skjermer, enten Matrox Parhelia, et ekstra pci-skjermkort eller 2xNvidia-SLI-skjermkort og vente til de har fått skrevet om driverne til å støtte 3 skjermer. Jo, jeg er klar over dette. Matrox er for dårlig til å kjøre spill... Har tenkt hardt og lenge på 2x 6800 Ultra, men som du sier så støtter ikke de mer enn to skjermer. Span mode er visst begrenset til hvert enkelt kort. Har dem planer om å skrive om driverne altså? Når? Når jeg får bekreftelse på at det funker, kjøper jeg jo SLI på flekken. Misforstå meg rett, greia er visst at de skal skrive en ny modus i driverne, slik at kortene ikke jobber i parallell med samme output, men fungerer som 2 uavhengige kort (og antakelig støtter opp til 4 skjermer). Altså blir det jo ikke noen SLI. Husker ikke i farten hvor jeg har dette fra, men litt søking i SLI-artikler burde gi deg svaret, evt. en chat med oivind_dahle. Endret 16. januar 2005 av Saftis Lenke til kommentar
arex Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 SaftisMin NEC1770NX målte jeg til å være 13,5mm fra der bildet slutter og plastikken begynner til kanten av rammen. Skjønner ikke helt regnestykket til Andreasfe, da man jo må legge sammen 2 kanter for å få avstanden mellom skjermflatene, altså blir det ca. 27mm mellom skjermene. Ja, det hørtes veldig lite ut. 2,7cm omtrent er det altså. Det er jo litt mye.. Noen som har erfaring som kan fortelle om dem ville ha valgt NEC med 2,7cm eller Samsung med mindre kant (men med lavere fargekvalitet)? (Kommer tilbake med ytterligere mål i morgen.) SaftisMisforstå meg rett, greia er visst at de skal skrive en ny modus i driverne, slik at kortene ikke jobber i parallell med samme output, men fungerer som 2 uavhengige kort (og antakelig støtter opp til 4 skjermer). Husker ikke i farten hvor jeg har dette fra, men litt søking i SLI-artikler burde gi deg svaret, evt. en chat med oivind_dahle. Altså blir det jo ikke noen SLI i den forstand vi kjenner det fra tidligere av. Aha, så det er faktisk umulig å få i pose og sekk? Nemlig tre skjermer og kraftig ytelse. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Skjønner ikke helt regnestykket til Andreasfe, da man jo må legge sammen 2 kanter for å få avstanden mellom skjermflatene, altså blir det ca. 27mm mellom skjermene.hahaha.. ja faen.. sliten og jævlig Lenke til kommentar
haakoo Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 NEC 1770NX er vel en av de bedre (den beste) 17" på markedet i dag.. koster vel faktisk litt mindre enn samsungen, samt at den er bedre.. MEN, kantene er vel ca. en halc cm. tykkere.... Nec-en er en av de beste 17" til en grei pris, ikke totalt. Det finnes nok en god del 17" LCD skjermer med bedre bilde, men de koster nok en god del mer. Det er heller ikke sikkert de har like god responstid. En ting er sikkert, 1770NX har en del baklys (når jeg ser den ved siden av en Eizo L568). Lenke til kommentar
arex Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Komplett påstår rammen på Samsungen er 1cm, men et bilde på denne siden viser noe annet: http://www.extremeoverclocking.com/reviews...ung_172x_2.html Der er den nemlig en halv tomme, eller 1,27cm. Hvis vi sier 2 * 1,3cm for å beregne "streken" mellom to skjermer, blir dette 2,6cm... Dette virker mye for meg, men finnes kanskje ikke noe særlig mindre? Heller mer og mer på Samsungen, rett og slett fordi den er tynnere, og fargene er jo ikke akkurat DÅRLIGE heller. Lenke til kommentar
reggor Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Har målt rammen på min 172X og den er 1 cm. Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Komplett påstår rammen på Samsungen er 1cm, men et bilde på denne siden viser noe annet: http://www.extremeoverclocking.com/reviews...ung_172x_2.html Der er den nemlig en halv tomme, eller 1,27cm. Hvis vi sier 2 * 1,3cm for å beregne "streken" mellom to skjermer, blir dette 2,6cm... Dette virker mye for meg, men finnes kanskje ikke noe særlig mindre? Heller mer og mer på Samsungen, rett og slett fordi den er tynnere, og fargene er jo ikke akkurat DÅRLIGE heller. Synes det ser ut som om det er 6,5 intervaller som dekker kanten, og 16 intervaller i en tomme, mao 6,5/16 = 0,40625 inches = 1,031875 centimeter ? Altså ca. 2.1 cm med 2 skjermer ? Har du forresten vurdert Eizo L550 ? Den er jo en god del billigere (2200-2500) enn de to andre modellene, og har etter sigende godt bilde. Edit: Trodde ikke at Samsungen var 12ms, Eizo er jo 16ms. Endret 17. januar 2005 av Saftis Lenke til kommentar
arex Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 D'oh. Hvorfor bruker ikke alle bare det metriske systemet Min feil. Så da er konklusjonen at NECen og Samsungen har like store kanter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå