Gå til innhold

Problemer med nytt hovedkort:(

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg har akkurat fått meg ett nytt hovedkort(abit at7 MAX), ny prosessor(amd xp 2000), ny ram(ddr-dimm pc 2700 512mb ddr cl 2.5) og to nye Western digital 120 gig disker. Fra før har jeg ett aopen ATX kabinett med 300 watts strømforsyning og ett abit GF TI 4400.

Montering av det nye hovedkortet gikk greit, jeg brukte antistatisk lenke som var festa til kabinettet og var ellers svært varsom i forbindelse med monteringa av pcn.

Problemet mitt er at skjermen min ikke får signaler fra skjermkortet når jeg starter maskinen. Lampen i skjermen blinker bare gult.

Jeg har prøvd å ta skjermkortet ut av AGP sporet og sette det inn igjen, jeg har prøvd å bytte skjermkabel og jeg har prøvd å bytte skjerm. Dette hjalp ikke så derfor prøvde jeg også med et annet skjermkort og det funka heller ikke. Jeg bruker ingen av pci sporene i hovedkortet og jeg har prøvd å flytte minnebrikken til andre spor, men også dette uten hell.

Noen påstår at det kan være biosen som er innstilt til å benytte seg av et pci skjermkort og at det derfor ikke kommer noen signaler i AGP sporet, men jeg har resetta biosen og såvidt jeg vet så er det AGP som er default.

Skjermkortet mitt funker greit i det gamle hovedkortet mitt så det er ikke det som er gått i stykker.

Jeg kontrollerte også kjernen på prosessoren før jeg satt den i og den så ut til å være inntakt, den hadde ihvertfall ingen fysiske skader.

Det høres ut som om maskinen booter greit selvom skjermen ikke starter, den starter ihvertfall og vifter på skjermkort og hovedkort går som normalt. Det virker heller ikke som om temperaturen på prosessoren er faretruende da kjøleelementet ikke blir no varmere enn normalt. Det er også en lampe på hovedkortet som lyser grønt.

Håper det er noen 1337ere her som kan hjelpe meg litt :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallo!

Satte opp mitt Abit KX7333R kort i går.

Sjekk om du får et beep når du starter.

Får du det er cpu,minne ok.

Sjekk at du har dratt strømkabel ut av pcn.

Ta ut bios batteriet og reset biosen.

Putt i batteriet og sett strøm på.

Boot i vei.

Lenke til kommentar

Takk for tipset:)

Sitter på jobben nå så jeg har litt problemer med å få prøvd det du skrev om reset av bios, mulig jeg har gjort dette feil, det jeg gjorde var å ta ut strømkabel, flytte jumperen over pin 2 og 3(hvor 1 og 2 er default), jeg lot den stå der noen sekunder før jeg flyttet den tilbake, men jeg tok ikke ut batteriet når jeg gjorde dette.

Ellers så kan jeg ikke huske å ha fått no pip når jeg booter, men maskina jobber, det høres tydelig.

Hva kan vøre feil hvis maskina ikke piper ved boot?

Får sjekke pipesaken når jeg kommer hjem fra jobben:)

[ Denne Melding var redigert av: GooDSpeeD på 2002-06-13 09:03 ]

Lenke til kommentar

Jeg har vært inne på tanken, har lest endel tester om hovedkortet og jeg har sett at det anbefales helt opptil 500 watts strømforsyning.

Kanskje det er noen som har no erfaring med for svak strømforsyning, eventuelt hva slags feil dette kan gi?

Er litt kjipt å kjøpe ny strømforsyning, eventuelt nytt kabinet hvis det er som du sier, kanskje et skudd i blinde:)

[ Denne Melding var redigert av: GooDSpeeD på 2002-06-13 13:10 ]

Lenke til kommentar

De fleste systemer er satt til "Initialize PCI first", men dette har ikke noe å si. Så lenge maskina ikke finner et PCI skjermkort å leke med, så ser den etter et AGP kort i stedet.

Prøv å ta ut skjermkortet og start uten dette i AGP sporet. Hvis du nå får et pipekode ved oppstart, så er AGP sporet ødelagt. (Du har jo testa flere skjermkort...) Hvis det fortsatt er dødt, så er det sannsynligvis noe mere sentralt på hovedkortet som har tatt kvelden. Prøv å fjerne alt (CPU, minne og skjermkort.), boot og lytt. Husk på at hvis du har festet en ekstern speaker, så må denne være koblet til riktig for at du skal få disse pipekodene.

-KJ

Lenke til kommentar

Dette er bare ett lite inlegg som vedrører dette med 400w strømf. Dette er IKKE nødvendig! Jeg kjører et MSI KT3 ULTRA-ARU Hovedkort, med en AMD XP1800+, mere står vel nederst, og alt dette på 250w! 400w? bare bortkastet og kjøpe det...

Lenke til kommentar

Når det gjelder selve dine problemer, hadde jeg lignende problemer når jeg satte sammen min nye pc. Da hadde jeg en 'billig' 350W psu i den. Hadde samme symptomer, og klødde meg noe voldomsomt i huet, uten å finne en løsning. Etter dagesvis med eilsøking, fant jeg ut at det måtte være psu'en, og byttet denne til en 350W av bedre kvalitet(Enermax). Det løste mine problemer. Bakgrunnen fant jeg her: http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/misc...aneous.htm#What power supply is recommended for the ABIT KT7?

Her er det som står der:

As processor speeds increase, so do the demands on the system's power supply. AMD maintain a list of approved power supplies which are known to work with the Athlon processors. Note that it seems that most of the approved AMD power supplies for the faster AMD processors (1.2GHz+) are at least 350W - and many above this. Although a decent 300W power supply may work with faster processors, I advise that you look to get at least a 400W PSU if you intend to have a powerful graphics card, lots of peripherals, or want to try overclocking. One user reported that the PowerMaster 300W PSU was insufficient with a faster AthlonXP processor.

Some people, particularly those with GeForce 2 GTS cards, may find they need more power than is supplied by power supplies recommended by AMD for their particular CPU. (See video section). Some with this video accelerator have fixed cold boot issues with Enermax 430W power supplies, which ironically are not on AMD's approved list. Other high power supplies may also resolve this problem.

Så det er mulig at din psu bør byttes ut med en bedre/kraftigere, sier ikke at den må det :smile:

Lenke til kommentar

Da har jeg akkurat kommet hjem fra jobben og prøvd noen av tipsa jeg har fått.

Jeg har prøvd å ta av batteriet til biosen og oxo bytta på jumperne, det funka ikke.

Jeg har prøvd å boote uten å ha agp kortet i, da skal jo maskinen gi fra seg et pip, men ingenting skjer. Da kan det jo hende agp sporet ikke virker, men det er rart ettersom vifta på skjermkortet funker når det står i agp sporet. Nå hadde jeg kun cpu tilkoblet, og da er det vel kanskje som krille sier at det er strømforsyningen som er litt svak.

Skal prøve å få tak på en annen cpu og teste med den.

Takk for hjelpen ihvertfall og hvis det er noen som har flere tips så kom med det :smile:

[ Denne Melding var redigert av: GooDSpeeD på 2002-06-13 16:03 ]

Lenke til kommentar

Sjekk bak hovedkortet at du ikke har "glemt" noen av skruefestene slik at de tar bort i kortet. Dette kan også føre til kortslutting og svart skjerm slik du beskriver.

Ellers så betyr ikke det at vifta på skjermkortet beveger seg å bety så veldig mye... Kan forstatt være en busta AGP plass. Når du kobler fra alt, da kobler du også av alle andre kabler enn power og speaker? Hvis ikke, så gjør dette.

-KJ

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tipsa, det viste seg at jeg hadde "glemt" en dings bak hovedkortet og den fucka sannsynligvis opp alt.

Men jeg oppdaget en del andre problemer med Abit AT7 oxo under installasjon av windows. Windows XP setup fant ikke noen av harddiskene før jeg hadde installert den nye raiden, i tilleg så virker ikke onboard nettverkskortet hvis den går gjennom en 10 m/bit connection.

Men nå er det meste i orden og jeg hopper straks til køys.

GooDSpeeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...