Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

tett Injectionfilter eller?


dj_j0tul

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Volvo 740GL 1989modell, med B230F motor (Elektronisk insprut..).

 

Har i det siste fått et lite problem med motoren. den har alltid vært litt "treg" i reaksjonen (dør litt før den kommer)

 

Men nå i etttertid har jeg fått problem med at om jeg tømmer den ut på 1 og 2 gir, så dør den heeeelt på 3-giret. Må slippe opp gassen helt, for så og mate den sakte videre på 3-giret. MEd andre ord: jeg kan ikke gi flatt jern. :p

 

Har sterke misstanker om at det er bensina som ikke kommer til... at trykket på dysene blir for lavt eller noe lignende.

Men, Volvo har jo den geinale pateten at filteret komer ETTER pumpa..! Blir det ikke luft i systemet om jeg da bytter filter? Og la oss si filteret er tett... hvordan har da pumpa det?? :ermm: Den har da tross alt pumpet all dritten dit..! :ermm:

 

Noen som har noen tips eller svar?

 

Mvh

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At filteret kommer etter pumpa er mer vanlig en uvanlig så pumpa har det nok bra.

Filteret er der for å filtrere vekk partikler så de ikke kommer frem til dysene og tetter igje der.

Du kommer ikke til å bli plaget av luft i systemet etter at du har skiftet filter, den vil bli litt treg med å starte første gangen etter filterskiftet.

På de fleste biler vil pumpa gå i ca. 1 sekund etter at du har slått på tenningen før du starter bilen.

Vil anbefale å tømme systemet for trykk ved å ta ut sikringen til bensinpumpa å starte bilen for å la den gå til den stopper av seg selv før filterskiftet, husk å sette sikringen tilbake etter utført jobb.

Lenke til kommentar

Jeg vill påstå at det ikke er noen vits i å tømme systemet for trykk.

Er bare å skru av koblinger og feste til filter, bytte og så skru på igjen.

Så er det bare å vri om nøkkelen, tar litt ekstra tid å få start siden pumpen må bygge opp trykk igjen.. men etter det er det ingen problem.

 

Men stussa litt på topicen, injection filter?

Skulle tro når du gir flatt jern at motoren får for mye bensin slik at den dør ut, slik er det på min 440, spesielt under 2k o/min, men der kommer den seg etter 1-2 sekund..

Lenke til kommentar

Det eneste man trenger å være obs på er at det renner ut endel bensin fra filteret når det byttes.

 

Har enda tilgode å se en bil med filteret før pumpa.

 

Hvis du er ganske sikker på at problemet ikke ligger i dysene, så er det jo enkelt og billig å bytte bensinfilter

Lenke til kommentar
Jeg vill påstå at det ikke er noen vits i å tømme systemet for trykk.

Er bare å skru av koblinger og feste til filter, bytte og så skru på igjen.

Så er det bare å vri om nøkkelen, tar litt ekstra tid å få start siden pumpen må bygge opp trykk igjen.. men etter det er det ingen problem.

 

Men stussa litt på topicen, injection filter?

Skulle tro når du gir flatt jern at motoren får for mye bensin slik at den dør ut, slik er det på min  440, spesielt under 2k o/min, men der kommer den seg etter 1-2 sekund..

ja, du sier noe, men dette er typsik lugging. Akkurat som når du har fryst forgasser..! man merker draget forsvinner.. og går over i mer "bremsing".

Kontra ditt problem, så dør jeg ut når jeg kommer lenger opp i registeret.. altså, alt under 3000rpm går fint, men over det.. da kommer problemene, og da skal det også en del bensin inn i motoren.. =) Så, i første omgang skal jeg nok prøve å bytte injectionfilteret.. har aldri vært byttet sålenge jeg har hatt den liksom. (1 år siden nå)

 

Tusen takk for tipsene sålangt! :yes:

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar
Det eneste man trenger å være obs på er at det renner ut endel bensin fra filteret når det byttes.

 

Har enda tilgode å se en bil med filteret før pumpa.

 

Hvis du er ganske sikker på at problemet ikke ligger i dysene, så er det jo enkelt og billig å bytte bensinfilter

det skulle jeg ønske fanntes mer av.. filter før pumpa. Vi hadde en Caravelle 2.1i før, og der tetta pumpa seg.. ikke filteret, men pumpa..! grovsila i tanken tar ikke vekk dritten.. og da setter det seg i pumpa. :no:

 

den som finner på et slikt filter vil spare bileiere mange bensinpumper trur jeg.. :innocent:

Lenke til kommentar

veeel.. min bil har bare grovfilter i tanken, og jeg har aldri vært plaget med pumpa... og det har nokk 99 % av alle andre heller ikke vært..

Så hadde det vært ett stort behov for filter før pumpa så haddet det nokk vært der.. Siden de fleste pumpene ligger i tanken så blir det jo uansett vanskelig å legge til noe annet enn ett grovfilter..

 

Men spørr igjen Injection filter? aldri hørt om, men bensinfilter?

Lenke til kommentar
Jeg vill påstå at det ikke er noen vits i å tømme systemet for trykk.

Er bare å skru av koblinger og feste til filter, bytte og så skru på igjen.

Så er det bare å vri om nøkkelen, tar litt ekstra tid å få start siden pumpen må bygge opp trykk igjen.. men etter det er det ingen problem.

 

Men stussa litt på topicen, injection filter?

Skulle tro når du gir flatt jern at motoren får for mye bensin slik at den dør ut, slik er det på min  440, spesielt under 2k o/min, men der kommer den seg etter 1-2 sekund..

Det jeg tenkte på med å tømme systemet for trykk var at det kan komme en stråle eller to med ganske bra trykk med det samme skruene åpnes.

 

Hvis man ikke er klar over dette kan man få strålen i øynene eller andre plasser man helst ikke vil ha bensin.

 

Sier ikke at dette skjer hver gang, men en sjelden gang kan dette skje.

 

Så hvis man er klar over dette er det ingen vits i å utligne trykket.

 

Var ment til de som gjorde dette for første gang.

Lenke til kommentar
Men spørr igjen Injection filter? aldri hørt om, men bensinfilter?

Jo, forskjellen er at et bensinfilter ligger på "suge" siden av bensinpumpa, og festes med feks slangeklemmer. Et injectionfilter ligger på Trykksiden av pumpa, og festes med skruer og bolter, akkurat som et hydraulikk-system ;)

Er en forskjell=)

 

Men, uansett; har nå byttet de fordømte filteret! :D

Brukte metoden du beskrev Remi, og det funket supert! tok vekk sikringenm og lot bilen gå litt.. den gikk i ca 10 sek, så døde den.

Kan medgjelde at det funket..! bilen ble noe køddete å starte i starten, men nå går den som ei klokke igjen.

Pressa den på alle gir, i alle svinger og bakker jeg har kommet over, og ikke sett antydning til problemer :)

 

så, tusen takk for tipsene;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...