wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg har lenge hatt lyst til å lage et lite rom i PC'en som kan kjøle ned småting (f.eks. snusboksen min ). Har tenkt litt på peltier, men jeg veit jo ikke hvor stor effekt de vil ha. Har 2 diskettstasjon brønner ledig (bruker ikke disketter), og da tenkte jeg at jeg kanskje kunne tette litt og sånn, og få det litt kjølig i den delen av pc'n. Hvor mange peltier med hvor mange watt trenger jeg for å få lavest mulig temp? Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Tja, det er et par ting å være obs på her. For det første så trenger du minimalt med effekt for å kjøle ned et lite rom som dette. Hurtig nedkjøling av brus krever selvfølgelig litt effekt, men det viktige blir nok isolering og tetting. Peltierelementer oppgis ofte med en deltaT som angir maksimal temperaturforskjell mellom kald og varm side. Denne temperaturforskjellen er ganske uavhening av elementets angitte kjøleeffekt. Du kan derfor få en like lav temperatur med små elementer! Det er lett å forstå at om du ikke klarer å kjøle den varme siden tilstrekkelig, så vil du heller ikke oppnå en særlig kjøleeffekt. Store peltierelementer på flere hundre watt vil være bortimot umulige å kjøle skikkelig med luftkjøling, og i realiteten vil du da ha laget et stekerom i stedet for et kjølerom. Små elementer (~50 W) er mer egnet, men du må fortsatt benytte en skikkelig kjøleribbe med vifte. Dette bringer oss over på det neste problemet, hvis du velger å montere denne kjøleribben inne i kabinettet, vil du få en betydelig varmekilde som vil påvirke kabinettemperaturen. Og sist, men ikke minst, peltierelement trekker en del strøm (fra 12V railen). I værste fall kan du risikere å måtte kjøpe en ny psu. Håper dette ga deg noen tips til prosjektet. Håper du gjennomfører det og lager en worklog! Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Takk abraxa Jeg forstå litt mer av dette med peltier nå, men jeg er ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen, så jeg håper jeg kan få svar på et par spørsmål Hvis jeg kommer til stykket at dette blir realisert, så blir det selvsagt en worklog på det Om jeg må kjøpe ny psu, så får det bare være. Men her er de spørsmålene hvertfall: 1. Er det mulig å regne ut hvor store elementer jeg trenger, og hvor mye luftkjøling den varme siden trenger, i såfall hvordan? 2. Hva er beste isolasjonsmåte, og hva vil være mest gunstig å bruke med tanke på vekt og sånn? 3. Er det noen andre guider på dette enn her på OK.no (skjønner ikke bæret av delta ditt og datt)? Poster flere spørsmål om jeg kommer på flere ting jeg føler er relevant å vite EDIT: Leste om det med monteringen inni kabinettet på nytt, og det blir selvsagt ikke aktuelt. Det blir vel at jeg monterer dem sånn at de suger luft fra omgivelsene utenfor kabinettet. Endret 16. januar 2005 av wunderbaum Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Ok, la oss ta utgangspunkt i dette peltierelementet fra Danger Den. Hvis du ser på spesifikasjonene så ser du at Qmaks for dette elementet er 80W, det betyr at det kan flytte 80W varme fra kald til varm side ved gunstige betingelser. DeltaT maks er 71 grader. Det betyr at hvis du klarer å kjøle den varme siden ned til romtemperatur på 24 grader, så vil det på den kalde siden være 24-71= -47 grader celcius! Så kaldt vil det selvfølgelig ikke bli i realiteten, men det sier litt om potensialet til peltierelementet. Hva betyr 80W kjøleeffekt i praksis? La oss si at du vil kjøle en boks cola fra 20 til 3 grader celcius. Her antar jeg med at cola har de samme egenskapene som vann. Jeg skal ikke plage deg med mellomrekningen, men ideelt sett tar denne nedkjølingen bare 5 minutter med et 80W pelt, forutsatt en ideell varmeledning og intet varmetap til omgivelsene. Igjen må jeg gjenta at dette ikke er reelle verdier, men de antyder at et slikt pelt er mer enn kraftig nok til et minikjøleskap. En annen fordel med peltierelementer er at man ved å regulere spenningen over elementet kan (til en viss grad) regulere kjøleeffekten. Slike regulatorer kan bygges, men du kan også bruke viftekontrollere hvis de er kraftige nok. Dette betyr at du kan peise på med full effekt når du har fylt kjølerommet med snus og brus, og når denne er kald nok kan du skru ned effekten til en brøkdel. Når det gjelder designet på kjølerommet, så ville jeg foreslå å lage et ytre skall av finèr (3 vegger, bunn og topp). Deretter lager du et nytt skall som er 1-2 cm mindre i alle retninger. Først forer du det ytre skallet med et lag mineralull av den typen som brukes i husvegger. Dette finner du sikkert nok av i containere rundt byggeplasser. Så setter du det lille skallet inn i det store, og vips, så har du et isolert rom. Deretter lager du en isolert dør som du hengsler i det ytterste skallet. Denne kan kles med modifiserte frontdeksler så den matcher kabinettet. Du må også huske å skjære hull til peltierelementet i toppen, bunn eller en av sideveggene. Jeg vil anbefale å ha en liten kjøleribbe på den kalde siden også. Stå på! Endret 16. januar 2005 av abraxa Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Tusen hjertelig takk Nå skjønner jeg mer eller mindre hva jeg må gjøre, og er klar til å handle inn med en gang det kommer penger inn på konto'n Worklog krever vel folk, så det skal folk få Men nok en gang, takk for at du gidder å ta deg tid til å lære oss noobs ting vi ikke har peiling på! Setter stor pris på det EDIT: Kom på et par spørsmål til når du jeg leste gjennom et par ganger til 1. Går det an å "separere" den varme og den kalde siden, sånn at varmluft kan føres ut av kabinettet? Kan lage en enkel tegning med mine supre paintskills om du ikke helt skjønner hva jeg mener. 2. Hva vil den reelle temperaturen være på et 50W element hvis den varme sida kjøles ned + at den varme lufta blir brakt ut av kabinettet? Hvis vi sier at jeg får elementet ned på 30 grader celcius? Endret 16. januar 2005 av wunderbaum Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 kikke bort på den varme snus boksen og tenke: håper du får det til Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Hehe... Du får håpe det Bra det ikke bare er jeg som snuser på forumet her Er akkurat det jeg og min samarbeidsvenn tenkte når vi irriterte oss over den varme snusboksen. Den blir så fort tørr og jævlig, så det må jo være mulig! Vi begge bruker vel mesteparten av tiden foran skjermen, så det her skal bli bra Må bare få penger og sånn først! Drittjobben trenger ikke masse folk lenger heller, så det blir en heller lav inntekt derfra (sånn ca. 0,- i mnd ). For å trøste deg litt NeVa: det prosjektet her skal bli en realitet!! Snusen skal bli kaldere! Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 May the snusforce be with you Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Takker Glemte jo å spørre om hvor man kan kjøpe slike elementer da! Kan ikke lage kjøling uten elementene Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 tja http://www.netconnection.no/ selger jo men de blir kansje litt kraftige. mener også at http://www.elfa.se/no/ har noen. søk på peltier der men veit ikke om de passer i pc'er da stå på burde kansje ikke si at jeg snuser siden jeg ikke er 18 enda( bare 16) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 du får kjøpt peltier elemeter bla.a. på microplex.. Lenke til kommentar
NeVa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) de har bare Dielektrisk fett der. har aldri sett at de har elementer der heller edit: leif er slem Endret 16. januar 2005 av NeVa Lenke til kommentar
wunderbaum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Takk NeVa De på netconnection blir nok dessverre litt for heavy saker Får se litt på ELFA, kanskje jeg kan bestille det gjennom skolen Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Mekka en snuskjøler da jeg tjenestegjorde i militæret. Bestod av et isolert rør med plass til 10 bokser. I toppen (lokket) monterte jeg en peltier sandwich med vifte/ribbe combo|peltier|kjøleribbe. Vifta/ribbe delen kjølte ned den varme siden og var plassert på utsiden av lokket og en kjøleribbe på den kalde siden fordelte kulden bedre inni røret. Greia fungerte ypperlig! Det var utrolig deilig å kunne bake seg en iskald prell kl.0600 om morgenen da reveljen gikk, IB var på vei, helvete brøt løs og nok en kald og våt dag i felt ventet. *mimre mimre* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå