LaStrada Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei! Tenkte jeg skulle prøve å sette opp min gamle P3 1,2 ghz med Linux og bruke den som HTPC.. Så da lurte jeg på om dere hadde noen anbefallinger (helst gratis) til programmer? DVD-spiller, cd/mp3-spiller, TV-avspilling (Hauppauge! WinTV PVR USB2) osv.. Og hva slags distro er bra da? Er ikke så vill med linux... Har kun kjørt Suse, Mandrake, RedHat og Fedora. Men har også så vidt vært borti slackware og debian, noe som ble en smule vansklig for meg. Takker for svar Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Freevo er vel et veldig bra alternativ til HTPC-programvare, uten at jeg noengang har prøvd det (eller andre). Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Du kan jo prøve mythtv. Hvis det er Hauppauge! WinTV PVR USB2 du har, er jeg usikker på hvor godt det er støttet. Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hauppage er generelt godt støttet. -- Eg startar òg HTPC-prosjekt snart no, sjølvsagt Linux. -- Det finnes distroer som er beregna berre på å være HTPC. http://mysettopbox.tv/knoppmyth.html http://www.freevix.org/ http://movix.sourceforge.net/ Men elles kan du jo berre bruke ein strippa Ubuntu eller noko slikt. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 MythTV er vel den som er mest brukt. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Har hørt at myth er vanskelig å sette opp (og installasjonsmanualen deres beroliget meg ikke akkurat...) Tar jeg feil? Dvs. det så veldig lett ut på gentoo (!) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Jeg har ikke prøvd det selv, men se på linkene under: http://www.mysettopbox.tv/ (les litt i forumet) http://www.chazandcath.co.uk/misc/myth/projectmyth.html http://pvrhw.goldfish.org/tiki-view_articles.php (databasen er fin så du kan se hw andre har brukt) Andres erfaring tilsier altså at det ikke er så vanskelig. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hauppage er generelt godt støttet. En sannhet med modifikasjoner, etter det jeg har lest. Ihvertfall når det gjelder USB-baserte kort som i eksempelet. De beste valgene er: Hauppauge WinTV PVR250 Hauppauge WinTV PVR350 Disse er mer eller mindre støttet som "standard". Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Her var det mange gode forslag Skal se om jeg får testa noe de nærmeste dagene. I windows sliter jeg med lagg når jeg bruker PS2'en på TV-kortet. Er dette pga drivere / konfigurasjoner, eller skyldes dette rett og slett at det er et USB2 kort? Hvis det er pga at det er et USB2 kort, vil det da hjelpe å skaffe seg feks PVR350? Har hørt veldig mye bra om det Lenke til kommentar
comicz Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 HE-HE-HE. For et sammentreff. OK, jeg har planer om å kjøpe og bygge et slikt system(Mini ITX), og har følgende software i tankene: Freevo eller MythTV + entries for ZSNES og evt. andre emulatorer(jeg har USB->Playstationkontrolladapter), og eventuelle andre addons(RSS er standard i MythTV. Weatherforecast er vel også hipt). I tillegg var planen å kjøre MPD(Music Player Daemon), som vil gi meg en mer brukbar musikkavspiller. Jeg tenkte å kjøpe et billig TV-kort, slik at jeg kan ta opp fra TV, i tillegg til at det her medfølger en fjernkontroll jeg kan bruke til å kontrollere musikk. Ellers blir det vel NFS/Samba/FTP/SSH for å gi meg mulighet til å kommunisere med den og hente/laste opp filer. Rsync kommer vel også på tale. Den skal la meg se på film, høre musikk, se på TV, spille spill OG HA EN JOLLY GOOD TIME, i tillegg til at den får litt serverfunksjonalitet. Den kommer mest sannsynlig til å kjøre Gentoo(jeg kan ta i bruk distcc), og egne Epia-patcher er nok sannsynlig, men det er irrelevant for deg. Gentoo er kanskje ikke det du bør velge heller, men det sparer nok meg litt styr med å sette opp f.eks. MythTV(slik kyrsjo nevner). Err, ja. Var det alt som var viktig(+irrelevant)? Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 HE-HE-HE. For et sammentreff. OK, jeg har planer om å kjøpe og bygge et slikt system(Mini ITX), og har følgende software i tankene: Freevo eller MythTV + entries for ZSNES og evt. andre emulatorer(jeg har USB->Playstationkontrolladapter), og eventuelle andre addons(RSS er standard i MythTV. Weatherforecast er vel også hipt). I tillegg var planen å kjøre MPD(Music Player Daemon), som vil gi meg en mer brukbar musikkavspiller. Jeg tenkte å kjøpe et billig TV-kort, slik at jeg kan ta opp fra TV, i tillegg til at det her medfølger en fjernkontroll jeg kan bruke til å kontrollere musikk. Ellers blir det vel NFS/Samba/FTP/SSH for å gi meg mulighet til å kommunisere med den og hente/laste opp filer. Rsync kommer vel også på tale. Den skal la meg se på film, høre musikk, se på TV, spille spill OG HA EN JOLLY GOOD TIME, i tillegg til at den får litt serverfunksjonalitet. Den kommer mest sannsynlig til å kjøre Gentoo(jeg kan ta i bruk distcc), og egne Epia-patcher er nok sannsynlig, men det er irrelevant for deg. Gentoo er kanskje ikke det du bør velge heller, men det sparer nok meg litt styr med å sette opp f.eks. MythTV(slik kyrsjo nevner). Err, ja. Var det alt som var viktig(+irrelevant)? Bra planer Får begynne å laste ned distroer for å teste ut diverse programmer Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) Her var det mange gode forslag Skal se om jeg får testa noe de nærmeste dagene. I windows sliter jeg med lagg når jeg bruker PS2'en på TV-kortet. Er dette pga drivere / konfigurasjoner, eller skyldes dette rett og slett at det er et USB2 kort? Hvis det er pga at det er et USB2 kort, vil det da hjelpe å skaffe seg feks PVR350? Har hørt veldig mye bra om det Dersom du bare skal se på film i mpeg2-formatet, ja. Skal du se DivX, Xvid, spill etc., ville jeg heller gått for pvr250. forskjellen ligger i utgangen på pvr350, men denne støtter bare mpeg2, noe annet fører til lag/hakking. Ang. USB2: Jeg tror det er pga. drivere. Endret 17. januar 2005 av meastp Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Har brukt tv-kort på USB1 (dog med separat audiokabel), så tror nok også dette er drivere ja... Lenke til kommentar
LaStrada Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Okey, da så. Får håpe det blir bedre i linux Driver og laster ned linux nå.. *glede seg til de er ferdig lasta ned* Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 Dersom du bare skal se på film i mpeg2-formatet, ja. Skal du se DivX, Xvid, spill etc., ville jeg heller gått for pvr250. forskjellen ligger i utgangen på pvr350, men denne støtter bare mpeg2, noe annet fører til lag/hakking. Ang. USB2: Jeg tror det er pga. drivere. Kan du utdype? Eg bør altså kjøpe pvr250, den er betre enn pvr350? -- Sist eg sjekka så det annleis ut, -- men har altså pvr350 ukjende nedsider? -- XviD osv må jo prosessoren ta seg av same kva, er det ikkje betre å la hauppagekortet ta seg av mpeg2 dekodinga? Hm. Eller. -- Når ein ser DVD så gjer ein jo ikkje noko anna samstundes, så det er kanskje berre sløs å ha eige mpeg2kort. Er det det du meiner? (argh -> «det det»). Hmmhmm.. No må eg berre setje opp budsjettet, så får eg nok kunden her i huset (Pappa) til å kjøpe han ;] Like greit med noko godt heimlaga, enn dei der ekle små boksane som berre kan småplukk. - Du seier forskjell i utgang? Har den ein utgang då? Trudde det berre var inngang eg? Det er ganske forvirrande det der. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ok, det ble kanskje litt uklart. Men etter det jeg har lest, vil alt annet enn mpeg2 som sendes til mpeg2-enkoderen bare bli hakkete, derfor vil jeg heller anbefale å kjøpe et pvr250, og heller bruke et vifteløst nvidia-kort med tv-ut. Altså, den eneste forskjellen jeg kan se, er utgang og inngang, dvs enkoder + dekoder: PVR350 mpeg2-dekoder-->utgang Kort-----< mpeg2-enkoder<--inngang PVR250 har bare enkoder + inngang. La meg gjøre oppmerksom på at dette er noe jeg har lest meg til - jeg har ikke opplevd noe av dette selv. Men hvis det ble uklart denne gangen også, er det bare å spørre, så skal jeg gjøre enda et forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå