Gå til innhold

Basskasse trenger hjelp

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg skal bygge meg basskasse nå.

jeg skal ha to bassere i en kasse. og det jeg lurer på er om jeg må "skille" de to basserne, eller kan jeg ha dem i samme "rom" inne i kassen?.

PS: basserne kommer til å kjøres i stereo, to delefilter Høyre og Venstre osv.

Stereo:del kassen

Mono:ikke del

Det er best for lydkvaliteten etter min erfaring med sub-kasser.

skal du dele en ventilert kasse vil den bli ganske så stor siden vanlig størrelse på en ventilert kasse er rundt 80-150liter(kommer ann på elementet)

og med en ventliert kasse så vil du ikke merke store forskjellen i lydkvalitet tror jeg, siden ingen av elemenetene "spiller for hverandre". det vil si at når du har en lukket kasse og uten skillevegg så vil elementene jobbe sammen, altså har du koblet ut det ene så vil det andres bevegelse slå ut på det først, ble litt mye rot der, men håper du forstår...hehe

men selv så har jeg ikke prøvd på dette så jeg kan jo ikke si dette med sikkerhet, det eneste jeg vet er at lukket kasse med skillevegg anbefales sterkt, ventilert kasse ville jeg annbefalt uten vegg med hensyn til først å fremst størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skal du dele en ventilert kasse vil den bli ganske så stor siden vanlig størrelse på en ventilert kasse er rundt 80-150liter(kommer ann på elementet)

og med en ventliert kasse så vil du ikke merke store forskjellen i lydkvalitet tror jeg, siden ingen av elemenetene "spiller for hverandre". det vil si at når du har en lukket kasse og uten skillevegg så vil elementene jobbe sammen, altså har du koblet ut det ene så vil det andres bevegelse slå ut på det først, ble litt mye rot der, men håper du forstår...hehe

men selv så har jeg ikke prøvd på dette så jeg kan jo ikke si dette med sikkerhet, det eneste jeg vet er at lukket kasse med skillevegg anbefales sterkt, ventilert kasse ville jeg annbefalt uten vegg med hensyn til først å fremst størrelse.

ok

størrelesen er ikke noe problem. men jeg trur jeg går for bassrefleks(ventilert). kassen blir vell på rundt 110 - 120L.

skal foresten ikke bruke skillevegg fikk masse tips av "pluggen".

Lenke til kommentar
hvis jeg tar en forsterker og kobler to kanaler inn på ET delefilter hvordan ville dette bli med ohm og alle de greiene der??

ville ohm'en bli større/mindre?

dobbelt så mye watt?... eller ikke...

en forsterker med to kanaler inn på ett delefilter?

no ei denne duren du tenkte på...?

har litt dårlig tid så det blir ikke ble ikke gode tegningen men... :p

hvis det er det du har tenkt på så går nok ikke det nei, hvis du har tenkt på koble sammen kanalene, altså + til + og - til -.

En hjemmeforsterker er ikke laget for å gjøre dette, og dermed vil hele forsterkeren svi seg..annbefales på det STERKESTE IKKE!!!!

post-197-1106256157_thumb.jpg

Lenke til kommentar

synd at det ikke gikk og koble to kanaler in på et delefilter :(

noen som har noen andre tips om hvordan jeg kan lage dette så det blir i mono. UTEN att jeg ødelegger noe eller setter forsterkeren/elementene under unødvendig press?

har foresten ikke penger til å kjøpe masse dyrt utstyr lol

Lenke til kommentar
du kan jo ta å koble til den ene utgangen og sette balansen mot den kanalen...

nei det går ikke. tenkte på det samme jeg men

for det første så har jeg to høytallere på to av de andre kanalene. har en 4*100W(målt i 8-ohm).

for det andre så er det meningen at jeg skal høre ALLE lydene både venstre og høyre signal. hvis jeg drar balansen over til den ene siden. da ville det være det samme som å skru ned volumet bare på den ene siden.

men jeg trur jeg tar og bare kobler det opp i stereo inni kassa(to delefilter/terminaler) og lager en 100L kasse. så får jeg høre hvordan det blir LOL.

EDIT: CA.100L

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
]denne burde vel funke fint.

ja den hadde blitt veldig bra i denne kassen men jeg har ikke peng til det. hehe

men jeg fikset det alikevel. var bare at forsterkeren min ikke taklet 4ohm. for å fixe det måtte jeg seriekoblet elementene for å få 8ohm, da funket det.

brusflasken vibererte ned av bordet når jeg testet. HEHE. (1 1/2L halvfull).

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Nice one!!

Hvordan kasse laget du?

- kassen er på 70*40*45 (B*H*D)(innvendig)

- 2stk bassere/subbere (link lengre frem i forumet)

- basserne/subbene kjøres i monoLYD men(kan kjøres i stereo).

bilde/illustrasjon: lenger ned

- 2stk delefilter som deler på 400hz(trur jeg).

- ikke skillevegg inne kassa.

- bassrør: 110mm kloakkrør 30cm langt.

EDIT: kassevolum 112L. dette er alt i sammen ikke beregnet hvor mange liter delefite, bassrør osv. tar

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

her er et bilde. det eneste jeg ikke er fornøyd med er at jeg har en skjøt på stoffet i bunn. men man må se etter eller vite at den er der for å se den. den ko TYDELIG fram på bildet.

PS: ikke bry dere om teppet, fargene på veggen og alt rotet. HEHE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...