Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mastiff du har PM!

 

Ønsker deg med på laget som skribent når vi nå tar av på HTPC løsninger.

 

If you can`t beat them, join them...

:cool:

Seriøst, dette kunne blitt interessant. Håper dog at det blir litt tid til vi ser første artikkel. Da har jeg litt tid til å heve mitt eget kunnskapsnivå nok til å få skikkelig utbytte av innholdet som nødvendigvis må bli for litt viderekomne.

Lenke til kommentar

Muffinman, det er ikke så sikkert at det blir så vanskelig. Den store kunsten er egentlig å gjøre teknisk avanserte ting så enkle å bruke at de fleste kan benytte seg av det. Det er det Bill Gates er blitt rik på og Linux-folkene aldri har forstått... (Dukker for råtne tomater og annen overmoden frukt fra nerdene på galleriet... :tease: )

 

Ting1, jeg glemte å nevne at det dessuten er ganske vrient å skaffe barnevakt hver gang man får lyst til å se en film på kino. Da er det enklere som nå: mamma og pappa går ned i kjelleren og ser film, mens Kevin og Lisa legger seg og leser eller ser film på pc-ene sine (hvis de ikke blir enige om hvilken film de skal se) eller på tv-en på soverommet (som snart skal bli en pc med en 24" widescreen dataskjerm jeg fant billig på nettauksjon...) hvis de til en forandring vil se den samme filmen! Merkelig nok er det aldri vanskelig å få dem til å bli enige hvis de skal se film nede i kinoen...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Muffinman, det er ikke så sikkert at det blir så vanskelig. Den store kunsten er egentlig å gjøre teknisk avanserte ting så enkle å bruke at de fleste kan benytte seg av det.

Veldig enig der, men min motivasjon er i første rekke å lære mest mulig om dette. Men jeg har tenkt å lære å krype før jeg går. At man kan sette det opp brukervennlig nok til at kjerring og unger kan bruke det kan man enten se på som en bonus eller en forutsetning.

 

For min del blir det nok en forutsetning for å få lov til å holde på i det hele tatt. I det øyeblikket "regjeringa" finner ut at ting blir mer komplisert, har dårligere bilde/lyd eller ikke er stabilt, vil nok goodwill`en fort brukes opp i heimen.

 

Etter det jeg har lest her er nok dette en del av livets realiteter for flere.

:)

Lenke til kommentar

Men det er jo akkurat det jeg selv mener! WAF, som det kalles på fagspråket (Wife Acceptance Factor) er uhyre viktig. Ting som er for innviklet, blir ikke brukt. Og hvis man setter opp en HTPC riktig, er det enklere å bruke enn det aller meste. Jeg tror jeg nevnte det tidligere i tråden (men jeg kan ta feil): min datter på sju år er i stand til å fyre opp kinoen, sette på film, se film og slå av kinoen igjen etterpå fordi jeg har brukt Girder til automatiseringen på den riktige måten:

 

Én knapp på en fjernkontroll (eller NetRemote, men det er en annen diskusjon) er nok til å slå på prosjektøren, gå over til skjermsparer på pc-en, kjære ned det motoriserte lerretet, slå på de tre forsterkerne, spille de to første taktene av Star Wars-marsjen (så man kan slå på fra stua uten å måtte gå ned og sjekke at signalet ble mottatt) og slå av igjen forsterkerne.

 

Etter en halvtimes tid (en CRT-prosjektør trenger oppvarming for å gi godt bilde) er det bare å gå ned i kinoen og trykke på en eneste fjernkontrollknapp til. Da slås forsterkerne på igjen, spotlight i taket (fra Biltema - 198 kroner for tre stykker) skrus på, skjermbeskytteren forsvinner og ZoomPlayer kommer opp. Stapper man så en dvd i enten det eksterne SCSI-dvd-rom-drevet (for et ord!) som står i kinoen eller i det interne IDE-drevet som står i pc-en på rommet ved siden av (kalt serverrommet, siden også husets Internett- og multisonelydserver står der) begynner filmen. Enten med den vanlige menyen, hvis jeg ikke har hatt filmen innom pc-en før, eller så starter den direkte på filmen, med riktig lydspor og/eller tekst, siden ZoomPlayer kan lagre autostartbokmerker med all den informasjonen. Etter filmen er det en eneste knapp på fjernkontrollen som slår av alt sammen. Kan det bli særlig mye mer brukervennlig?

 

Og jeg holder alltid utstyr i bruk og utstyr under utprøvning laaangt fra hverandre (kona er ikke verdens mest tålmodige når det gjelder ting som ikke fungerer som de skal - hun er finnmarking!) på den måten at jeg har fulle backup (med Drive Image, så det er et fullstendig speil) som jeg kan tilbakeføre i løpet av tre minutter hvis en ny versjon av et program eller en driver som jeg prøver skulle rote til noe. Vi har ikke gått glipp av en eneste film eller hatt mer enn de tre minuttene med utsettelse for å se en film siden kinoen min gikk ut av "betaversjon" for fire-fem år siden.

Lenke til kommentar

Takk for det!

 

Forresten, jeg kan faktisk lære hvem som helst å slå på så å si hva som helst av utstyr her i huset via pc-en og få den musikken de vil høre på i løpet av noen få minutter. Kanskje bortsett fra de som er fullstendig data-fiendtlige. Da går det ikke på manglende evner, men vilje. Er det flere her som har en mor som er sånn? :roll:

Lenke til kommentar

Den måtte bli omfattende... Bruken er uhyre enkel, men det skyldes delvis at selve opplegget tar ganske lang tid å lage stabilt. Girder og NetRemote har ganske solide lærekurver, men på den andre siden er det jo ikke akkurat pc-jomfruer som holder til på hardware.no, så kanskje det! Egentlig ligger veldig mye av den guiden på hjemmesiden min, det mangler enkelte brikker, men multisoneopplegget er i veldig stor grad beskrevet der.

Lenke til kommentar

Norsk, ja... Siden min er på engelsk. Jeg kunne nok kanskje mekket sammen noe, men det må bli på litt sikt. Med full jobb (iblant mer enn åtte timer om dagen...særlig hvis jeg bruker halve arbeidsdagen på diverse forumer...), kone, unger, hus og to bikkjer blir det ganske travelt. Men ingenting er umulig.

Lenke til kommentar

Ser bare at du er opptatt på jobben jeg?

 

De andre elementene du ramser opp er tidkrevende når de er uten påvirkning av hverandre. Kone f.eks tar som regel masse tid, faktisk er det en fulltidsjobb... Eller bare hunder f.eks. som også krever sin tid.

 

Men jeg ser du ramser opp elementer som eliminerer hverandre. Kone holder da vitterlig hus, bikkjer og unger i sjakk. Slik at du slipper bruke tid på dette. Faktisk er bonusen at kone bruker så mye energi på disse elementene at hun faktisk ikke vil kreve noe fra deg.

 

Så jeg ser kun en lykkeligmann med arbeidstid fra 0800 - 1600 og en masse ledig tid til tull og tøys:)

 

Gleder meg til å se hva vi kan komme opp med :D

Lenke til kommentar

Har sett på siden din Mastiff. Mye bra der.

 

Tror flesteparten av den tyngre brukergruppen her på hw ser frem til dyptgående artikler fra din kant.

 

Jeg innrømmer at jeg har mye å lære fra din kant, og jeg håper at flere vil bli mer og mer intressert i HTPC og stueløsninger i årene som kommer.

 

Du er jo bare helt filmfanatiker når du har en hund som heter Hobbit. Selv står jeg i anskaffelsprossessen av den nepolitanske utgaven.

 

Uansett fin hjemmeside som jeg oppfordrer alle til å ta en titt på:)

 

http://mastiff.now.nu/

 

edit: ser du har en del å lære her på hw ut fra hjemmesiden din :p

Lenke til kommentar

Takk for det, og hvis du medet å ha mye å lære mener webdesign, kan det skrives tykke bøker om alt det jeg ikke vet! :blush: Men jeg har neppe tid til å lære det heller...

 

Nappene er fine bare man får de riktige linjene. En av de norske linjene har så korte bein at de ser ut som forstørrede grevlinghunder! Det var den første linjen som ble importert til Norge. Jeg foretrekker at de ser mer ut som den opprinnelige, og altså mer som en engelsk mastiff, og da blir det omtrent som to høye rottweilere ved siden av hverandre! :cool: Og navnet, ja... Vi hadde tenkt å kalle henne Arwen, men da kona fikk se de voldsomme labbene på et digitalbilde (hun er en uvanlig stor tispe (ja, Hobbit, ikke kona...)) sa hun straks: "Det er ingen alv, det er en hobbit!" :roll:

Lenke til kommentar
Men det er jo akkurat det jeg selv mener! WAF, som det kalles på fagspråket (Wife Acceptance Factor) er uhyre viktig. Ting som er for innviklet, blir ikke brukt. Og hvis man setter opp en HTPC riktig, er det enklere å bruke enn det aller meste. Jeg tror jeg nevnte det tidligere i tråden (men jeg kan ta feil): min datter på sju år er i stand til å fyre opp kinoen, sette på film, se film og slå av kinoen igjen etterpå fordi jeg har brukt Girder til automatiseringen på den riktige måten:

 

Én knapp på en fjernkontroll (eller NetRemote, men det er en annen diskusjon) er nok til å slå på prosjektøren, gå over til skjermsparer på pc-en, kjære ned det motoriserte lerretet, slå på de tre forsterkerne, spille de to første taktene av Star Wars-marsjen (så man kan slå på fra stua uten å måtte gå ned og sjekke at signalet ble mottatt) og slå av igjen forsterkerne.

 

Etter en halvtimes tid (en CRT-prosjektør trenger oppvarming for å gi godt bilde) er det bare å gå ned i kinoen og trykke på en eneste fjernkontrollknapp til. Da slås forsterkerne på igjen, spotlight i taket (fra Biltema - 198 kroner for tre stykker) skrus på, skjermbeskytteren forsvinner og ZoomPlayer kommer opp. Stapper man så en dvd i enten det eksterne SCSI-dvd-rom-drevet (for et ord!) som står i kinoen eller i det interne IDE-drevet som står i pc-en på rommet ved siden av (kalt serverrommet, siden også husets Internett- og multisonelydserver står der) begynner filmen. Enten med den vanlige menyen, hvis jeg ikke har hatt filmen innom pc-en før, eller så starter den direkte på filmen, med riktig lydspor og/eller tekst, siden ZoomPlayer kan lagre autostartbokmerker med all den informasjonen. Etter filmen er det en eneste knapp på fjernkontrollen som slår av alt sammen. Kan det bli særlig mye mer brukervennlig?

 

Og jeg holder alltid utstyr i bruk og utstyr under utprøvning laaangt fra hverandre (kona er ikke verdens mest tålmodige når det gjelder ting som ikke fungerer som de skal - hun er finnmarking!) på den måten at jeg har fulle backup (med Drive Image, så det er et fullstendig speil) som jeg kan tilbakeføre i løpet av tre minutter hvis en ny versjon av et program eller en driver som jeg prøver skulle rote til noe. Vi har ikke gått glipp av en eneste film eller hatt mer enn de tre minuttene med utsettelse for å se en film siden kinoen min gikk ut av "betaversjon" for fire-fem år siden.

Hehe, det var da ett voldsomt oppsett da :). Jeg som synes jeg hadde dillet litt med girder på min pc, men det her var jo voldsomme greier. Må nesten hoppe tilbake og få automatisert litt flere oppgaver en dag jeg har tid :). Hvordan er det du ordener de mer komplekse tingene, lært deg scripting relativt bra?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...