zimsen Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 En kamerat av meg har en PC med dette innholdet. Har i den siste tiden hatt en del problemer. Ett eksempel er når han starter makinen og åpner browseren så kommer han frem til startsiden men skriver han inn en annen side han vil besøke så kommer det opp en feilmelding som sier at "Hovedsyntaksfilnavnet er feil" e.l , hvis han lokker browseren får å så åpne den igjen kommer han ikke på nett , da kan ikke siden vises , tar han en restart så kommer han til startsiden , men thats it! Har også andre prob , feks hvis han åpner windows oppgavebehandling (ctrl+alt+del) så mangler den øverste delan av boksen , hele oppgavelinja er borte eneste som vises er hvem oppgaver som kjører! En annen ting er at hvis han laster ned noe fra nette feks en patch til ett spill så fortsetter nedlastingen selvom han ikke får besøkt noen nettsider(nettet funger altså) , når han får opp boksen som spør hvor han skal lagre filen , så er browse alternativet borte , linja er der og der står det "min datamaskin" men han får altså ikke bladd igjenom for å lagre ett annet sted! Litt rotete dette , men er det noen som har en anelse om hva det kan være? Vi har formatert men samme feil oppsto! Hovedkortrelatert eller kanskje harddisk? Håper på litt input fra ekspertene her Lenke til kommentar
Texas Stovner Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 virus eller orm ringer en bjelle hos meg. Etter inst. av windows.instaler Antivirus og oppdater det. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Tipper maskinen er full av spyware, virus og annen dritt. Jeg ville gjort følgende: 1. Slett windows partisjon og innstaller Windows på ny(kan gjøres vha Windows CDen), legge inn nødvendige service pakker og kritiske oppdateringer, drivere etc. Sletting av partisjon gjøres enkelt vha innstalleringsprogrammet på windows Cden, velg innstaller ny Windows(dvs ikke reparer). 2. Last ned ad-aware(søk i google eller hos tucows.com) og få tak i skikkelig anti-virus software(oppdatert). En brannmur er heller ikke dumt, Service pakke 2 har en innebygd som funker OK. Unngå å åpne filer på andre partisjoner før dere har kjørt en fullstendig virus scan. 3. Bruker han kaaza, emule eller liknende ville jeg også råde han fra dette. DCPluss er å foretrekke, men igjen løser anti-virus det meste. Dersom han har "enkle" behov er kanskje en Linux distro noe der burde vurdere, disse funker somregel veldig bra til surfing, tekstbehandling etc.. Eneste ulempen er mangel på spill. Dog slipper han unna all dritt med spyware, virus etc.. Endret 16. januar 2005 av kindings Lenke til kommentar
zimsen Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Tipper maskinen er full av spyware, virus og annen dritt. Jeg ville gjort følgende: 1. Slett windows partisjon og innstaller Windows på ny(kan gjøres vha Windows CDen), legge inn nødvendige service pakker og kritiske oppdateringer, drivere etc. Sletting av partisjon gjøres enkelt vha innstalleringsprogrammet på windows Cden, velg innstaller ny Windows(dvs ikke reparer). 2. Last ned ad-aware(søk i google eller hos tucows.com) og få tak i skikkelig anti-virus software(oppdatert). En brannmur er heller ikke dumt, Service pakke 2 har en innebygd som funker OK. Unngå å åpne filer på andre partisjoner før dere har kjørt en fullstendig virus scan. 3. Bruker han kaaza, emule eller liknende ville jeg også råde han fra dette. DCPluss er å foretrekke, men igjen løser anti-virus det meste. Dersom han har "enkle" behov er kanskje en Linux distro noe der burde vurdere, disse funker somregel veldig bra til surfing, tekstbehandling etc.. Eneste ulempen er mangel på spill. Dog slipper han unna all dritt med spyware, virus etc.. hmm...dette har vi forsøkt. Vi formaterte maskinen , la inn windows på nytt. Han bruker Norten internet Security 2005 , har søkt med Ad-awere uten å finne så mye kritisk. Han benytter ikke kaaza , og har heller ikke benyttet DC++ de seneste mnd. Han påsto dog at under installasjon av windows siste gang at det kom opp en dialogboks hvor det sto noe om at en fil ikke kunne lastes , navn på denne vet jeg ikke , installasjonen fortsatte etter at han klikket den bort. Men problemene var jo der før dette skjedde så om det hadde så mye innvirkning tviler jeg på. En annen ting som jeg glemte i farten er at når han åpner loggen så står det ikke "i dag" osv men IE5 og under denne står det INDEX! Historien står der altså ikke! Ett annet spm , jeg har en SATA diak med OS installert , han benytter ikke SATA men har HK som støtter dette , har trenkt å forsøke den disken , er det sånn at jeg da må ha disketten med SATA driver i floppyen ved oppstart? mvh Endret 16. januar 2005 av zimsen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Han påsto dog at under installasjon av windows siste gang at det kom opp en dialogboks hvor det sto noe om at en fil ikke kunne lastes , navn på denne vet jeg ikke , installasjonen fortsatte etter at han klikket den bort. Slikt blir det trøbbel av, fremskaff original-CD`en, og reinstaller. Windows vil veldig gjerne ha alle filene sine, jeg har opplevd samme selv, og mener at det er feil at installasjonsprogrammet lar deg gå videre dersom det ikke kan installere alle nødvendige filer. Ett annet spm , jeg har en SATA diak med OS installert , han benytter ikke SATA men har HK som støtter dette , har trenkt å forsøke den disken , er det sånn at jeg da må ha disketten med SATA driver i floppyen ved oppstart? Nei. Endret 16. januar 2005 av Slettet-10579 Lenke til kommentar
kindings Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) En annen mulighet er jo at HDen er i ferd med å ta kvelden, dvs i dette tilfelle kan det være at ett større antall sektorer svikter. Har vært borti slike problemer på eldre HDer, men ikke nyere, men det utelukker det uansett ikke. Løsningen er da å prøve med en annen HD. Under normale omstendigheter avbrytes windows innstallasjonen, med mindre det kun er snakk om en driver til en CD-ROM, kontroller eller liknende. Endret 16. januar 2005 av kindings Lenke til kommentar
zimsen Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Han påsto dog at under installasjon av windows siste gang at det kom opp en dialogboks hvor det sto noe om at en fil ikke kunne lastes , navn på denne vet jeg ikke , installasjonen fortsatte etter at han klikket den bort. Slikt blir det trøbbel av, fremskaff original-CD`en, og reinstaller. Windows vil veldig gjerne ha alle filene sine, jeg har opplevd samme selv, og mener at det er feil at installasjonsprogrammet lar deg gå videre dersom det ikke kan installere alle nødvendige filer. Ett annet spm , jeg har en SATA diak med OS installert , han benytter ikke SATA men har HK som støtter dette , har trenkt å forsøke den disken , er det sånn at jeg da må ha disketten med SATA driver i floppyen ved oppstart? Nei. neivel! så jeg må ikke bruke sata disketten , rart !jeg forsøkte å koble ut hans HD og satte i min SATA HD men da fant ikke maskinen OS kom bare opp en svart side med noe tekst og en firkant som spant runt , gadd ikke å surre no med det da! han fant dog disken min når jeg koblet på begge samtidig....nei jeg får reinstallere og virusscanne , men holder nok en knapp på HD begynner å ta kvelden ja..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå