kakesjef Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Ja det er riktig, men hvis man tenkter på den musikalske veksten og tradisjonen Tyskland hadde bygget seg opp i perioden Barokken -> Romantikken er det kanskje ikke så rart ... Tyskerne hadde jo en enorm tradisjon å bygge videre på og selv om komponistene nå ble selvstendige og frie så hadde jo storbritanie fortsatt en lang vei å gå for å komme på nivå med tyskerne ... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Apropos Beethoven: Satt meg ned og hørte igjennom hele 9. symfoni for første gang på mange år (Karajan, Berliner Filh.). Det er et fantastisk stykke musikk, til tross for at temaet fra 4. satsen har blitt misbrukt i alle mulige sammenhenger. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Ja, det temaet er mye brukt og de fleste vet vel ikke at det er Beethoven i det hele tatt, men hører man det sammen med resten av verket får det en helt annen form synes nå jeg ... Lenke til kommentar
Urmaker Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg så stykket nylig i oslo konserthus. Er enig med dere. Verket er jo av utrolig stor betydning for senere musikkhistorie også Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 30. november 2008 Del Skrevet 30. november 2008 Jeg så stykket nylig i oslo konserthus. Er enig med dere. Verket er jo av utrolig stor betydning for senere musikkhistorie også Jepp hørte du på det som de spilte nå for noen uker siden? Broren min sang i koret da Ja med dette satte jo Beethoven liksom punktum for hva som var mulig med en symfoni, selv om foreks. Mahler utvidet dette senere med enda større besetning satte liksom Beethoven standaren. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Se filmen hos Youtube Ojojojoj Epic! En vanvittig stemme og for et utrykk. Blir helt satt ut jeg Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Mine favoritter for øyeblikket: Richard Strauss - ALSO SPRACH ZARATHUSTRA Se filmen hos Youtube O Fortuna Se filmen hos Youtube Richard Strauss - The Blue Danube Se filmen hos Youtube Rossini - William Tell Overture: Finale Toccata and Fuge in D minor Dmitri Shostakovich - Waltz 2 From Jazz Suite Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Har noen noe anbefalinger til klassiske pianostykker som er følsome, litt trist og rolig? Er på utkikk etter noe å lære meg å spille(nybegynner) og ellers bare fine triste pianostykker. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Michael Nyman - Rochester's Farewell Denne kan du forsøke å lære deg Over til noe annet: Alle som liker "moderne" klassisk musikk som er melankolsk og nydelig, og som blander inn litt elektroniske elementer, sjekk ut Jóhann Jóhannsson - Fordlandia. Årets plate, spør du meg. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Helt sykt bra! Hørte gjennom noen sanger på Youtube og det er jo bare helt utrolig bra! Veldig spennende musikk og den blandingen mellom elektronikk og akustiske instrumenter/stemmer er jo bare elsk. Takk for den Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jóhann Jóhannsson var utrolig nydelig! Om noen vet om et sted jeg kan få tak i Michael Nyman - Rochester's Farewell billig, så send gjerne en PM Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Godt å høre at flere er enige. Det albumet fås til rundt 130-140,- på Play.com og Amazon.co.uk (markedsplass). Litt stivere pris enn det jeg foretrekker, men absolutt overkommelig. Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Sæverud? Fy faen... værste skrapet på hele Jorda! Faen meg en skam! Flaut å være nordmann når man hører det der... Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 En ting er at du ikke liker det, men at det er det verste skrapet som er laget? Da har du ikke hørt for mye. Han er jo en av Norges mest betydningsfulle komponister gjennom tidene og Kjempevise slåtten er jo et utrolig kult værk! Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Har noen noe anbefalinger til klassiske pianostykker som er følsome, litt trist og rolig? Er på utkikk etter noe å lære meg å spille(nybegynner) og ellers bare fine triste pianostykker. Prøv noen av Griegs "Lyriske stykker". Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Den noe mindre kjente, men minst like mesterlige tredje satsen til den kjente "Måneskinnsonaten" (Sonata nr. 14) av Beethoven (de fleste har bare hørt den første): Se filmen hos Youtube Antonin Dvorak - Slavonic Dance Op. 46 Nr. 4 in F Major Se filmen hos Youtube De som liker Bathory kjenner nok igjen denne melodien: Gustav Holst - The Planets - Jupiter, The Bringer of Jolity Endret 18. desember 2008 av H4ngm4N Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Shostakovich Cello Concerto No. 1 - 1. sats Cello powah Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Den siste tiden har jeg hørt mest på den tyske komponisten Hauschka sitt album Ferndorf (2008). Virkelig en fantastisk skive! Myspace siden hans er visstnok nede, men fant favorittsangen min av han (heimat) på youtube, lagt til denne animerte videoen. Du kan se han spille live i denne videoen her, med sitt "prepared piano". Lenke til kommentar
SirUstinov Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Michael Nyman - Rochester's Farewell Denne kan du forsøke å lære deg Over til noe annet: Alle som liker "moderne" klassisk musikk som er melankolsk og nydelig, og som blander inn litt elektroniske elementer, sjekk ut Jóhann Jóhannsson - Fordlandia. Årets plate, spør du meg. Fordlandia er nydelig ja! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå