Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Ja-a... Lastet altså ned SuSE Pro 9.2, og tenkte å installere det, men jeg lurer på hvordan det vil bli med partisjonering, oppstart osv. Har 3 disker: C: 80gig (windass, vil ha linux og her) D: 80gig (stash, proppfull) E: 160gig (stash, proppfull) Det jeg lurer på er, jeg har 50gig ledig på C:, og vil legge inn linux på samme partisjonen, sammen med windows, men hvordan blir det når disken partisjoneres? Kan jeg risikere å miste data på disken(e) el. lignende? Vil helst ikke miste noe av innholdet på noen av diskene, så jeg spør om råd/tips fra dere Endret 16. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
trost i taklampa Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har aldri installert SUSE før så der kan jeg ikke gi mange råd, men jeg råder deg ihvertfall til å backup av de filene du ikke ikke vil miste. I de aller fleste tilfeller går installasjonen smertefritt, men de gangene det tryner er garantert de gangene man ikke har backup. Vil tro at SUSE som mange andre distroer automatisk kan partisjonere den ledige plassen for deg. Lenke til kommentar
Dell_Inspiron Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Vil anbefalle å lage tom partisjon framfor å resize også. Resize har ført til krøll i partisjonstaballen hos meg. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan jeg risikere å miste data på disken(e) el. lignende? Vil helst ikke miste noe av innholdet på noen av diskene, så jeg spør om råd/tips fra dere SUSE's resizer er ganske god, så vil ikke tro at det er særlig stor sjanse for at noe går galt i partisjoneringen. Men du bør selvfølgelig sikkerkopiere det viktigste på partisjonen du resizer. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Tror ikke at det funker så godt.. Mener å huske at Linux må ha ett annet filsystem enn windows, så du må nok fikse en partisjon til... Var ihvertfall sånn på Slackware 10 Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 så du må nok fikse en partisjon til... Var ihvertfall sånn på Slackware 10 SUSE's installer kan resize Windows-partisjoner. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 så du må nok fikse en partisjon til... Var ihvertfall sånn på Slackware 10 SUSE's installer kan resize Windows-partisjoner. ja du loader bare filsystem ntfs (FAT32?) inn når du trykker på manual install Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Ok, vet at den kan resize, men bare lurte på om at jeg stod i fare for å miste evt. data.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Går stort sett greit, men ville tatt backup av testamente etc først Kjipt hvis f.eks. strømmen går midt i. Vil tro at du gjør jobben "lettere" for den hvis du sørger for å defragmentere disken først. Når det er sagt, tror jeg NTFSresize generelt gjør en god jobb. Har faktisk drept en NTFSdisk med PartitionMagic en gang - men chkdisk på windows-cd'n fikk liv i den igjen. Men siden den gang har jeg alltid vært skeptisk til 69%... Var nok jeg som dreit meg ut, trodde den hadde hengt seg og kutta strømmen... Lenke til kommentar
genstian Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 ta backup så går det greit uanset Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Går stort sett greit, men ville tatt backup av testamente etc først Kjipt hvis f.eks. strømmen går midt i. Vil tro at du gjør jobben "lettere" for den hvis du sørger for å defragmentere disken først. Når det er sagt, tror jeg NTFSresize generelt gjør en god jobb. Har faktisk drept en NTFSdisk med PartitionMagic en gang - men chkdisk på windows-cd'n fikk liv i den igjen. Men siden den gang har jeg alltid vært skeptisk til 69%... Var nok jeg som dreit meg ut, trodde den hadde hengt seg og kutta strømmen... At strømmen skal gå her et lite sannsynlig... Har egen kusr til rommet mitt på 20A, 3 pcer som står og durer. Akkurat nå har jeg 60 dager up på routeren feks, så at strømmen skal gå er ikke det største problemet. Defragmentere gjør jeg regelmessig uansett, (ellers går det så j**** tregt ) Da tenker jeg at jeg kjøper meg CD-R og brenner ut SuSE, så får jeg prøvd det og, har egentlig prøvd lite av linux som desktop, har bare brukt det til server, uten grafisk grensesnitt, men har hørt at SuSE skal være digg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå