Goodall Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Altså, tenkte jeg skulle kjøpe et pc-spill, det koster ca. 210,- norske kroner, 17.99 britiske pund, hva er sjansen for at dette stopper i tollen? Og hvor mye ekstra må jeg ut med hvis den må tolles? Takker for svar Endret 16. januar 2005 av Goodall Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Alt over 200 kr. stopper hos tollen dessverre! Du merker ikke noe til det me den gang, men etter en stund får du brev fra tollen med en faktura. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan bekrefte det han ^^ sier. bestilte selv et spill til 17.99£ og det tok nesten 1mnd før jeg hadde det og da måtte jeg hente det i oppkrav på posten! dvs 120kr i oppkrav i tillegg til det jeg allerede hadde betalt. Helt på trynet men dessverre sant Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 det var da som bare går det ann å spørre om de sender det som gave? F.eks at man sender det til en kompis og sier at det er en gave til han? Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 det var da som bare går det ann å spørre om de sender det som gave? F.eks at man sender det til en kompis og sier at det er en gave til han? Har ennå til gode å oppleve av Play sender det som gave, og evt. foradnrer verdien på pakka. Dette har jeg spurt Play om flere ganger for å slippe toll, men uten resultat. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 uff dette var triste greier på en søndags morgen, men takk for hjelpen alle sammen Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Nå bor jeg i Sverige, men tror at det er ganske likt. Av og til (de fleste gangene for meg faktisk) så har pakker sluppet igjennom som skulle ha vært fortollet, jeg hvet ikke om jeg har hatt flaks eller om de bevisst lar mange "10 kroner over" pakker gå pga. at det koster mer enn de tjener på slikt. Det kan jo være at vi har strammere rutiner i norge også da. Men som det fungerer, så er det oftest "bare" momsen som legges til + ekspedisjonsavgift. Dette går på hele kjøpssummen inkl. frakt (av en eller annen merkelig grunn..) I sverige så så det ut slik sist gang jeg handla på Play.com (Kjøpte Doom 3 for 234,-SEK) Toll-verdi: 234 moms: 25% a 58 exp.avg.: 50 +moms: 13 Att betala: 58+50+13=121 utover de 234... jo, jeg hadde spart på å kjøpe det lokalt, men nå kan det jo nevnes at jeg har kjøpt alle sesongene av Babylon 5 der for 6-7 hundre kroner pr. stk og så langt har bare en av de gått fast i tollen. Visst, det er litt gambling, men -jeg- har iallefall tjent på det enn så lenge. (For ikke å snakke om alle de CD'er og pryls som jeg har kjøpt til under 200.. disse går jo alltid igjennom og har også spart meg for mye penger.) Dødskjipt at de ligger i Jersey da, ellers hadde jeg sluppet toll og moms uansett kjøpssum siden de da hadde inngått i EU's skatte-avtale. jaja. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 det var da som bare går det ann å spørre om de sender det som gave? F.eks at man sender det til en kompis og sier at det er en gave til han? Har ennå til gode å oppleve av Play sender det som gave, og evt. foradnrer verdien på pakka. Dette har jeg spurt Play om flere ganger for å slippe toll, men uten resultat. De er så særiøse at de ikke sender det som gave, dessverre. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Er det noen som vet om noen bra og billige steder å kjøpe pc spill, andre webshopper? Norske altså? bare for og sammenligne med play, for å se om det er verdt de ca. 150 ekstra i tollen eller ikke Lenke til kommentar
talisar Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hvis du kjøper fra utlandet, så husk at valutakursen som brukes for å regne ut de 200 kronene IKKE er fra den dagen du bestiller, og heller ikke fra den dagen pakka kommer til Norge. Verdien som brukes om en uke er snittverdien fra uken som har vært i forrige uke. http://www.toll.no/bin/tvinn_valuta.pl viser hva slags tollsatser de vil operere med i en gitt uke. Jeg brant meg engang på at jeg bestilte når varen kostet rundt 193 kroner.. MEN når den ankom Norge hadde de brukt en valutaverdi som tilsa den kostet 201.50. = Ørten hundrelapper i toll og moms. GRR. Lenke til kommentar
visionize Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Dødskjipt at de ligger i Jersey da, ellers hadde jeg sluppet toll og moms uansett kjøpssum siden de da hadde inngått i EU's skatte-avtale. jaja. CD-Wow. Har bestillt for mange-mange tusen fra dem... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Dødskjipt at de ligger i Jersey da, ellers hadde jeg sluppet toll og moms uansett kjøpssum siden de da hadde inngått i EU's skatte-avtale. jaja. Neida, det hadde du ikke... At man ikke betaler VAT (moms) på handler mellom EU-land er intet annet enn en seiglivet myte. Så snart omsetningen på det EU kaller 'distance sales' går over en viss grense (€35,000 eller €100,000, grensen er satt av 'mottagerlandet') fra en butikk til mottagere i et annet land (totalt, ikke per kunde), så plikter butikken å beregne VAT som om den selv befant seg i mottagerlandet. Videre ville du ikke sluppet unna VAT i noen tilfelle, men om man bestiller fra en butikk med forholdsvis lav omsetning til det landet hvor varen leveres og selgerlandet har en lavere moms, så kan man innenfor EU spare *differansen*. Når det gjelder sjansen for å få gjennom en pakke som er over tollbehandlingsgrensen; så kan det hende at den slipper ubemerket forbi. Min erfaring er dog at det er større sjanse for å slippe unna hos butikker som pakker mer diskret eller har et mindre volum til Norge (selv om de fører opp rett verdi på tolldeklarasjonen). Tipper at det er lettere for Posten å være aktpågivende når det gjelder lett gjenkjennelige pakker fra Play, Amazon osv (som sikkert kommer i hauger og lass samtidig) enn det er med mer sporadiske leveranser. Har hatt flere pakker fra Australia som har gått ubemerket forbi. Også et par fra CDWOW (men herfra har sendinger under grensen også blitt stoppet grunnet mangel på oppført verdi utenpå pakken). Endret 17. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) CD-Wow. Det er flere fordeler ved å gå inn via http://www.cd-wow.fm/ 1. Man får prisene oppgitt i norske kroner. 2. Prisen er stort sett et par prosent lavere enn prisen i £ på .com 3. Man slipper evt. påslag og gebyr fra banken/Visa for transaksjoner i utenlandsk valuta. De har også flere måter å gå inn på sidene som kan gi priser oppgitt i €, US$, AU$, SEK osv. Min er faring er dog at det i 90% av tilfellene er NOK-prisene som er de billigste. Av og til er det litt billigere på http://www.cd-wow.com.hk/ (Hong Kong $). Det ser ut som om varene blir sendt fra samme stedet uansett hvilken side man bestiller fra. Endret 17. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Altså, tenkte jeg skulle kjøpe et pc-spill, det koster ca. 210,- norske kroner, 17.99 britiske pund, hva er sjansen for at dette stopper i tollen? Og hvor mye ekstra må jeg ut med hvis den må tolles? Takker for svar Det er mange som tror at det er gratis porto på bestilling fra play.com. I realiteten har du selvsagt betalt portoen i kjøpesummen. Når man handler varer som er så marginalt på grensen for moms/tollfritak ved overførsel over grensen så er det dumt å handle fra steder som har "gratis" forsendelse. Som nevnt tidligere i tråden så opererer tolldirektoratet med sin egen valutakurs som står i ca en uke før de blir oppdatert. For øyeblikket står GBP i 11,72. Tollgrensen er 199.- Altså kan du handle tollfritt for 199/11,72 som blir GBP16,97. Om du i tillegg betaler 100Kr i porto så driter tolldirektoratet i det. Det er varens verdi som er interressant for momsgrunnlaget. Det beste hadde altså vært om Play.com kunne ta betalt det de gjør (GBP18.99) og spesifisere 2 av de Pundene som porto. Da kommer varen under toll/moms grensen. Se om du ikke kan finne spillet en plass til under 199 + porto og sørg for at avsender spesifiserer hva som er portoen, eller oppgir kun varens verdi. Lenke til kommentar
[Atomic_Bomberman] Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 det var da som bare går det ann å spørre om de sender det som gave? F.eks at man sender det til en kompis og sier at det er en gave til han? Har ennå til gode å oppleve av Play sender det som gave, og evt. foradnrer verdien på pakka. Dette har jeg spurt Play om flere ganger for å slippe toll, men uten resultat. Har spurt om det samme jeg også, så sjansen for at de gjør dette er lik null..... Lenke til kommentar
DementedAlbino Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 En kan faktisk handle varer for kr 227 fra play uten å måtte betale moms/toll på varen. Grunnen til dette er at varen skal koste kr 200 uten frakt, og billigste alternativ på å få sendt en dvd/spill til norge fra play er kr 27(tror jeg), så derfor kan en handle for opp til kr 227. Om en måter på problemer bare klager en, og det ordner seg. Se forøvrig på disse to linkene, så ser dere hva jeg mener. Link 1 Link 2 Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Se forøvrig på disse to linkene, så ser dere hva jeg mener. Gammel informasjon. De snudde bare et par uker etter at dinside hadde postet den første historien du linker til. Har prøvd meg på dette selv. Nå er omkvedet at så lenge det står 'free delivery' hos play så er det 'gratis'. De hadde til og med kopier av et offisiellt utseende brev om akkurat dette. Hadde ordlyden hos play vært annerledes ville det visstnok ha vært grunn til å revurdere det igjen. Om play i steden for 'free' hadde hevdet at det var 'delivery included' i den oppgitte prisen hadde kanskje saken stått annerledes, Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 En kan faktisk handle varer for kr 227 fra play uten å måtte betale moms/toll på varen. Grunnen til dette er at varen skal koste kr 200 uten frakt, og billigste alternativ på å få sendt en dvd/spill til norge fra play er kr 27(tror jeg), så derfor kan en handle for opp til kr 227. Flisespikking fra min side, men grensen er 199.- ikke 200. Moms/toll tilkommer på varer som koster 200 og over. Litt surt å betale toll for noe som koster nøyaktig 200kr, men grensen går jo et sted. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Flisespikking fra min side, men grensen er 199.- ikke 200. Moms/toll tilkommer på varer som koster 200 og over. Litt surt å betale toll for noe som koster nøyaktig 200kr, men grensen går jo et sted. Skal man først spikke flis, så kan man like gjerne gjøre det helt nøyaktig. Grensen er NOK 200,- Verken mer eller mindre, og formuleringen er at sendinger under denne grensen er fritatt for MVA. Se Finansdepartementets forskrift nr. 12: Om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer, §5 2. ledd. Altså: NOK 199,99 er avgiftsfritt og NOK 200,00 er avgiftspliktig. Endret 17. januar 2005 av qwert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå