Gå til innhold

Basskasse trenger hjelp

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg skal bygge meg basskasse nå.

jeg skal ha to bassere i en kasse. og det jeg lurer på er om jeg må "skille" de to basserne, eller kan jeg ha dem i samme "rom" inne i kassen?.

PS: basserne kommer til å kjøres i stereo, to delefilter Høyre og Venstre osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har akkurat kjøpt meg nye sub elementer selv, og har tegnet en basskasse som skulle funke bra til dem, den er designet til bil egentli, men burde funke fett til hjemmekino også. kan settes bak soffaen eller no sånt..hehe

Denne er designet til 12" elementer, men kan tilpasses...

Hullene med radius 5cm er til ventilasjon(bassrefleks rør)

håper den faller i smak :p

post-197-1105890715_thumb.jpg

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
Jeg har akkurat kjøpt meg nye sub elementer selv, og har tegnet en basskasse som skulle funke bra til dem, den er designet til bil egentli, men burde funke fett til hjemmekino også. kan settes bak soffaen eller no sånt..hehe

Denne er designet til 12" elementer, men kan tilpasses...

Hullene med radius 5cm er til ventilasjon(bassrefleks rør)

håper den faller i smak :p

nope sorry. det blir for lite volumm i kassen, basserne mine skal ha 45-50L. men kassen er prikk lik den jeg har "designet" meg(med riktig volum)

men vet du hvor jeg kan få tak i det programet der?? (autosketch)

Lenke til kommentar

annbefaler ikke skillevegg...

og ser du skal ha 10toms...

uten skillevegg er kassa mi helt perfekt til mer eller mindre alle typer ti toms...(skryte litt) men det er sant, denne konstruksjonen kan brukes til mer eller mindre alle 10" og 12" elementer uansett watt!! :yes:

bare så lenge det ikke er noen EXTREME elementer da...hehe...

fordi så lenge kassa er åpen og uten skillevegg så tregnger du ikke ha dobbelt så mye volum selv om du har 2 elementer. det er samme lufta som blir beveget på, bare så lenge du har store nok luftehull...(bassreflex) :cool:

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
annbefaler ikke skillevegg...

og ser du skal ha 10toms...

uten skillevegg er kassa mi helt perfekt til mer eller mindre alle typer ti toms...(skryte litt) men det er sant, denne konstruksjonen kan brukes til mer eller mindre alle 10" og 12" elementer uansett watt!! :yes:

bare så lenge det ikke er noen EXTREME elementer da...hehe...

fordi så lenge kassa er åpen og uten skillevegg så tregnger du ikke ha dobbelt så mye volum selv om du har 2 elementer. det er samme lufta som blir beveget på, bare så lenge du har store nok luftehull...(bassreflex) :cool:

ok hvis du ikke anbefaler skille vegg da stoler jeg på deg og bruker kassen du laget.

men vil du kalle dette noen extreme elementer??

LINK

det er nemelig to sånne som skal inn i kassen. kjøpte dem for lenge siden for en BILLIG penge(150kr pr/stk). spiller bra. alt i fra hard dyp sub lyd til pen svak/lys bass.

fikk helt sjokk når jeg så hvor mye jeg hadde tjent på hver basser når jeg så prisen. han jeg praktisk talt fikk dem av angrer som en hund at han solgte dem så billig. LOL

foresten hva er de tingene jeg har satt pil på i itegningen. noe med demping eller?

Endret av oddis89
Lenke til kommentar

foresten hva er de tingene jeg har satt pil på i itegningen. noe med demping eller?

Det er refleksvegger for å spre lyden rundt i kassa og ut av bassrefleksrørene.

Slik at baktrykket fra elementet ikke bare slår direkte tilbake på elementet.

Lenke til kommentar

de elementene der så MEGET greie ut...ville ikke kalle dem extreme, men de så ut til å tåle ganske mye trykk...

og ZeroII der har helt rett, de er der for å forbedre lydtrykket ut av refleksrørene slik at bassen ikke bare svinger frem og tilbake mellom vegg og høyttaler. angrer fælt på at jeg glemte å lage slike i hjemmekinohøyttalerne mine. testet en annen kasse med og uten, hadde ikke trodd jeg ville merke noen lydforskjell, men merket klar forskjell på lydtrykket...=D

Så jeg personlig anbefaler dem, i vertfall den som står rett bak elementet... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har netopp laget en kasse med to 10" som jeg har lagt under sofaen :D..

Den er helt potte tett og fylt med filt-bomull-tråder.. whatever

Burde jeg da sette inn et par bassreflekser? Ogda ha filten nedi eller lage sånn skrå vegger inni?

Edit: Bilde

post-197-1106161364_thumb.jpg

Endret av Lamo
Lenke til kommentar
Jeg har netopp laget en kasse med to 10" som jeg har lagt under sofaen :D..

Den er helt potte tett og fylt med filt-bomull-tråder.. whatever

Burde jeg da sette inn et par bassreflekser? Ogda ha filten nedi eller lage sånn skrå vegger inni?

Edit: Bilde

sleng ut filt-tråd greia og putt inn et et par 8cm bassrefleksrør....er det plass til å putte dem inn i siden ville jeg annbefalt dette siden rørene helst burde ha en annbefalt lengde(foskjellig fra element til element) burde vel ha sånn ca. 15-20cm lange rør.

Lenke til kommentar

Uten kasse er det jo ikke no bra vell.. Lagde den kassa der i jula bare for å ha noe å finne på :D De elementene er fra de gamle høytalerne mine,Dantax..

Skal sette inn bassrefleksene se åssn d blir.. Det rister i soffan uansett. Jall jall jall :!:

Btw fint teppe du har bull dog!

Endret av Lamo
Lenke til kommentar
Uten kasse er det jo ikke no bra vell.. Lagde den kassa der i jula bare for å ha noe å finne på :D De elementene er fra de gamle høytalerne mine,Dantax..

Skal sette inn bassrefleksene se åssn d blir.. Det rister i soffan uansett. Jall jall jall :!:

Btw fint teppe du har bull dog!

hehe...har ikke gidda å lage no ny kasse te de elementene der...skal ha dem i bil, men har ikke fått tag på den jeg skal ha enda, kassa skal spesiallages til den pga plass...

du kan kalle dem vibrator for øyeblikket...

tepper er fint det :w00t: , har hatt det teppet så lenge jeg kan huske, fant ingen andre og måtte jo ha et teppe under salongbordet for ikke å lage store merker i parketten...hehe

Lenke til kommentar
hei :)

jeg skal bygge meg basskasse nå.

jeg skal ha to bassere i en kasse. og det jeg lurer på er om jeg må "skille" de to basserne, eller kan jeg ha dem i samme "rom" inne i kassen?.

PS: basserne kommer til å kjøres i stereo, to delefilter Høyre og Venstre osv.

Stereo:del kassen

Mono:ikke del

Det er best for lydkvaliteten etter min erfaring med sub-kasser.

Endret av egmur
Lenke til kommentar
Bull_Dogg

Vær forsiktig,fort gjordt å vrake elementene slik de står nå,uten kasse.

det er jeg klar over, men disse elementene er ikke vanlige elementer, det er rockford HE subber, de tåler mer juling enn de fleste, og når jeg spille for full guffe så er det ikke no serlig mer bevegelse i dem enn det var da jeg hadde lukket kasse på dem.

betalte 2500 for begge elementene, og dette er elementer jeg er MEGET fornøyd med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...