kenneth74 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei. Jeg bor i et borettslag, som dessverre kun har tilgang til UPC sitt analoge signal. Jeg har snakket med UPC og de forteller at det ikke blir utbygget til digitalt signal på flere år fremover. Borettslaget vårt har også regler mot å sette opp parabolantenne i borettslaget så det blir vanskelig. Jeg har SVÆRT lyst til å kjøpe en Plasma tv og har sett på QP Vision sin 42" plasma tv. Problemet er at jeg har analogt signal inn, og har hørt at signalet ikke blir så bra. Men betyr dette at det er tilsvarende kvalitet som jeg har i dag, eller kan jeg forvente en forverring av signalet? Er det noen her som har plasma tv og analogt tv signal (kabel tv), og har dere event. UPC som leverandør? Tilbakemelding hadde jeg satt stor pris på. Mvh Kenneth Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har både UPC analog og parabol, og det er veldig lett å se forskjell. Du ser forskjellen med vanlig TV også, men det blir jo ekstra tydelig med så stor skjerm. Det blir jo en avveining, du kan få supert bilde på DVD, men så må du finne deg i at det blir noe sløvt når signalet er dårlig. Det finnes situasjoner hvor også DVD gir dårlige effekter på slike rimelige plasmaskjermer. Da jeg fikk min i hus for 2 år siden var det stunder hvor jeg hadde lyst til å returnere 'skiten', men det gikk over. De gode sidene overskygger etter hvert de dårlige. Vanlig TV blir ynkelig smått i forhold. Hvis bildekvalitet er alt som betyr noe, så er CRT uten tvil det beste. Ulempen er størrelse, tyngde og plassering. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg og Hårek har akkurat samme skjerm. Jeg også er misfornøyd med enkelte ting på denne. Det er: svartnivå(mørke grått istedenfor svart), og ikke stor nok fargepalett. Bortsett fra det er TVen bra. Angrer litt på at jeg kjøpte plasma så tidlig, men på den annen side så jeg i Lyd&Bilde nr. 11 2004 en JVC 42" plasma til 35000,- som faktisk hadde samme spesifikasjoner på de fleste områder, og den hadde ikke DVI inngang, noe min har(som jeg ga 30000,- for et og et halvt år siden). Så jeg tror jeg tross alt fikk en del for pengene den gangen. Komponent og flere scart innganger er det også. Men til on-topic: I begynnelsen kjørte jeg det vanlige analoge UPC signalet til TVen, og det fungerte helt greit. Men man må regne med en del støy, mye som Hårek sa p.g.a. størrelsen på skjermen. Med digitalt signal blir bildet 'roligere', og klarere og sterkere og skarpere - i det hele tatt bedre. Så jeg gikk over til digitalt, fordi jeg tenkte som så at når jeg hadde lagt såpass mye penger i en plasma, skulle jeg ihvertfall få det beste ut av den. Allikevel er DVD enda bedre, og jeg skulle ønske digital dekoderen fra UPC var nyere - eventuellt at de sendte et signal med større båndbredde. DVI-ut på dekoderen hadde også vært bra, evt. komponent-ut. Jeg vil anbefale å sette Sharpness på 0 eller veldig lavt, for det har en tendens til å skape mer støy. Plasmaer i denne prisklassen/størrelsen egner seg ikke å bli sett på på nært hold. Blir litt 'kornete' og 'støyete'. Fra vanlig sitteplass en meter eller to fra skjermen er det dog som regel meget bra bilder, med bra skarphet og gode farger. Men de har problemer med mørke deler av filmer/serier. Natt/kvelds scener ser ikke spesiellt bra ut. Jeg vil vel si at 90% av tiden er bildene meget bra, resten av tiden ikke mye å skryte av. Det er litt sånn enten eller, avhengig av materialet man ser på. Lenke til kommentar
kenneth74 Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Blir det verre enn med vanlig tv? Er det det dere sier? QP Vision 42" tven som jeg har sett på koster ca. 18000 på deal.no i dag, og skal være fra okt./nov. 2004. Den fikk god omtale media. PS: Vi sitter ca. 3 meter fra tv'en. Når det er sagt så har den de tilkoblingsmulighetene jeg trenger. (Jeg bruker et surround anlegg ved siden av til lyd og bilde fra andre enheter). Det jeg er bekymret for er om signalet ikke blir så bra som på mitt vanlige tv. Er det noen av dere som er tilkoblet analogt signal i dag? Event. har dere mulighet for å ta et bilde av skjermen med vanlig tv på? Det hadde vært perfekt, i så tilfelle. Endret 16. januar 2005 av kenneth74 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Ta bilde av hva da? Skjønner forsåvidt hva du spør om, men det blir som å spørre hvor lang en strikk er. Det går ikke an å gi et sort/hvitt svar på dette, du må nesten gjøre deg opp en mening selv. 3 meter er bra avstand for 42". Bildet vil føles altfor stort til å begyne med men det blir en tilvenning. Hvis du ønsker deg en stor skjerm så hopp i det. 18000 er faktisk ganske billig når man sammenligner med prisene for 2 år siden. Sjekk også "TV-apparater" på AVforum. http://www.avforum.no/forum/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå