Granum Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei alle sammen. Tenkte jeg skulle gi et tips om noe jeg har sett gjort på ebay. Når man selger ting på qxl, ebay og andre tilsvarende nettauksjoner krever auksjonsstedet provisjon. Denne er basert på utropspris, salgssum evt. "kjøp nå"-pris o.a. Det man kan gjøre er å selge varen for minste mulige pris, 1 krone eller 10 øre, og deretter ta igjen på porto. F. eks. hvis du skal selge en vare som du vil ha 350 kroner for, så selger du den for 1 krone på qxl og tar 349 kroner i porto. Dette må selvfølgelig stå eksplisitt i annonseteksten slik at kjøper er klar over det. På denne måten slipper du å betale provisjon til qxl for den summen du får for varen. Håper dette kan være til nytte. Lenke til kommentar
eln Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Dette vil nok fort bli merket hvis qxl ser at en selger skal ha feks 8000 i porto på en brukt pc Lenke til kommentar
Granum Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Det er ikke i strid med reglene til qxl så vidt jeg vet. Poenget er jo å ordne en avtale mellom kjøper og selger hvor man blir enige om en pris. Å slippe å betale provisjon til qxl samtidig som man får brukt qxl sin kundemasse er jo en bonus. La oss si du skal selge en PC du vil ha 8000 kroner for. Så lenge kjøper er klar over og enig i den totale prisen for PC pluss frakt så kan man bare definere porto delen av summen overfor qxl til å være 8000,-, mens prisen for varen er 1 øre. Dermed minimaliserer man provisjonen selger må betale til qxl. 8000 kroner er vel et ekstremt eksempel og qxl vil sikkert slå ned på det på en eller annen måte. De skal jo leve av det de gjør. På ebay ligger det drøssevis av DVDer til 1 cent utropspris og 5.99 eller 8.99 i porto. Jeg vil jo si at det er genialt og vil bare dele ideen med alle andre. Endret 16. januar 2005 av Granum Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kommer vel ann på hvordan du pakker den ... Kanskje du skal kjøre den selv Lenke til kommentar
Breivik. Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 men smart va da no, så takk for tipset, skal bruka da neste gong eg skal selga ein middels dyr ting der Lenke til kommentar
Fjelldal83 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hvor mye tar QXL i provisjon? Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hvor mye tar QXL i provisjon? for mye Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå