[makeway] Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Hei! Driver med hjemmeside her jeg, hørte noe om at divs loader fortere enn tables!? åssen er det man lager en div???? Emnetittel redigert. "DIVs DIVs DIVs?" er en veldig lite beskrivende emnetittel. Vennligst les hva nettiketten sier om riktig bruk av emnetittelen. PoleCat Endret 16. januar 2005 av PoleCat Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) å lage en div: <div> innhold i diven</div> å definere en div i css: div { width:verdi; height:verdi; ...osv... } eksempel på hvordan en side kan settes opp med DIVs: (dårlig eksempel siden jeg har lagd det) http://home.no/hakwik/ Endret 16. januar 2005 av hockey500 Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Anbefaler at du tar en titt i 'Oppslagsverk over artikler'-tråden. Mange nyttige linker der. Endret 16. januar 2005 av Loomy Lenke til kommentar
[makeway] Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 takker pent! Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan være slikt også: .navn { border: 1px solid #000; height: verdi; width: verdi; etc} Dette går inn i css'en også dette inn i bodyen: <div class="navn">Hi</div> Jeg har også hørt at folk bruker <div id="navn"> istedet, men aldri prøvd det.... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan være slikt også: .navn { border: 1px solid #000; height: verdi; width: verdi; etc} Dette går inn i css'en også dette inn i bodyen: <div class="navn">Hi</div> Jeg har også hørt at folk bruker <div id="navn"> istedet, men aldri prøvd det.... HVis det er bare en div ved navn "#navn" så skal man/kan man bruke id. Bare en div kan ha id="navn". Feks footer og header. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 FÅr jeg tørre å spørre hva som er den store forskjellen av brukene? Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 En id (#) er unik og skal bare brukes en gang i dokumentet. Den kan også brukes som anker, lenkes til. En klasse (.) kan brukes flere ganger i dokumentet. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Vel det tror jeg klarte å skjønne av meg selv. Men hva er denne store big dealen med #id. Vel du har ikke sagt noe som gjør det mye bedre enn class Lenke til kommentar
PoleCat Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Vel det tror jeg klarte å skjønne av meg selv. Men hva er denne store big dealen med #id. Vel du har ikke sagt noe som gjør det mye bedre enn class Hyggelig svar. :!: -------------- Ingenting som er "bedre" enn det andre, en id kan som sagt lenkes til, mens en klasse kan brukes flere ganger. Det er vel forsåvidt den eneste forskjellen. For oversiktelighetens skyld bruker jeg som oftest id på ting som bare skal brukes en gang. Det er også mulig å bruke begge deler på et element: <a id="hjem" class="darkened">Hjem</a> <a id="tjenster" class="darkened">Tjenster</a> Der id i dette tilfellet for eksempel vil utgjøre egenskapene som er unike på den spesifikke lenken, mens klassen er lik for alle. Endret 16. januar 2005 av PoleCat Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Vel det tror jeg klarte å skjønne av meg selv. Men hva er denne store big dealen med #id. Vel du har ikke sagt noe som gjør det mye bedre enn class Ingenting spesielt tror jeg.. bare system? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 ...og du kan angi fleire klasser til et element: class="stor rød tekst" .stor { font-size: large; } .rød { color: red; } .tekst { font-family: arial; } For eksempel (Merk deg at Ø går vel dårlig i klassenavn) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå