Aqualong Skrevet 26. juli 2008 Del Skrevet 26. juli 2008 Hans slåtter har jo blitt veldig kritisert, faktisk som en parodi på norsk folkemusikk. Hva synes du selv? Jeg synes nok i så fall den kritikken ikke er særlig berettiget. Jeg liker å høre på hans arrangement for klaver, kanskje bedre enn å høre på hardingfele... Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hans slåtter har jo blitt veldig kritisert, faktisk som en parodi på norsk folkemusikk. Hva synes du selv? Jeg synes nok i så fall den kritikken ikke er særlig berettiget. Jeg liker å høre på hans arrangement for klaver, kanskje bedre enn å høre på hardingfele... Kritikken kommer jo av svært kyndige personer som f.eks Eivind Groven og Geirr Tveitt. Op.72 er jo ganske dristig. Men ja, jeg liker arrangementene jeg også, men støtter også noe av kritikken som rettes mot dem. På en måte bør man se på de som noe eget, og ikke som noe "folkemusikalsk". På en annen side er det noe av det mest autentiske Grieg egentlig gjorde. Lenke til kommentar
oyvind-lan Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Noen som hører på klassisk musikk? ja, hvis e.s posthumus teller Lenke til kommentar
Freqtal Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Synes det var på tidet med en liten endring av førsteposten. Er jo populært med sjangertråder, så hvorfor skulle ikke klassisk musikk også ha sin? Om det er noen som vil ha noe endret, så er det bare å si ifra. Hører stort sett aldri på klassisk musikk lenger, gikk sikkert "lei" det jeg hadde, pluss at det er så mye annen (mer) interessant musikk også. Så sånn er det med den saken. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 I det siste har jeg virkelig fått øynene opp for Arvo Pärt. Han har virkelig mye fin musikk. Disse to her er virkelig heelt nydelig. Pärt - Spiegel im spiegel - Er det mulig å lage noe mer avslappende. Pärt - Magnificat - Utrolig flott korverk, veldig rennesanse stil, men med "ny" tonalitet. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Noen som kan anbefale en CD hvor Georg Friedrich Händels verk nr HWV 437 (også kalt Suite de pièce Vol. 2 No. 4 in D minor og "Sarabande"?) blir gjengitt i full orkestral versjon? Ikke ulikt dette: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Når du mener "full orkestral" versjon mener du da noe mer enn det som høres fra youtube klippet? Er ikke så alt for mange cd med dette verket, det er jo egentlig for piano. Men det finnes en som heter Great Performances - Baroque favorites, men English Chamber orchestra. Dette er et veldig godt orkester hvertfall, men jeg har ikke hørt insspillingen selv. jeg mener at dette verket skal være på den. Denne cden fåes hvertfall på itunes, der kan du jo også event. bare kjøpe akkurat den, men er sikkert flere godbiter Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Ja, jeg mener cirka sånn som på Youtube-klippet. "Oppdaget" låta i dokumentarserien Auschwitz, the Nazis and the Final Solution som stammer fra BBC, der den ble fremført noe à la det vi hører i Youtube-klippet. Takk for CD-anbefaling, skal se om den er mulig å få tak i fysisk, for iTunes og deres lossy utgivelser holder jeg meg langt unna! (Mulig de har sin Apple Lossless, men ellers takk) Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Her er den cden hos Amazon Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hehe, takk! Fant akkurat fram til den selv ved litt leting (fant bl.a. denne CD-en også, men etter en rask gjennomlytting var det feil "versjon", kan man si). Takk for hjelpen Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hvis du syntes det verket var spesielt fint er det jo mye mer du vil like! Musikk fra barokken kan være helt fantastisk nydelig Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ja! Kjem med konkrete anbefalingar! Eg søkte opp ein sang med Max Richter på YouTube no. Herleg! Akkurat slik eg vil høyre! Men eg kan ikkje finne artistar sjølve! Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Ja Richter har mye utrolig vakker musikk! men det er litt forskjell fra ham og ned til barokken hehe. Han er jo litt mer "romantisk" av seg. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 (endret) Meste av Barokk musikken er jo kirkemusikk eller dansemusikk. Mye av det har som oftest sang, solo eller kor. Når det kommer til sangsiden synes jeg blant annet disse tre ariene er utrolig vakre. Purcell - Dido's lament (litt annen versjon en vanlig ikke helt barokks sunget...men utrolig vakker) Bach - "Erbarme Dich" Fra Matteus pasjonen. Se filmen hos Youtube Bach: messe i B moll "Agnus Dei" Endret 22. september 2008 av kakesjef Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 (endret) Kan noen anbefale meg noen gode stykker for fiolin? Jeg snakker om noe á la Tchaikovskys "Allegro moderato Vioolconcert D Groot Opus 35". Endret 23. september 2008 av Uin Viel Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Sjekk ut fiolinkonsertene til Brahms, Mendelsohn, Bruch, Sibelius, Bartok mm. De er alle utrolig flotte, og hvis du like tchaikovsky sin så vil du sikkert like noen av disse også. Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Det skal jeg gjøre, takker for tips. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Hvis du syntes det verket var spesielt fint er det jo mye mer du vil like! Musikk fra barokken kan være helt fantastisk nydelig Da har jeg kjøpt CD-en. Vi får se om det er flere hits fra barokken på albumet. Takk for anbefalingen! Lenke til kommentar
Taxmannen Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Kan jeg anbefale Christopher O'Riley i denne tråden? Han spiller Radioheads låter på piano. Vakkert! (han spiller også låter av Elliott Smith, om noen er interessert.) Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Utrolig kult. Jeg digger jo Radiohead og den karn spilte jo utrolig bra! Er jo dog ikke klassisk musikk i den sammenhengen, hvertfall jeg tenker på. Det er jo fortsatt musikken til radiohead og det er jo en annen sjanger, men måten musikken blir spilt på kan jo til tider kanskje assosieres med klassisk musikk, hvertfall for de som ikke har et så veldig stort forhold til klassisk fra før. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå