Gå til innhold

Tråden for klassisk musikk


Freqtal

Anbefalte innlegg

Har begynnt å høre på litt i det siste, hører nå på Vivaldis "Winter 1", utrolig bra. Bachs "Suite No.2 en Si menor BWV 1067 7/7 Badinerie" er også forbanna bra. Någet som annet som anbefales?

Endret av thadon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
joda, det er mye bra klassisk!

men jeg syntes det er sinnsykt mye dritt ogås :no:

 

joda, det er mye bra klassisk!

men jeg syntes det er sinnsykt mye dritt ogås :no:

Enig!!

Som med alle andre sjangere,eller alt annet i verden egentlig,uansett kategori.

 

joda, det er mye bra klassisk!

men jeg syntes det er sinnsykt mye dritt ogås :no:

Wow. Nå klarte du å oppsummere alle sjangrer som finnes

Amen.

Høyrer på klassisk av og til, men har liksom aldri satt meg skikkelig inn i det. =/

Samme her. =/

Dere må anbefale plater.

For vi vet hvem som er gode komponister, men det er jo ørten plater med musikk av de samme!

Tja,EMI classics har kvalitet. Prøv noen innspillinger i deres katalog f.eks.

Hva er du på "jakt" etter?

 

Jeg har lyst til å få denne tråden opp til diskusjon igjen. Klassisk er sjangeren jeg hører absolutt mest på. Har jeg fortsatt noen medlyttere her? Noen gode album å anbefale?
Du har medlyttere,håper vi kan få liv i denna tråden igjen.

Anbefaling: albumet til Shindlers List. Så kan du utforske de artistene,komponistene du liker der videre. :thumbup:

 

 

Vivaldi - Summer - The Four Seasons

 

Synes den er ganske kul ;)

 

Hører på Vivaldis Four Seasons nå! Noe av det beste klassiske jeg har hørt :) Anbefales på det aller varmeste :love:

 

Flott verk. prøv Sarah Chang sin versjon,nylig utgitt.

 

Wolfgang Amadeus Mozart.

Genialitet hele veien :D.

Synes den Fur Elise var fin før, men etter at jeg har spilt den et par tusen ganger på piano, så blir den ganske kjip :roll:

 

edit: Jeg dreit meg. Det er Beethoven som har laga den :p

Hehe,good one!!

 

Jeg har lyst på noe skikkelig dramatisk! Noe som splitter jorden i to (som Glint sa)

 

Anbefal meg!

Hmm.. det kan være så mye. Ravels Bolero? Den kan nok true med å splitte både dirigentens bukse,trommehinna og lage jordskjelv i sluttsekvensene. Ellers,så kan nok Shostakovich violine concer nr 1 splitte sjela di i to,om enn på en litt annen måte enn Bolero.

 

Mangler jeg noe vesentlig i klassisk-mappa mi?

 

 

 

AIMP Classic v1.77 Multileguaje (This is a audio player. Is exelent!!)

Beethoven Symphony No 4 - Klemperer

Beethoven Symphony No 5 - Kleiber Vienna Philharmonic

Beethoven Symphony No 6 - Bruno Walter

Beethoven Symphony No 7 - Kleiber Vienna Philharmonic

Beethoven Symphony No 9-Jochum

Beethoven-conc.p.piano n║ 3-Kempff-Leitner

Beethoven-conc.p.piano n║ 5 - Pollini - Abbado 1994

Beethoven-conc.p.violin-Klemperer-Menuhin

Beethoven-Triple concierto-Oistrakh-Rostropovich-Richter

Berlioz-Sinfonia Fantastica-Roger Norrington

Brahms - Ein Deutsches Requiem - Klemperer

Brahms - Violin Concerto in D - Hahn - Marriner

Brahms - Violin Concerto in D - Menuhin - Kempe

Brahms-conc.p.piano n║1-FLEISHER-SZELL

Brahms-sinf 2 y 3 - Bruno Walter

Bruch-conc.p.violin n║1-Masur-Accardo

Bruch-In Memoriam-Masur-Accardo

Bruch-Kol Nidrei-J. Martinon-Fournier

Chopin Conc p Piano n║ 1 - ARGERICH-ABBADO

Chopin Conc p Piano n║ 2 - Pogorelich-Abbado

Dvorak Sinf n║ 9 - Kertesz

Dvorak.Piano Concerto In G Minor, Op.33 - Firkusny - Susskind

Dvorak-conc.p.cello-Maazel-Yo Yo Ma

Fauré-Elegia

Grieg-C.p.Piano - Fleisher-Szell

Malher Sinfonia n║ 8 - Solti

Marcello-Conc. p. Oboe - Joszeff Kiss (Oboe)

Marin Marais - Pieces a deux violes - First book - Christophe Coin, Jordi Savall, Hopkinson Smith

Mozart - Sinf n║ 40 y 41 - Klemperer

Mozart - Symphonies 25, 28,29, 35- Bruno Walter

Mozart-Conc.p.Clarinete

Mozart-Conc.p.Flauta y Harpa

Mozart-conc.p.piano n║20 - Solti

Mozart-conc.p.piano n║21-Geza Anda

Mozart-conc.p.piano n║23-Geza Anda

Mozart-Requiem-Gonnenwein

Rachmaninov - Conc p Piano 2 y 3 - Rachmaninov

Rachmaninov - Symphony No. 2 - Ashkenazy

Rachmaninov-Conc.p.piano n║2-Richter-Rowicki

Richard Strauss-Sinf. Alpina-Karajan

Richard Strauss - Muerte y transfiguracion- Bruno Walter

Schuber Symphony No 5 Solti VPO

Schubert Symphony No 8 (Unfinished) Solti VPO

Schumann - Sinf n║ 1 - R Mutti

Schumann - Sinf n║ 3 - R Mutti

Schumann-conc.p.piano -Serkin-Ormandy

Scriabin-C.p Piano-Ashkenazy-Maazel

Shostakovich - Symphony No. 04-Rudolph Barshai

Shostakovich - Symphony No. 05-Rudolph Barshai

Shostakovich - Symphony No. 08-Rudolph Barshai

Shostakovich-conc.p.piano n║1 - Argerich-Faergbert

Sibelius - Symphonies No's 2 & 3 - Rattle, CBSO

Sibelius - Symphonies Nos. 1 - San Francisco Symp - Blomstedt

Sibelius , Violin Concerto in D minor -Vengerov,CSO-Barenboim

Sibelius Symph. 5 Malcolm Sargent

Strauss & Wagner Lieder-Cheryl Studer

Stravinsky-La consagracion de la primavera-Bernstein

Tchaikovky-Romeo y Julieta - Abbado

Tchaikovsky , Violin Concerto in D major -Vengerov, BPO-Abbado

Tchaikowsky-C. p. Piano n║1 - Argerich-Kondrashin

Tchaikowsky-sinf 4 - Karajan

Tchaikowsky-sinf 5-Solti, CSO

Tchaikowsky-sinf 6-Mravinsky

Verdi Requiem - Ferenc Fricsay - 1955

Vivaldi The Four Seasons - Carmignola (Solist) - Andrea Marcon (Dir)

 

Tja,har du Grieg først,så mangler du Peer Gynt suiten.

Mozart- Eine Kleine Nachtmusik

Tchaikowsky- Nøttekekkersuiten

Shostakovich beste violine konert- Nr 1 i D-moll

Sikkert masse mer,men noen forslag hvertfall. :)

 

 

Håper på liv i denne tråden igjen!!

Må da finnes noen sjeler som er klassiskentusiaster her?

 

Er selv blitt langt over gjennomsnittet opptatt av violin! I simply love it! Noen flere her?

 

Hva med Oslo Filharmonien og deres nye program for sesongen 2008/09. Noen som har kikket gjennom?

Noen som jevnlig går på konsert her? Noen som har lyst men aldri kommet så langt?

 

Avslutter med noen av mine favoritter som anbefaling:

Mozart-Eine kleine nachtmusik-Aida

Grieg-Peer Gynt suiten

Beethoven's 9 symfoni

Chopin's nocturner

Brahms' ungarske danser

Shostakovich-Violin concert nr.1 i A-moll,Sarah Chang

Bizet-Carmen suite 1&2-L'Arlésienne suite 1&2

Bach-Hillary Hahn tolker Bach

Endret av qui-gon
Lenke til kommentar

Joda selvfølgelig er det noen entusiaster her :D

 

Studerer utøvende klassisk musikk, og omgåes det daglig så er vanskelig å ikke være interesert. Går jo da også selvfølgelig på mange konserter.

 

Er helt enig at tråden bør komme til live.

 

Spiller cello, så er naturlig å komme med noen godbiter fra celloens repertoar.

 

Må jo ha Dvorak cellokonsert i samlingen!

- Shostakovitsj cellokonsert/sonater

- Rostropivich symfonia concertante

- Bach cellosuiter

- Alle mahlers symfonier er jo konge.

- Shostakovitsj pianokonsert nr. 1 er jo drit kul.

- Elgar cellokonsert

- shostakovitsj symfonier

- Brückner symfoni nr 7. (forøvrig alle hans symfonier)

- shostakovitsj symfoni nr 7 (leningrad) Denne blir forøvrig spilt av oslofilharmonien den 23/24 okt. Med film og Maxim shostakovitsj som dirigent! Selveste shostakovitsj sønn! blir konge.

 

osv osv. Er et unedelig univers å ta av, og så vanvittig mye fint hvis man bare tar seg tid

til å lete og lytte.

Endret av kakesjef
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror det er flere enn man i utgangspunktet tror som liker klassisk musikk. derfor tror jeg at man trygt kan åpne noe "smalere" diskusjoner enn den som er åpnet her. Men personlig har jeg ingen ideer, men er mer enn villig til å respondere på ett eventuelt intiativ. Noen ideer til diskusjon er jo f.eks Wagners nyskapenhet. Var han virkelig så nyskapende? Med tanke på f.eks Tristan-akkorden, som blir regnet på noe av det som var mest eksepsjonelt ved denne komponiasten.

 

Eller, hvorfor var Verdi så mye mer populær i sin hjemkultur enn Puccini? Hva gjorde at han appelerte til de til en så mye større grad enn Puccini?

 

Beethoven.. Er det simpel musikk? Eller er det genialt? Tar man musikken til Beethoven fra hverandre og analyserer den, så viser det meste seg å være treklanger som blir flyttet opp og ned på instrumentet. Spesielt gjelder dette en rekke Bagateller.

 

Og en ting je ghar lurt og tenkt mye på... Hvorfor bruker vi så mye tid på å spille stykker som allerede har blitt spilt så mye? Tanken har jeg blitt fortalt siden jeg var liten, at er ikke å kopiere, en jeg får ikke helt tak på det. Hva er den egentlige hensikten?

 

Og hvorfor er egentlig mennesker så glad i musikk? diskusjonstermaene er uendelige, kan ikke noen sette igang?

Lenke til kommentar
Jeg tror det er flere enn man i utgangspunktet tror som liker klassisk musikk. derfor tror jeg at man trygt kan åpne noe "smalere" diskusjoner enn den som er åpnet her. Men personlig har jeg ingen ideer, men er mer enn villig til å respondere på ett eventuelt intiativ. Noen ideer til diskusjon er jo f.eks Wagners nyskapenhet. Var han virkelig så nyskapende? Med tanke på f.eks Tristan-akkorden, som blir regnet på noe av det som var mest eksepsjonelt ved denne komponiasten.

 

Eller, hvorfor var Verdi så mye mer populær i sin hjemkultur enn Puccini? Hva gjorde at han appelerte til de til en så mye større grad enn Puccini?

 

Beethoven.. Er det simpel musikk? Eller er det genialt? Tar man musikken til Beethoven fra hverandre og analyserer den, så viser det meste seg å være treklanger som blir flyttet opp og ned på instrumentet. Spesielt gjelder dette en rekke Bagateller.

 

Og en ting je ghar lurt og tenkt mye på... Hvorfor bruker vi så mye tid på å spille stykker som allerede har blitt spilt så mye? Tanken har jeg blitt fortalt siden jeg var liten, at er ikke å kopiere, en jeg får ikke helt tak på det. Hva er den egentlige hensikten?

 

Og hvorfor er egentlig mennesker så glad i musikk? diskusjonstermaene er uendelige, kan ikke noen sette igang?

 

Jeg ser jeg har funnet en sjelevenn her på forumet? :)

 

Ser du nevner dette med tristan-akkorden flere steder. Skal du bedømme Wagners nyskapenhet i lys av denne akkorden må du ikke bare se på klangen i seg selv, men også hvilken kontekst den forekommer i, både hva harmoni og symbolikk angår.

Endret av Urmaker
Lenke til kommentar
Jeg tror det er flere enn man i utgangspunktet tror som liker klassisk musikk. derfor tror jeg at man trygt kan åpne noe "smalere" diskusjoner enn den som er åpnet her. Men personlig har jeg ingen ideer, men er mer enn villig til å respondere på ett eventuelt intiativ. Noen ideer til diskusjon er jo f.eks Wagners nyskapenhet. Var han virkelig så nyskapende? Med tanke på f.eks Tristan-akkorden, som blir regnet på noe av det som var mest eksepsjonelt ved denne komponiasten.

 

Eller, hvorfor var Verdi så mye mer populær i sin hjemkultur enn Puccini? Hva gjorde at han appelerte til de til en så mye større grad enn Puccini?

 

Beethoven.. Er det simpel musikk? Eller er det genialt? Tar man musikken til Beethoven fra hverandre og analyserer den, så viser det meste seg å være treklanger som blir flyttet opp og ned på instrumentet. Spesielt gjelder dette en rekke Bagateller.

 

Og en ting je ghar lurt og tenkt mye på... Hvorfor bruker vi så mye tid på å spille stykker som allerede har blitt spilt så mye? Tanken har jeg blitt fortalt siden jeg var liten, at er ikke å kopiere, en jeg får ikke helt tak på det. Hva er den egentlige hensikten?

 

Og hvorfor er egentlig mennesker så glad i musikk? diskusjonstermaene er uendelige, kan ikke noen sette igang?

 

Jeg ser jeg har funnet en sjelevenn her på forumet? :)

 

Ser du nevner dette med tristan-akkorden flere steder. Skal du bedømme Wagners nyskapenhet i lys av denne akkorden må du ikke bare se på klangen i seg selv, men også hvilken kontekst den forekommer i, både hva harmoni og symbolikk angår.

 

Vel, det er akkruat dette jeg ser at mange ikke forstår:D

 

Tristan-akkorden blir brukt ved flere anledninger lenge før Wagners tid. Blandt annet av Beethoven. Det er helt klart akkordens hyppighet og hvor lang tid det tar før den blir utløst med en mer "regelrett" akkord som er det revolusjonerende.

 

Men å ramse opp alt Wagner var nyskapende med kan ta en livstid. Selv liker jeg godt Wagner-hornet. Og alt han gjorde for scenekunsten. Den mannen er fantastisk. For ikke å snakke om hans videreutvikling av Berliozs ide fixe!

Lenke til kommentar
Hva slags tanker har dere om norsk musikk? Oppfatter dere f.eks Griegs musikk som "norsk"? Isåfall, hvorfor? Er hans "norske trekk" overfladiske? Hva synes dere om hans behandling av folketonemateriale, f.eks hans slåtter op.72?

 

Jeg vet veldig lite om norsk musikk, men jeg oppfatter iallefall en del av Grieg som ganske "norsk", pga mange av harmoniene og typiske virkemidler som åpne kvinter osv. Men det er også mye der det ikke er så mange av de typiske "norske" trekkene, uten at jeg har så overdådig stor kunnskap om dette.

 

Men man kan jo høre Greig mange steder da. Til og med i Debussy:)

Lenke til kommentar
Har ikke hørt noe spesielt av klassisk musikk før, men jeg kan tenke meg å prøve nå.

Har hørt en del i film, serier og noe på internett og utrolig mye kraftfullt og stilig.

 

Kan noen anbefale meg noen symfonier/konserter? Gjerne litt av hver "tidsgruppe" (beklager, husker ikke hva det heter, men barokken er en av dem :blush:).

ingen som kan anbefale noe?

 

Du kan jo ta en titt på Klassisk For Dummies guiden på kulturo.no her. Guiden er i tre deler.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Jeg liker faktisk masse orkester lagd spillmusikk! Det er veldig fint hvis melodien er bra. Masse "normal" klassisk er også bra, men ikke helt min smak.

 

Hva er spillmusikk?

 

Jeg tror han tenker på lydspor til dataspill/videospill.. Men det har jo ingenting med klassisk å gjøre. Selv om det er et symfoniorkester som lager lyden betyr ikke at det er klassisk.

Lenke til kommentar
Jeg liker faktisk masse orkester lagd spillmusikk! Det er veldig fint hvis melodien er bra. Masse "normal" klassisk er også bra, men ikke helt min smak.

 

Hva er spillmusikk?

 

Jeg tror han tenker på lydspor til dataspill/videospill.. Men det har jo ingenting med klassisk å gjøre. Selv om det er et symfoniorkester som lager lyden betyr ikke at det er klassisk.

 

Åååja, det burde jeg kanskje tenkt meg.

 

Jeg tenkte han kanskje mente opera eller noe, men har ikke hørt det bli referert til som spill, selv om det er jo ett slags spill.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg liker faktisk masse orkester lagd spillmusikk! Det er veldig fint hvis melodien er bra. Masse "normal" klassisk er også bra, men ikke helt min smak.

 

Hva er spillmusikk?

 

Jeg tror han tenker på lydspor til dataspill/videospill.. Men det har jo ingenting med klassisk å gjøre. Selv om det er et symfoniorkester som lager lyden betyr ikke at det er klassisk.

 

Jeg er ikke enig i at den type musikk ikke har noe med klassisk musikk å gjøre.

Mye av den musikken vi finner i film og spill, da spesielt innenfor fantasysjangeren, er jo musikk som jeg mener ofte kan plasseres under en slags senromantisk stil. Det er jo musikk som ligger øre nært og som klinger fint. Det skaper stemningen, og jeg tror veldig mange liker denne musikken svært godt, men tenker nok ikke over at dette er musikk som ikke ligger langt unna mye av musikken som vi refererer til som klassisk musikk.

 

Musikk som dette i film og spill er jo en flott måte for mange mennesker å komme i kontakt og å lære å like slik musikk som de kanskje aldri ellers ville hørt på.

Lenke til kommentar

Italiensk opera kan være bra ja. De virkelig store ariene fra italiensk opera

kan være helt utrolige hvis de blir sunget bra. Selv er jeg ikke så glad i tysk opera,

forskjellen er jo egenltig ganske stor. Det er for lite "passion" i tysk opera etter min smak :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hva slags tanker har dere om norsk musikk? Oppfatter dere f.eks Griegs musikk som "norsk"? Isåfall, hvorfor? Er hans "norske trekk" overfladiske? Hva synes dere om hans behandling av folketonemateriale, f.eks hans slåtter op.72?

 

Jeg oppfatter mye av Griegs musikk som norsk. Mange av slåttene og andre lignende stykker har han jo heller ikke skrevet selv, men kun arrangert for klaver. Det minst norske han har laget er vel kanskje Holbergsuiten.

Lenke til kommentar
Hva slags tanker har dere om norsk musikk? Oppfatter dere f.eks Griegs musikk som "norsk"? Isåfall, hvorfor? Er hans "norske trekk" overfladiske? Hva synes dere om hans behandling av folketonemateriale, f.eks hans slåtter op.72?

 

Jeg oppfatter mye av Griegs musikk som norsk. Mange av slåttene og andre lignende stykker har han jo heller ikke skrevet selv, men kun arrangert for klaver. Det minst norske han har laget er vel kanskje Holbergsuiten.

 

Preludiet fra Holberg-suiten har i noen tilfeller blitt brukt som "norsk"...deriblant en kampanje mot vold mot kvinner, en reklame som gikk på tv for noen år siden. (Kjørte over norsk landskap, hvor du tilslutt fikk se norske kvinner i bunad med blåmerker). Men ja, man har ikke klart å se noen intensjon hos Grieg om å skrive norsk musikk i holbergsuiten. Det er jo kanskje enda et bevis på at hans musikk oppfattes som norsk av oss fordi vi er vant til det.

 

Hans slåtter har jo blitt veldig kritisert, faktisk som en parodi på norsk folkemusikk. Hva synes du selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...