andm Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Jeg kjøpte en CD-ROM-spiller på salg for moroskyld forleden dag, og jeg vil prøve blant annet å bruke den som en gigantisk "disc-man". For det første: Vil den i det hele tatt fungere frittstående som CD-spiller uten å være koblet til datamaskinen? Hovedproblemet for meg er å kunne lage en slags strømforsyning, så derfor lurer jeg på hvordan jeg kan lage dette på en enklest mulig måte. Bruker enheten både 5V og 12V, forresten? Edit: Endret emnetittel til noe mer passende for den nye retningen diskusjonen nå har tatt... Endret 19. januar 2005 av Ostekjeks Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Den trenger både 12V og 5V. Det pleier å stå på, f.eks min Plextor CD brenner trenger 1A på 5V og 2 A på 12V. Men det er vel ikke mye den kan brukes til uten en kontroller, dvs en PC. Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Da demonterer jeg den og prøver å lirke ut motorene.. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Og høyttaleren kan du vel koble på "analog audio" bakpå, og så bruker du play-knappen frempå til å starte cden. Tror det skal gå. Lenke til kommentar
andm Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Og høyttaleren kan du vel koble på "analog audio" bakpå, og så bruker du play-knappen frempå til å starte cden. Tror det skal gå. Jeg prøvde meg fram litt. Den brukte 12V til motorene, så den trengte begge spenningskilder. Det eneste den gjorde uten å være koblet via IDE-kabel, var å åpne/lukke skuffen (enkel moro) og blinke med LED-indikatoren mens det startet og stoppet den andre motoren ustoppelig. Kjedelig. Ingen enkle, fysiske inngrep som kan gjøre den frittstående som CD-spiller uten datamaskin? Det hadde vært morsomt å prøve.. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Var på nippet til å prøve det samme en gang. Koblet på to eliminatorer på en molex-plugg, en som ga 5 og en som ga 12V. Det funket... Men ga meg på det da CD-ROMen manglet Next-knapp for å gå til neste spor. Hadde den hull til hodetelefonen da... Eller volumkontroll... Vel, skrinla det i allefall. Har ikke prøvd med nyere CD-ROM-spiller, men tror det skal funke hvis de tingene jeg har nevnt er på plass Og tror ikke du trenger så mange Ampere til en spiller som til en brenner. Endret 16. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg har prøvd meg fram litt, som sagt, og benyttet meg av to elimintorer som strømforsyning(er). Problemet var at enhenten ikke ville begynne å lese CD-en (eller hadde problemer med det). Det er en BenQ 52x CD-ROM-spiller, hvis noen trenger å vite det. Den har knapper for volum, minijackuttak og neste-spor-knapp. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Var en tur på "lageret" nå og av de fem CD-ROM-spillerne som jeg har liggende, så har tre stykker en"Play/Skip"-knapp. Mangler din denne knappen, så har du vel et problem der... Altså hvis det bare er "Skip" på din. Ville jo tro at den er "Play" også, men da er du jo like langt når det ikke funker Endret 17. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Istedet for en PC kan du jo benytte en mikrokontroller da hvis du har noe peiling på det :S Kort sagt er det en slags PC uten skjerm eller tastatur som man kan programmere via f.eks. C eller assembler. Tror det var en annen tråd om det med cd rom og mikrokontroller og tror det var en link der som forklarte hvordan man kunne gjøre det. Men det krever jo litt ustyr (en programmerer til å programmere mikrokontrolleren) og litt kunnskap om emnet... Med en mikrokontroller kan man jo lage knapper som gjør forskjellige ting da... Hvis du gjør det på denne måten tror jeg du må belage deg på litt lesing Lykke til ihvertfall edit: Var denne tråden jeg tenkte på... Endret 17. januar 2005 av b_cybe Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Jeg har jobbet lite grann med 16F84-kontrolleren, men så var det jo ikke den som ble nevnt i prosjektet. Er det vesentlige forskjeller mellom 16F84- og 16F877-mikrokontrollerene som hindrer meg i å benytte den jeg allerede har litt erfaring med? Jeg er ikke erfaren med noe som helst programmeringsspråk, men jeg har planer om å lære meg et snart.. Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Har ikke jeg (enda) så mye erfaring med PIC serien da jeg mest har brukt AVR i opplæringen min. Mulige forskjeller er muligens klokkefrekvens og minne... må evt. se på specsene til de to chippene... Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Ostekjeks, du trenger ikke å lære deg noe som heslt programmeringsspråk for å lage den der, han har lagt programmet ut på siden sin, så det er bare til å laste det ned/brenne det til PICen. Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Ostekjeks, du trenger ikke å lære deg noe som heslt programmeringsspråk for å lage den der, han har lagt programmet ut på siden sin, så det er bare til å laste det ned/brenne det til PICen. Ja, men programmet var til en annen pic-prosessor... Men nå som vi er i gang med den diskusjonen, så har jeg noen spørsmål vedrørende PIC16F84-kontrolleren og programmeringsspråk: Jeg vil forbedre mine programmeringskunnskaper og lære meg hvordan jeg kan få fullt utbytte av PIC16F84-mikrokontrollerens funksjoner og egenskaper. Hvilket språk bør jeg fordype meg i? Vet noen om lister til relevante kommandoer til PIC16F84-kontrolleren som kan benyttes av det spesifikke språket? Jeg søker bøker/Internettoppslagsverk/-guider som kan hjelpe meg med å lære programmering til nevnte formål. Er det noen som har gode forslag til meg (boken/guiden bør ta for seg programmering av mikrokontrollere(n), slik at jeg kan ta nytte av eventuelle eksempler osv)? Jeg vil også gjerne ha informasjon og linker til kompilatorer (>hex) til de relevante språkene. Jeg har så vidt snust på Assembly, men jeg føler at det språket er litt for vanskelig og innviklet for en som meg. Vet noen om websider som tar for seg interessante elektronikk-/robotprosjekt som tar nytte av denne mikrokontrolleren? Jeg mener også å ha lest en gang om at det faktisk eksisterer egne tidsskriv med 16F84-dediserte prosjekter o.l. Er det noen som vet navnet på dette bladet og/eller andre lignende (gjerne også lignende websider)? For dere som ble forvirret over det jeg skrev: Jeg søker info og hjelp til å forbedre mine programmeringskunnskaper, og tenker da spesielt på et språk som er enkelt å benytte seg av og forstå, og som er "kombatibelt"/lett å kompilere til mikrokontrolleren. (CD-ROM-spillerprosjektet er ikke lenger så aktuelt for meg, men hvis folk har forslag til morsomme ting jeg kan gjøre med den, vær så god og skriv dem her...) Lenke til kommentar
b_cybe Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Fint med en mikrokontroller diskusjon Syntes selv også at det er et ganske spennende område som kan brukes til mye forskjellig interessant. Har selv planer om å lære meg litt om PIC og bestilte derfor følgende bok (vil ikke anbefale den enda da jeg ikke har fått den enda og derfor ikke lest om den er noe bra...). -PIC-robotics ISBN:0071373241 Men det er jo mer eksempler da... må tror jeg må fiunen meg en bo som inneholder litt mer introduksjon og teori enn den muligens gjør. Men syntes ellers at jeg lærer ganske mye av å utføre prosjekter og derfor bestile jeg den. Jeg tror kanskje at C programmering er det som er "greiest" å programmere med... minus er at det muligens ikke er noe bra første gangs programmeringsspråk ettersom kompilatoren tillater så godt som hva som helst og det er derfor muligens lett å lære seg noen dårlige vaner. Under følger det noen linker til forumer og andre sider som tar for seg mikrokontrollere og roboter: -http://www.electro-tech-online.com/ -http://www.tedlarson.com/ -http://robots.net/ (inneholder noen prosjekt og litt linker, osv.) -http://www.mikrocontroller.net/index.en.htm -http://endtas.com/robot/index.php?newlang=english Det er noen ihvertfall... kan poste flere etterhvert da jeg ikke sitter på min egen PC og dermed ikke har "mine favoritter" tilgjengelig i explorer.... noen av linkene gjelder for AVR men da mye er det samme tok jeg dem med Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 Jeg har litt erfaring med PIC16F84 og assembler-programmering, og kan kanskje komme med noen råd... Det uten tvil beste verktøyet jeg bruker til denne mikrokontrolleren er et simuleringsprogram som heter Proteus 5.2 Lite. Det kosta meg rundt 1000kr tror jeg. Kjøpte det for et par år siden på nettet. Jeg har prøvd flere andre simulatorer som skal være mer proffe, men de har vært så vanskelige å bruke at jeg ikke har fått særlig utbytte av de. En simulator er et utrolig kjekt hjelpemiddel når du tester ut egen kode. Du trenger ikke engang en PIC eller loddebolt - alt skjer på skjermen Hvis jeg skal anbefale et språk til PIC-kontrollere, så må det være BASIC. Kanskje ikke den mest effektive måten å programmere en PIC på, men desidert lettest for en som ikke kan f.eks. C eller Assembler fra før. Jeg holder på med en dekoder-sak for tiden, og da fungerer ikke BASIC fordi jeg er avhengig av den utfører ønskede handlinger rundt 0,3us ved 12MHz. Men til styring av f.eks. stepmotorer så fungerer BASIC helt supert, det samme med LCD-displayer. Kjøpte en bok på Amazoon; PIC Microcontroller Project Book (ISBN 0-07-135479-4). Du må dessverre kjøpe et BASIC->Assembler-program for ca 1000kr for å få særlig utbytte av den (det finnes også demoprogrammer gratis men med div. begrensinger). Men hvis du gjør det, så kan du programmere i BASIC og programmet oversetter til assembler som da kan kompileres og programmeres inn i de fleste PIC-kontrollere. Denne måten er mange ganger raskere enn BASIC-Stamp som oversetter "realtime" i selve kontrolleren. Dessuten så koster en PIC16F84 mange ganger mindre enn selv den minste BASIC-Stamp. Ellers er jo BASIC-Stamp veldig populære å begynne med. Dessuten finnes det veldig mye artige "oppskrifter" med slike på nettet. En bra bok dersom du velger BASIC-Stamp; Microcontroller Projects Using the Basic Stamp (ISBN 1-57820-101-2) Hvis noen har lyst å utveksle erfaringer med PIC-prosjekter, så send meg en PM Lenke til kommentar
andm Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Takk for tipsene. Jeg skal se nærmere på det du foreslo... Hvis noen har lyst å utveksle erfaringer med PIC-prosjekter, så send meg en PM Eller skriv det i denne tråden. Det kan være interessant for mange flere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå