oddis89 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) her er et til. PS: minner nok en gang at det er kassen dere skal se på ikke resten. HEHE LOL :!: Endret 7. februar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hvor kjøper man MDF plater? Lenke til kommentar
audiomur Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Hvor kjøper man MDF plater? I MDF-butikken! Det går også an å kjøpe hos en byggshop,ByggMakker,Bygger'n,Montèr,Maxbo osv... Lenke til kommentar
wax Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Uten bassrefleks dytter lufttrykket elementene ut igjen, noe som ikke skaper annet enn støy, og støy liker vi ikke. Se på bildet, det er en god (og enkel) løsning. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Har fundert litt på å lage min egen aktive subwoofer, hva annet enn kassen og elementene trenger jeg egentlig? EDIT: Denne forsterkeren er mest aktuell å bruke. Går det an å lage en sub som ikke er aktiv og bare koble den til en av høyttaler utgangene? Endret 7. februar 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Uten bassrefleks dytter lufttrykket elementene ut igjen, noe som ikke skaper annet enn støy, og støy liker vi ikke. Se på bildet, det er en god (og enkel) løsning. snakker du til meg?? i så fall så er det der en bassrefleks kasse? EDIT: med riktig utregnet kasse så er det nesten bedre lyd i lukket kasse en i bassrefleks kasse. elementer i lukket kasse tåler oxo mye mer effekt, og spiller dermed høyere. Endret 7. februar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Går det an å lage en sub som ikke er aktiv og bare koble den til en av høyttaler utgangene? ja det kalles en passiv sub. det eneste er at du må ha et delefilter som deler riktig (hvis det ikke e elektronisk delefilter i utgangen fra før av). også trenger du en kraftig forsterker Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Uten bassrefleks dytter lufttrykket elementene ut igjen, noe som ikke skaper annet enn støy, og støy liker vi ikke. Kan jeg spørre deg om hvem som har servert deg den løgnen? Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Tror dudenne er kraftig nok...og hvor kjøper man ett delefilter, kan det kjøpes på biltema, clas etc. ikke internett. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Tror dudenne er kraftig nok...og hvor kjøper man ett delefilter, kan det kjøpes på biltema, clas etc. ikke internett. det kommer litt ann på elementene men den er definitivt kraftig nok til å dra ganske råe elementer. MEN den er ikke egnet til sub. jeg svarte feil på spørsmålet i stad. nei du kan IKKE bruke bare en av høyttaler utgangene på en sub da må du i såfall ha to og bruke en på hver. dette fordi det er stereo lyd og i stereo da kommer det ikke lik lyd i hver kanal (H og V). derfor så må du få både H og V sub lyd spilt av ellers så blir det "rart" EDIT: filter kan kjøpes mange steder men jeg anbefaler www.ljudia.no dem hadde på biltema oxo men det er til bil. Endret 7. februar 2005 av oddis89 Lenke til kommentar
Desses Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Uten bassrefleks dytter lufttrykket elementene ut igjen, noe som ikke skaper annet enn støy, og støy liker vi ikke. Se på bildet, det er en god (og enkel) løsning. snakker du til meg?? i så fall så er det der en bassrefleks kasse? EDIT: med riktig utregnet kasse så er det nesten bedre lyd i lukket kasse en i bassrefleks kasse. elementer i lukket kasse tåler oxo mye mer effekt, og spiller dermed høyere. Nå bør det også nevnes at en lukket kasse krever mer forsterker-effekt enn en med bandpass/bassrefleks. Dette er mye av hoveårsaken til at lukkede kasse blir brukt så lite i bil. Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Går det an å bruke to av desse og ett delefilter, eller må jeg ha ett y-ledd i tillegg? Er det ett delefilter fra ljudia som passer godt til det, det står at den skal ha delefilter på 500hz, går det bra med ett på 400hz? Endret 8. februar 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Nå bør det også nevnes at en lukket kasse krever mer forsterker-effekt enn en med bandpass/bassrefleks. Dette er mye av hoveårsaken til at lukkede kasse blir brukt så lite i bil. Tror heller grunnen er at flesteparten av hobbybilstereofolket er db-skaller uten øre for lydkvalitet. De er mer enn happy med blåselyder, skrangling av bilblekk og fasefeil. Haugevis med 6*9 saker og styr i hattehylla taler sitt tydelige språk om det. Lukket kasse gir mer punch, større sjanse for å få bedre lyd, tar mindre plass og er alt i alt en mye bedre løsning. Eltek har mye saker som passer ypperlig, og på forsterkersida så har LC Audio mye snadder. Høre med Morten på Norsk Audio Teknikk for mer om disse. Delefilter ville jeg heller fått tak i på Ljudia eller Eltek, men i en dedikert subforsterker er det jo somregel både høy og lavpassfiltre samt fasevendere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå