Gå til innhold

Dell: Stjeler GB av harddisken?


Ma

Anbefalte innlegg

Er det lov for Dell å stjele harddiskplass fra pc-kjøperene? :hrm:

 

Har en ny bærbar som skulle ha 30gb harddisk. Da jeg fikk den, hadde den 21gb ledig. Jeg skjønner at Windows og slikt tar stor plass, men det jeg reagerte mest på var at den totale størrelsen var bare 25gb, ikke 30 slik som jeg bestilte. 30gb er i seg selv ikke så mye, så jeg ble skuffet av at den var ytteligere 5gb mindre!! :angry:

 

Noen andre som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD'er oppgis som regel i kvasi-GB, der en kvasi-GB =1000³ bytes. Vanlig måte å oppgi størrelse på er i ekte GB som er 1024³ bytes. Dette gir en faktor på 0.931, og tilsvarer at en 30GB HD i virkeligheten er 27.9GB.

 

Ting som kan oppta plass er Windass restore partisjon og en plass til å dumpe minnet når maskina går i sleep/standby.

 

Start en partisjonsmanager og sjekk.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
GB opplyses som minne kort. Til fordel for produsent. Veldig få minnekort har 256mb feks..de har gjerne noen mb mindre. Samme er det med harddisker fordi de formateres og dermed blir størrelsen mindre. Teknisk sett er dette misvisende reklame fra produsent.

Hæ??

 

Lagringskapasiteten oppgis i bytes (i ditt tilfelle 30 000 000 000 bytes). Siden det er 1024 bytes i en kilobyte, 1024 kilobytes i en megabyte og 1024 megabytes i en gigabyte, blir din harddisk på 30 000 000 000 / (1024*1024*1024) = 27,9 GB (burde du hatt hvertfall). Så sånn er det.. Men å oppgi tallene i GB blir jo ganske feil, det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar
Helst er det et avlåst restore , 3-5 GB.

er nok en restoredel på ett par gigabyte på harddisken som du sier (skjult partisjon som man kan se i partition magic f.eks.)

 

Resten går til windows og div programmer (win alene krever jo noen gb, så har man office etc oppå det) Da går plassen fort

Lenke til kommentar
Er det lov for Dell å stjele harddiskplass fra pc-kjøperene? :hrm:

 

Har en ny bærbar som skulle ha 30gb harddisk. Da jeg fikk den, hadde den 21gb ledig. Jeg skjønner at Windows og slikt tar stor plass, men det jeg reagerte mest på var at den totale størrelsen var bare 25gb, ikke 30 slik som jeg bestilte. 30gb er i seg selv ikke så mye, så jeg ble skuffet av at den var ytteligere 5gb mindre!! :angry:

 

Noen andre som har erfaring med dette?

Sannsynligvis en recoverypartisjon. Denne vil ta opptil 5GB av harddisken, avhengig av hvor mye programvare som er pre-installert på imaget som brukes for gjenoppretting.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig lureri at produsentene av HD(og lignende) regner 1 KB = 1000 B osv. .

 

Det er faktisk på samme måte med dvd-plater også. Det står 4,7gb, men i virkeligheten er det 4,37gb. Dette skapte problemer for meg som hadde beregnet diverse ting på forhånd. Disketter er på 1,38mb og ikke 1,44. Lureri spør du meg.

Lenke til kommentar

Start en partisjonsmanager og sjekk

 

Vet ikke helt hva det er, men i systemegenskaper står det: Systemgjenoppretting 3087MB som skal brukes.

 

Hvis 30gb egentlig er ca 28, og systemgjenoppretting holder av ca 3gb, så vil det si at jeg skal ha en harddisk på totalt 25, og da stemmer det jo egentlig... Men jeg synes det er litt dumt at de ikke kan sette *30gb tilsvarer faktisk 28* eller noe sånt!

 

Men når jeg slo av systemgjenoppretting var det fortsatt bare 25gb, så vet ikke helt hvor de resterende 3gb har forsvunnet... :hmm:

 

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Men når jeg slo av systemgjenoppretting var det fortsatt bare 25gb, så vet ikke helt hvor de resterende 3gb har forsvunnet... :hmm:

Windows XP sin systemgjenoppretting er ikke det samme som en gjenopprettingspartisjon. Gjenopprettingspartisjon er en egen del av harddisken som inneholder et image av det opprinnelige oppsettet av maskinen fra Dell.

 

Du ser den bare dersom du bruker en partisjonsbehandler som Partitionmagic eller fdisk.

Lenke til kommentar
har alltid vært slik.

 

GB opplyses som minne kort. Til fordel for produsent. Veldig få minnekort har 256mb feks..de har gjerne noen mb mindre. Samme er det med harddisker fordi de formateres og dermed blir størrelsen mindre. Teknisk sett er dette misvisende reklame fra produsent.

Av og til (som i dette tilfellet, hvor vedkommende tydeligvis ikke vet helt hva han prater om) burde man bare holde kjeft.... :cry:

Lenke til kommentar
Det er jo egentlig lureri at produsentene av HD(og lignende) regner 1 KB = 1000 B osv. .

 

Det er faktisk på samme måte med dvd-plater også. Det står 4,7gb, men i virkeligheten er det 4,37gb. Dette skapte problemer for meg som hadde beregnet diverse ting på forhånd. Disketter er på 1,38mb og ikke 1,44. Lureri spør du meg.

Nei. SI-systemet er alltid korrekt. Kilo = 1000. Meter = 100 cm osv.

 

At dataverden har fortsatt å bruke totalt feil regnemåte er ikke harddiskprodusentenes feil. At k = 1024 kommer fra 60-tallet eller deromkring da det var begrenset med regnekapasitet og størrelsene vare små. 1024 er jo som kjent det samme som 2^10 og dette ble regnet som "nærme nok" den virkelige 'k'. Uansett, problemet var minimalt når man snakket om hele programsystemer på noen få kB og ingen tenkte på at denne forenklingen skulle være i bruk 40-50 år senere.

 

Nå om dagen er det en fullstendig banal ting å rapportere størrelser med SI-systemet. Det krever null og niks å ikke regne binært lenger. All programmering foregår i høynivåspråk hvor C er det laveste man stort sett kommer. Det er fryktelig lite assemblerprogrammering, og selv der er det bagatellmessig å ikke vise størrelser for bruker i SI-systemet.

 

Nei, lureriet er det programvarebransjen som står for. 'k' er og blir 10^3 = 1000.

Lenke til kommentar
Av og til (som i dette tilfellet, hvor vedkommende tydeligvis ikke vet helt hva han prater om) burde man bare holde kjeft.... :cry:

Det er forskjell på å tro at man vet, og å være klar over at man ikke vet.

Vedkommne hadde nok en god tro på at han visste hva han snakket om, og skylden for det er antageligvis nok en bedrugen forhandler som lurer kundene sine trill rundt med dummy-mode spesifikasjoner fra ett eller annet parallelt universum.

Butikker som ofte trår til slike "spesifikasjoner" som ("nei det er fordi det er minnekort-størrelser det oppgis i" , "denne skjermen har ultraoppløsning, noe som er nytt på markedet", "den har mye minne, og er derfor meget oppgraderbar for fremtiden") er ofte Elkjøp, Spaceworld, DELL/HP-telefonselgere osv osv.

 

Når mannen i gata kanskje ikke har så mye teknisk kunnskap er det ikke så rart at de sluker det vissvasset rått.

 

Det jeg prøver å si, er at hvis du skal hakke på noen, ring de butikkene istedet og klag på at de forer 90% av normale folk med tullete vissvass, liten vits i å gjøre ditt beste for å få andre brukere til å føle seg dumme her inne, og avspore tråden.

 

I forhold til hva jeg har lært, så er SI er tallsystemet som er brukt, og er eldgammelt, det er reell kvasiverdi som er korrekt (1000³ for kilo, mega, giga, terra osv.). Pga bit-systemer og mangel på lineær verdiøkniing i datastrukturer i tidlig dataalder ble dette forandret/konvertert til å tilsvare tilnærmede verdier (1, 2,4,8,16,32,64,128 osv oppover, dvs en verdix2xverdix2xverdi (samme som DNA/bakterielle multiplikasjonsmønstere).)

I dag er ikke det lenger nødvendig siden scriptspråk og maskiner har en helt annen kapasitet enn hva de hadde i tidlig data-alder, men brukes fortsatt og hardware er begrenset av software-strukturer som fortsatt bygger på 1024³, ergo får man to forskjellige verdisystemer, en rent fysisk, og en reellt anvendelig.

I et maskinekode-mijlø som opererer på verdi+1(10:1 på bit), og dermed en lineær økning, ville de kunnet utnytte kapasiteten på f.eks hardisker reellt.

 

Hvis jeg nå har lært feil, så får du ringe Altavista å klage på at de legger ut linker til sider med misvisende informasjon.

 

 

Karma

Lenke til kommentar
Karmacom: HP har ikke direktesalg mot sluttbruker, men benytter seg av forhandlere som f.eks. Elkjøp, Expert, Komplett etc ;)

ack, ja der ser du. Mente DELL. *steller seg i skammekroken*

 

Nevnte jeg ikke Elkjøp / Spaceworld / expert? ( that's a first :D - (har nemlig liten respekt for slike butikker ).

 

Karma

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
ack, ja der ser du. Mente DELL. *steller seg i skammekroken*

 

Nevnte jeg ikke Elkjøp / Spaceworld / expert? ( that's a first :D - (har nemlig liten respekt for slike butikker ).

 

Karma

Er vel ikke verre feil enn at det kan tilgis :tease:

 

Elkjøp/Spaceworld/Expert/Siba etc. er vel noen av de som er mest kjent for å komme med direkte løgner overfor kunder. Ganske irriterende å måtte forklare folk som har kjøpt produkter hos dem at det ikke er noe feil med det de har kjøpt, men at selgeren har kommet med fullstendig vill informasjon :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...