_Baard_ Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei, Jeg har et Minolta Z1 digitalkamera. Det jeg lurer på er hvordan jeg benytter de forskjellige Iso instillingene? Jeg har ikke funnet noe på noen av menyene. Noen som vet? Eller har jeg misforstått dette med Iso? Lenke til kommentar
hilmar Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 På mitt Z3 er det som følger: Start kameraet i "opptaksposisjon" Velg "P", "A", "S" eller "M" på programhjulet Trykk menyknappen Gå til menyfane 3, der finner du "sensivity" Under denne har du 50, 100, 200 og 400. Det er mulig å legge denne funksjonen direkte under blitz-knappen. Jo lavere ISO du bruker, jo mer lys trenger du for å få samme lukkertid. Jeg brukte selv sjelden ISO over 100 selv, pga støy i bildet. Tipper du står i "Auto" på programhjulet. Da velger kameraet selv ISO. Min erfaring (har hatt Z1, bra kamera!) er at auto-mode er nesten ubrukelig. Velger konsekvent for høy ISO... Prøv deg fram i "P"-mode. Dette er en halv-manuell modus som gjør at du har flere innstillingsmulgheter. Programhjulet: "A" = Aperture = blender på norsk. Denne modusen er blenderprioritert og det betyr kort og godt at når du justerer blender manuellt, så kompenserer kameraet med "riktig" lukkertid. "S" = shutter = lukker og går ut på det samme som over, bare at du bestemmer lukkertid, så justerer kameraet blender. "M" er for fullstendig manuelle instillinger. Blender og lukker er uavhengige av hverandre og du kan fokusere manuellt. Gir deg max "kunstnerisk frihet", men kan være litt vrient i begynnelsen. Særlig manuell fokus synes jeg var bortkastet på Z1 (og Z3) fordi det er nesten umulig å se på søkeren/skjermen når fokus er riktig. De andre programmene (ferdigprogrammert for portrett, sport, landskap, solnedgang og nattbilde ) bruker jeg sjeldent, da du får like bra resultater (og forståelse) ved å prøve deg fram i de andre modusene beskrevet over. Unntaket må være sport-programmet, som gjør at kameraet får kontinuerlig fokus, dvs at fokus "skjønner" at motivet har forandret seg og fokuserer deretter kontinuerlig. Kan være kjekt hvis du skal ta bilder av fugler i flukt osv. Jeg er ikke noen proff selv, så andre må gjerne rette på meg hvis jeg driver med vranglære her... -Marius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå