Rebel-Rider Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Siden det er mange av VW/AUDI bilene som hadde denne motoren. Så tenkte jeg at jeg kunne dele min erfaring om denne med dere, riktig instillinger osv er viktige for at motoren skal ha skikkelig effekt. Starter med Litt info om 1.6l 75hk motoren -Tekniske data VAG 1600ccm OHC 75Hk Forgassermotor- Finnes i : Golf I/II CL/L/GL?, Audi 80 S/LS/GLS Volum : 1600ccm OHC Effekt : 75hk @ 6200rpm Moment : 127Nm @ 5500rpm max turtall : 6500rpm (rotorcutout 7200rpm) Tenningsystem: Bosh Stiftsystem Forgasser : Solex PDSIT35 enkeltforgasser/m autochoke Forbruk EU-mix: 0.82 (Audi80 LS 4dr) Forbruk landevei: 0.75 @ 90km/t (Audi80 LS 4dr) -Tenningsinstillinger- Kamvinkel : 45-50grader ( justeres ved hjelp av kamvinkelmåler) Fortenning : 9 grader @ 950rpm (justeres ved hjelp av stroboskop) Co-verdi : 0,8-1.0% (måles ved hjelp av Co-måler) Elektrodeavstand: 0,8mm (justeres og sjekkes med bladsøker) -Tenninslampe kombiner med kammvikel og turtallstester- -Litt historie- Da VAG introduserte denne motoren på begynnelsen av 70-tallet så var det en hypermoderne motor med enkel overligende kamaksel (OHC) som greide hele 6500rpm, noe som tidligere bare sportsbiler kunne prestere. Bensinforbruket var også lavt (typ 0,75 @ Landeveiskjøring) og siden den ikke hadde støtstenger til å drive ventilene så var det en stille motor sammenlignet med den gammle 2 literen som var tidligere. Men en ting hadde de spart på da de konstruerte motoren, tenningsystemet. VAG valgte å bruke et helt ordinært Stiftbasert tenningsystem fra Bosh, det var billig og lett å reparere men dessverre ikke spesielt presist. Motoren tapte effekt pga av dette. På lave turtall fungerte systemet utmerket siden Coilen hadde god tid til å danne en skikkelig gnist, men på høye turtall ble spenningen lavere + at sylindertrykket ble høyere som gjorde at gnisten ble enda mindre og motoren mister krefter når du virkelig trenger dem (feks i forbikjøringer). Motoren mister liksom bare "lysten". En annen ulempe på et stiftsytem er slitasje over tid sliter stiften ned og tenningen blir feil, som gjør at du må sjekke tenningen ofte og justere Kamvinkelen for å kompensere for slitasjen. Kan dette fikses? Kan Jeg gjøre noe for å slippe dette? Ja og installere et elektronisk tenningsystem fikser dette, På Slutten av 70-tallet var det flere som fant ut at at transistoren kunne brukes til noe mer en bare radioer og datamaskiner firmaet Sparkrite var en av dem. De fant ut at ved å la en transistor til å overta funksjonen som stift så kunne stiften i fordeleren brukes som signalgiver i stede, og vola så var slitasjen og unøyaktigheten pga gnistdannelse og overslag i stiften borte. Kondenstoren kunne også fjernes da stiften nå bare var en signalgiver uten noen høyspenning. Og det beste av alt, det var billig også. Det kostet bare noen kroner å lage og ga mye bedre gnist og bedre kaldstartegenskaper og jevnere motorgange. Men dette forutsetter at selve motoren er i orden, den enkleste måten å sjekke dette på er å se på pluggene. pluggene forteller mye om en motor NORMAL Slik skal pluggene i en frisk motor se ut. Et lett brunt belegg uten avleringer tyder på rett temperatur på pluggene, rett tenning og rett bensinmengde SOTETE I dette tilfellet får motoren for mye bensin noe som resulterer i ufullstendig forbrenning og sotete plugger, reduser blandingen til at pluggene har et lett brunt belegg OLJETE Her er det et oljebelegg på pluggene noe som forteller at motoren er veldig slitt, men det kan også hende at det bare er stempelringene som er slitt og da er det enkelt å fikse HVITT BELEGG Her har pluggen et hvitt belegg og slitt elektrode som tyder på at motoren får en for mager blanding, øk blandingen til pluggen er lett brunt belegg Dette er de mest vanlige tilstandene som forteller om tilstanden til motoren og hva som kan gjøres for å rette det opp igjen -TRIMMING Trimming foregår på eget ansvar! I en motor med ordinært tenningsystem er det lite å hente, fordi den rett å slett ikke kan antenne en feitere blanding pga at det ordinære tenninsystem ikke har "krutt" nok. Det ordinære BOSH tenningsystemet levere ca 18000v @1000rpm/12v, og bruker en stift som kortslutter kretsen for å få gnist på pluggene funker helt greit med det lave effektutaket som er gjort av motoren, mens det stopper også evnt forsøk på effektøkning. Jeg gjort mange forsøk for å finne ut hva som funker og ikke til en rimelig penge, med varierende hell.. -Forsøk 1.- (5/1/05) Byttet ut Orginalcoil med en HF coil(26000v) Biltema... Resultat: ingen forskjell da den bare lager denne høyspenningen i startøyeblikket. -Forsøk 2.-(10/1/05) Byttet ut Orginalcoil med en Skikkelig HF-coil (36000v) uten oljekjøling. Resultat: vel.. det funket i ca en uke men så begynte motoren å fuske. Stiften var brent opp hmmm, den klarte rett å slett ikke av med effekten. -Forsøk 3.- (20/1/05) Har Satt tilbake orginalcoilen og byttet ut den defekte stiften med en ny. Skal forsøke på nytt når jeg får Sparkrite SX2000 (elektronisk tenning) da jeg også kan benytte HF-coilen i kombinasjon med denne Stay tuned -Forsøk 4.- (28/1/05) Fikk sparkrite SX2000 elektronisk tenning fra england i går (28 jan05) monterte den opp og satte tilbake HF coilen (36000v). Så prøvde jeg å starte motoren, men ikke en eneste gnist boksen var defekt betalte 80 pund for jevelskapen og så funket den ikke.. *sende tilbake* -Forsøk 5.- (1/2/05) Måtte tenke ut noe nytt denne gangen, tror løsninga er en Sparkrite TX2002, dette er en *top of the line* Helelektronisk tenning som bruker en magnet til å trigge tenninga med. *TX2002 er Bestilt* -Forsøk 5,5.-(7/2/05) Fikk en ny SX2000 tenning i dag monterte den og det funket som bare det skulle teste gnisten og fikk meg en lusing jeg skjelden vil glemme, det smalt noe så J*vlig, dunka i armen flere minutter etterpå kommer med bilde senere -forsøk 6.-(21/2/05) Ok i dag har jeg justert tenningspunktet til 0 grader eller TDC(Top Dead Center) før var det 9 grader BTCD (Before Top Dead Center) tok meg en prøvetur i dag den gikk mye lettere og var også lettere å starte måtte også redusere tomgangsturtalet da det økte til 1400rpm etter justering av fortenninga. Endret 22. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 hehe, nice!! morro lesing, keep it up. har ikke mye feedback å gi deg, men skulle du noen sinne trenge trimme tips til tsx, er jeg den du vil prate med Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 hehe, nice!! morro lesing, keep it up. har ikke mye feedback å gi deg, men skulle du noen sinne trenge trimme tips til tsx, er jeg den du vil prate med Il keep that in mind Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Kjempefint skrevet, med gode forklaringer og fine bilder Nesten litt synd du skriver dette som VW/Audi tips, for jeg vil jo påstå at det meste av det du skriver er helt likt for det meste av tyske biler fra samme tidsepoke. Det er også helt relevant for japanske og alt annet av biler fra samme tid, dog da gjerne andre merker enn Bosch, men i prinsippet det samme. Forøvrig vil jeg legge til at jeg er helt enig i at man oppnår store fordeler ifht vedlikehold spesielt, tildels drivstoff- forbruk (mest pga at motor aldri går med feil tenning), bedre start- egenskaper, og jevnere gange. Men man bør ikke ha for store forventninger ifht ren ytelsesøkning. Et perfekt justert stifte- system vs elektronisk er ikke no voldsomme forskjeller. Etter min mening er de store fordelene som nevnt at man er sikret at det ALLTID er optimalt Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Jeg byttet fra stiftenning på Mustangen jeg hadde. Jeg oppnådde: -Samme forbruk -Samme effekt. (Målte ikke motoren, men min vurdering.) -gjevnere tomgang. -Startet utrolig mye letter. Spess i kaldt og fuktig vær. Motor. Trimmet 289 HP med hydrauliske ventiler. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Forøvrig vil jeg legge til at jeg er helt enig i at man oppnår store fordeler ifht vedlikehold spesielt, tildels drivstoff- forbruk (mest pga at motor aldri går med feil tenning), bedre start- egenskaper, og jevnere gange. Men man bør ikke ha for store forventninger ifht ren ytelsesøkning. Et perfekt justert stifte- system vs elektronisk er ikke no voldsomme forskjeller. Etter min mening er de store fordelene som nevnt at man er sikret at det ALLTID er optimalt Vist det er en helt ordinær transistortenning det er snakk om så er jeg enig i at det har lite å si for effekten, men SX2000 og TX2002 er ikke normale transistortenninger men tyristortenning som ikke bare fungerer som trigger men transformerer også opp spenningen på primærsiden av coilen og holder full spenning nesten uansett hvor høyt turtall du har En TX2002 + HF Coil klarer faktisk å levere 36000v @ 15000rpm!! (4cyl) boksen passer til 1-2-3-4-5-6-8 cyl motorer med ordinær tenning Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 (endret) Update! Ok monterte opp HF coilen igjen og monterte opp SX2000 boksen justerte gnistgapet til 1mm (0,8 normalt) etter henvisninga til boksen, ja der var gnist DET kan jeg skrive under på! forsøkte så og starte motoren gikk som ei klokke, men trenger noen justeringer på fortenning og blandinga, etter en liten kjøretur så kunne jeg konstatere at bunndraget hadde økt, kunne kjøre i 50 på 4 gir uten nykking. kommer tilbake med mer Endret 9. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 9. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2005 Update Etter mye hard tenking og konsultasjon med div teknikere å har jeg funnet ut at 9 grader fortenning blir for mye med det nye Helelektroniske systemet pga at Tyristorsystemet er mye raskere enn det gammle konvensjonelle systemet. En tysk tekniker forklarte det slik " Grunnen til at det konvensjonelle systemet trengte 9 grader fortenning var rett å slett at coilen trengte så mye tid i forveien for å oppnå riktig timing og styrke på gnisten, men det blir helt feil når en har tyristortenning, fordi den reagerer så raskt og har så høy spenning. Fortenningen burde være 3 grader med transistortenning og 0 grader ved tyristortenning ellers tennes blandingen for tidlig og det resulterer i dårligere startegenskaper, dårligere akselerasjon og ikke minst dårligere effekt enn det motoren hadde før oppgraderingen!! så det er meget viktig at fortenningen er riktig ellers får man ingen nytte av den elektroniske tenningen og tvert i mot laget flere problemer en man har løst. Lenke til kommentar
keirot Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Der er slfølgelig løsninga med el.tenningssytem. At jeg ikke tenkte på det før! Responstiden blir seff mye bedre! Hvor i England bestilte du Sparkrite'en fra? Best regs... Keirot Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 Jeg bestilte fra en privatperson som har flere slike liggende, men den jeg kjøpte var uåpnet div i mint condition, de andre var brukt men i like god tilstand. Sparkrite som laget disse tenningsystemene lager bare bilalarmer i dag. tror de sluttet å lage elektronisk tenning en gang midt på 80 tallet, så de er vanskelig å få tak i. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Informativ tråd, men jeg har lysst til å korrigere deg på et punkt. Sparkrite får signal direkte fra fordeleren, dette gjør ikke helelektroniske tennings-systemer. Helelektroniske tennings-systemer har en "hjerne"(ECU-modul) som justerer tenningspunktet automatisk etter motortemperatur, belastning og turtall, endel nyere systemer har i tillegg en såkalt bankesensor som forskyver tenningspunktet når tenningsbank oppstår. ECUen gir signal til ICU(tenningsmodul) når coilen skal gi gnist. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Vel ikke helt enig med deg, et "heleleketronisk" system ala 80tallet var definert som transistor/tyristor tenning med stifløs fordeler (impuls eller optisk trigga fordeler) så å sammenligne det med dagens ecubokser som Autronic eller Haltech som har lambdasonde MAP sensorer/luftmassematere og måler en haug med verdier og koordinerer tenning og bensintrykk injektoråpning osv, så kan vel ikke Sparkrite SX2000 eller TX2002 i år 2005 kalles Helelektronisk Endret 15. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
Opus Skrevet 15. februar 2005 Del Skrevet 15. februar 2005 Ønsker ikke å herpe tråden din med diskutering, men skal si følgende: Lamda, MAP, LMM, pROM etc. har med motorstyring/innsprøytning å gjøre. Bosch ECU og helelektronisk tenning(styrer kun tenning, ikke sprut) eksisterte på 80-tallet, det har jeg et rullende bevis på. Sålenge tenningspunktet forskyves mekanisk ved hjelp av sentrifugal-vekter og vakuum, kan ikke tenningen kalles helelektronisk per definisjon. Men systemet som du foreslår er absolutt å anbefale som erstatning for eldre transistorsystemer. Liker grundigheten du har i postene, meget bra. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Vel å Autronic og Haltech ble bare nevnt som sammenligning på definisjon om teknologi for 20 år siden kotra i dag og var ikke ment som en direkte sammenligning men nok om det, skal ikke ha mer Bensin på flammene. Sjekket litt om golfen din av ren nysjerrighet Har en del litteratur om VW/Audi liggende så jeg sjekket litt opp om specs på motoren i golfen din og fant ut følgende: Den har Digital helelektronisk tenning og har også bankesensor som gjør at den stort sett skulle kunne gå på alt fra 91 oktan til 98 (blyfri) i og med at den kan justere tenningspunktet for å kompansere for ev lave oktantall (california mod) veit ikke om europeiske modeller hadde bankesensor da boka ikke omhandler disse. tekologien fantes iværfall og ble brukt der det var et behov (i CAL for eks) Endret 16. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Europiske kom med og uten bankesensor. KR motoren har ikke det, den Opus har. PL motoren har bankesensor og kat. Endret 16. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Bildet kommer i kveld! sorry for forsinkelsen men det har ikke vært mulig å ta bilde pga kraftig snøfall i helgen, kameraet måtte vike for snøbrettet:hrm: BILDER!! Her er hele motoren Her er et nærmere bilde av Tyristortenninga Endret 21. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Justerte fortenninga i går fra 9 grader BTDC til 0 grader TDC. Momentområdet på motoren har flyttet på seg, før så spann bilen selv på lave turtall men når jeg dro den ut på girene så skjedde det lite etter 4000rpm. Nå skal det forhåpentligvis være fikset, men får ikke testet dette skikkelig før snøen smelter. har enda ikke justert stiftåpningen så det kan være mer å hente. Endret 22. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) ikke for å skuffe deg, men kan med en gang si at motoren din kommer til å gå utrolig dårlig med 0 grader fortenning (hvis du i det hele tatt får start på motoren). Den ene grunnen til at vi har fortenning er; at bensinen brenner med en hastighet på 30 m/sek. Den andre grunnen (som er "hovedgrunnen" til fortenning) er; vi skal ha max trykk på stempelet 8-10 grader etter ØD. for eksempel hvis du kjører med 3000rpm så har du for eksempel 20-25 grader fortenning eller no (sett at du har de 9 grader med fortenning som er stillt inn fra fabrikk), tenk deg at du hadde hatt 0 grader fortenning da, da ville du fått en fortenning på 10-15 grader ved 3000rpm, og da ville du hatt max trykk på stempelet lenge etter de 8-10 gradene etter ØD som er da stempelet overfører energien fra bensinen til veiva/svinghjulet mest effektivt. så med 0 grader fortenning vil du miste effekt. Endret 22. februar 2005 av sa|o Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2005 (endret) Dette bildet er hentet fra verkstedhåndboka til min Audi 80 Jeg fåreslår ser på det feltet som er merket med rødt og du tenker deg om neste gang før du kommer med slikt kvakksalveri. Dessuten så har du tydeligvis glemt av fordeleren er koblet direkte til insuget på motoren så når vakumet øker ved gasspådrag så justeres fortenningen deretter for å kompensere for dette. http://img.photobucket.com/albums/v736/_Zandro_/Bilde043.jpg Jeg sier ikke mer. Endret 22. februar 2005 av zandro Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 hvordan årsmodell er bilen din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå