Gå til innhold

Stor test av pumper på overclocking.dk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, jeg vil i alle fall ikke oppfatte dette som spam, tvert imot! Og bifaller oppfordringen om et "must read"! :yes:

Btw; Det var jo for min del spesielt interessant å lese hvor liten påvirkning flow hadde på resultatet, i all fall i testens oppstilling!

Som sikkert noen har fått med seg, har jeg ved flere anledninger "slengt litt med leppa" om akkurat det samme, uten dermed å si at dette gjelder i alle sammenheng.....

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele testen, men jeg lurer på hvorfor Swiftech MCP-600 ikke er med i testen? Dette er da en ganske vanlig pummpe som uter på høyde med de beste på markedet.

En annen pumpe som ikke er med i testen er Iwaki, dette er ikke vanlig i vannkjøling til PC, men det er de desidert beste pumpene på markedet.

XenZor

Lenke til kommentar

Ang: Swiftech MCP-650

Denne pumpe er simpelthen for vild, i hvert fald når man kigger på specifikationerne. Ikke nok med at den har en meget imponerende løftehøjde, så er den dimensioneret til at kunne køre mellem 6-24 volt. Dog anbefales det IKKE at køre over 12 volt i længere tid.

Noen her på forumet som har erfaring med å kjøre denne pumpen på f. eks. 7V?

Denne pumpen flytter masse vann, men bråker visstnok en del. Vil den fortsatt flytte greit med vann selv om man setter ned spenningen?

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Ang: Swiftech MCP-650

Denne pumpe er simpelthen for vild, i hvert fald når man kigger på specifikationerne. Ikke nok med at den har en meget imponerende løftehøjde, så er den dimensioneret til at kunne køre mellem 6-24 volt. Dog anbefales det IKKE at køre over 12 volt i længere tid.

Noen her på forumet som har erfaring med å kjøre denne pumpen på f. eks. 7V?

Denne pumpen flytter masse vann, men bråker visstnok en del. Vil den fortsatt flytte greit med vann selv om man setter ned spenningen?

Kan ikke garantere det, siden motoren i den muligens ikke vil jobbe ved lavere spenninger, men du kan jo prøve, evt kjøre full spenning og pakke den inn i en lydisolert boks hvis det ikke går

edit: må ha vært litt borte, til tross for at jeg leste innlegget fikk jeg ikke med meg den 6-24 v biten :blush:

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

På sidene til Danger Den står det "at least 6 Volts is needed to start the pump".

Det kan tyde på at pumpen kan opperere på lavere spenninger, men at den trenger minst 6v for å starte. Eller er det slik at den trenger min. 6v for å virke, og at Utalelsen på DD er litt upresis?

Edit: Leif var innom en tur, men er nå jaget på dør.

XenZor

Endret av XenZor
Lenke til kommentar

LOL, til Leif! :p

Jeg tror man skal være forsiktig med å gå lavere enn 6volt, uansett. Nå kjenner jeg riktignok ikke spesielt godt til de pumpene, men noe sier meg at en pumpe / motor som kan operere på inntil 24volt, neppe vil orke voldsomt mye på 6volt eller mindre. :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg bruker en DangerDen DD12V-D4 pumpe (som visstnok er samme pumpa som mcp-650, bare under annet navn) på en Sunbeam rheobus, kjører den under 7 volt stort sett hele tida (vet ikke hvor langt under 7v, men led'en på rheobusen har skiftet farge hvilket den vel skal gjøre rundt 7v), og det er ikke merkbart mye dårligere ytelse i forhold til på full guffe (rheobusen gir vel litt over 12v på fullt), men merkbart stillere. Det vil si at jeg synes den bråker vel mye på 12v. Temperaturmessig yter den vel kanskje 2-3 grader dårligere på 7v enn på 12v i 1/2" highflow- systemet mitt (se profil for info)

Btw, posten til CaZIO ser helt jævlig ut i Opera hos meg ihvertfall

Endret av Frodin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...