kakesjef Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Mozart blir jeg lett lei, men bach er sjefen. Det blir jeg ikke lei av, det er så gjennomført! Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Beethoven is the man. Men hører også på noen themes fra film. Klassisk er deilig å høre på innimellom. Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Beethoven is the man. Men hører også på noen themes fra film. Klassisk er deilig å høre på innimellom. Filmthemes er også det meste klassisk jeg hører på. Requiem for a dream og Schindler's List themene er vakre Lenke til kommentar
Speik Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Mine favoritter er Shostakovich, Tchaikovsky og Wagner. Hører også en del Beethover og Mozart, men det er sjelden. Pianostykkene til Chopin er jo legendariske, elsker de. Noen som har hørt Trans-Siberian Orchestra sine Beethoven-covers da? De er fantastiske! Lenke til kommentar
Caress_the_Pale Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Hva kan dere anbefale til en som liker Stravinsky, Ligeti, Shostakovich, Tchaikovsky, Debussy og Bartok da? Komponister jeg ikke takler er hittil Haydn og Wagner, som pekepin. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Jeg vil gjerne ha klassisk musikk med hovedvekt på strykere. Moderne eksempler jeg liker veldig godt: Ulver - Eos Ulver - What Happened? Ulver - Speak Dead Speaker Ulver - Eitttlane Ulver - Vowels Björk - Unison Björk - Hunter Björk - Jóga Björk - Bachelorette Massive Attack - Unfinished Sympathy Arvo Pärt - Spiegel im Spiegel Samuel Barber - Adagio Musikken kan være være av nyere eller eldre dato, poenget er at strykerne må være av en slik vakker og melankolsk art som vi finner i disse eksemplene Lenke til kommentar
Taters Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Noen som har hørt Modest Mussorgsky geniale "A Night On Bald Mountain"? De som har sett fantasia kjenner vel til denne som det nest siste klippet. http://youtube.com/watch?v=V8Ca_edg6RE Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) Ingen som har nevn Finlandia av Sibelius? Er jo helt genialt. Min favoritt innen klassisk. http://www.youtube.com/watch?v=RDzIpg3bEEM Endret 4. desember 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
simenss Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Som tidligere nevnt er det veldig viktig å finne en god innspilling. Som de fleste sikkert har fått med seg er de fleste av våre klassiske genier døde, noe de har vært i en del år nå. Det finnes derfor ofte mange innspillinger av samme verk. Skal jeg nevne en virkelig favoritt, blir det vår kjære Johan Sebastian Bach med Air. Etter min mening er fremførelsen av London Festival Orchestra og Royal Philharmonic Orchestra den flotteste. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 [...] Øyh! Er det ingen klassiskelskende melankolikere her? Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 At Vance, en liten perle, har mange flotte heavy metal-versjoner av klassisk musikk, blant annet Vivaldis fire årstider, Bachs Solfeggietto og Beethovens 5. symfoni. Mange av Stratovarius' låter er også tydelig inspirert av klassisk musikk (introen på Black Diamond, Mother Gaia, Anthem of the World), et særdeles vakkert resultat. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg vil gjerne ha klassisk musikk med hovedvekt på strykere. Moderne eksempler jeg liker veldig godt: Ulver - Eos Ulver - What Happened? Ulver - Speak Dead Speaker Ulver - Eitttlane Ulver - Vowels Björk - Unison Björk - Hunter Björk - Jóga Björk - Bachelorette Massive Attack - Unfinished Sympathy Arvo Pärt - Spiegel im Spiegel Samuel Barber - Adagio Musikken kan være være av nyere eller eldre dato, poenget er at strykerne må være av en slik vakker og melankolsk art som vi finner i disse eksemplene Jeg har ikke hørt noe av det du skriver over, men: Berlioz - Waltzen fra symphonie fantastique Max Bruch fiolinkonsert i Gm Griegs strykekvartett i Gm Griegs holbergs suite (spes preludium og air) (for strykeorkester) Brahms 3.symfoni 3.sats Beethovens 5.symfoni 3. og 4.sats (til en forandring) Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg har ikke hørt noe av det du skriver over, men: Berlioz - Waltzen fra symphonie fantastique Max Bruch fiolinkonsert i Gm Griegs strykekvartett i Gm Griegs holbergs suite (spes preludium og air) (for strykeorkester) Brahms 3.symfoni 3.sats Beethovens 5.symfoni 3. og 4.sats (til en forandring) Takk for anbefalinger Hører på Beethovens 5. symfoni, 3. og 4. sats nå (Allegre og Allegro?), og syns de låter nokså lystig, altså ikke melankolsk eller rolig. Har du seriøst ikke hørt noe av Arvo Pärt eller Samuel Barber? Lenke til kommentar
mberger Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Øyh! Er det ingen klassiskelskende melankolikere her? Fant noen av mine favoritter på youtube: Beethovens strykekvartet C# moll op 131, 6: Adagio quasi un poco andante. Adagietto fra Mahlers 5. symfoni. Sårt og inderlig. Noen som har noen anbefalinger når det gjelder skikkelig grovmessing-spill i orkesterverk? Må gjerne være i moll, ffff og fra romantisk alder og utover (Brahms->Shostakovich) Jeg tenker noe a la åpningen til sistesatsen i Bruckners 8. symf. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 11. desember 2007 Del Skrevet 11. desember 2007 Jeg synes klassisk er nydelig, men jeg setter det liksom aldri på selv, så vis jeg hører stykker er det bare DIGG, men jeg gidder aldri å sette på en cd selv , Litt off topic er vel å si at jeg hører på klassisk inspirert metal som Rhapsody, men det jo ikke akkuratt klassisk. Men jeg digger når folk spiller klassisk på piano, orkester osv. Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Noen som har noen anbefalinger når det gjelder skikkelig grovmessing-spill i orkesterverk?Må gjerne være i moll, ffff og fra romantisk alder og utover (Brahms->Shostakovich) Jeg tenker noe a la åpningen til sistesatsen i Bruckners 8. symf. Høydepunktet i Sjostakovitsjs leningrad-symfoni, 1.sats. Og en del fra 4. symfonien. Liszt - faust symfoni (1.sats). Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 12. desember 2007 Del Skrevet 12. desember 2007 Har en cd med J. S. Bach -toccata & fuge som jeg ofte setter på når jeg skal råne, eller slappe av hjemme. Hører for det meste bare på de i d-moll, det er de som låter best synes jeg. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 Ingen som har nevn Finlandia av Sibelius? Er jo helt genialt. Min favoritt innen klassisk. Finlandia bør utforskes; en sjelden blanding av det majestetiske og jordnære; den klarer å være ekstremt utforskende og kjent samtidig. Mener å huske jeg har en knallgod DG-innspilling av denne, kan sjekke nærmere om det er ønskelig. Naturlig nok har Beethoven vært nevnt en del ganger i denne tråden, men er det noen av dere som lytter til noen av hans tidlige verk? Jeg har selv hatt stor glede av Emil Gilels-utgivelser, blant andre. Tidlig Beethoven har i seg selv en stor historisk interesse i form av videreutvikling fra og eksperimentering med verkene fra Haydn et.al., men utover det museale er det også mye interessant for den som er villig til å investere litt tid. En skal kanskje ikke overtolke for meget, men det er fristende å i det minste se for seg den unge, ubekymrede begavede kunstneren som aner farer i horisonten; geniet som skal oppleve personlige tragedier, men foreløbig ikke er eller utgir seg for å være den kjempen han senere ble. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 21. desember 2007 Del Skrevet 21. desember 2007 Har veldig sansen for ein cellofyr ved navn Yo-yo ma. Sjekk ut Appasionato albumet som er eit slags "best of", han speler utruleg fint. Han speler eigne ting, bach, vivaldi og meir. var også innom nokke film-musikk. Min favoritt ivertfall Av komponister så liker eg Mozart, Beethoven, Bach, Vivaldi, Samuel Barber osv osv. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 22. desember 2007 Del Skrevet 22. desember 2007 Hva kan dere anbefale til en som liker Stravinsky, Ligeti, Shostakovich, Tchaikovsky, Debussy og Bartok da? Komponister jeg ikke takler er hittil Haydn og Wagner, som pekepin. Hmm... Ikke lett å forstå at det er mulig å like Shostakovich og Tchaikovsky og ikke like Wagner men... Det er vel to av de store som bør passe deg: Mahler og Richard Strauss. Symfoniene til Mahler med Bernstein er store. Av Strauss er det mye å velge i men noen av tonediktene er jo obligatoriske; Also Sprach Zarathustra, Don Juan etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå