Gå til innhold

ny PC med nForce4 og greier

BakkiZ

Anbefalte innlegg

Det er tid for data oppdatering.Trenger nemlig mer HD plass og da gidder jeg ikke kjøpe P-ATA, og jeg gidder heller ikke kjøpe en S-ATA kontroller når jeg liksågreit bare kan kjøpe nytt hovedkort da det begynner å bli på tid for det likevel. ;) (jeg har tilogmed bestemt meg for en Seagate 200GB S-ATA)

Det som skal oppdateres er:

• CPU
  • hovedkort naturligvis, ettersom jeg ikke har tenkt å bruke Socket A denne gangen
  • RAM må man vel ha også når man skal oppgradere alt det andre, litt teit med den feite PCn med bittelite RAM
  • Eventuelt skjermkort hvis jeg får solgt det gamle (som er nytt)

Jeg tenkte jeg skulle knalle til med Athlon 64 på Socket 939, nForce4 og PCIe.

Jeg har da kjøpt meg et GeForce 6800 for ikke så lenge siden, og det dumme er at det er AGP, og da skjærer hele dritten seg. For jeg kan ikke legge et så dyrt skjermkort på hylla etter ca. en halv måned.

Skulle så gjerne hatt det i PCIe istede, men nå kan det kanskje se ut som om jeg får solgt det likevel slik at jeg kan kjøpe PCIe. (btw.bare kontakt meg om du er interesert :))

CPU Option 1 jeg får kjøpt meg et PCIe

Hovedkort - ASUS A8N-SLI 1.465,- Men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger SLi likevel da. Etter jeg kjøper dette er jeg nok så blakk og tror ikke jeg biter i et til skjermkort med det første.

CPU - AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939 1 624,-

eller skal jeg ta i litt og kjøpe 3500+ på 2.2 GHz som koster så fryktelig mye mer: 2.250,-

CPU Option 2 jeg må bruke AGP

Da lurer jeg på om jeg bare bruker Athlon 64 med Socket 754 et par år til før jeg bytter ut hele dritten med det som passer seg i 2007 ;)

Hovedkort - MSI K8N NEO

CPU - AMD Athlon 64 3400+ 2.2 GHz Socket 754 1 850,-

RAM

Her har jeg endel uoppklart i hodet mitt.

Er det sant at dualchannel slutter og fungere hvis du setter inn en 3. rambrikke?

Og hvordan er det egentlig med dualchannel på nForce3 og 4?

Og hvor mye raskere er dualchannel?

Tenkte på 1 GB RAM jeg. Driver ikke på med noe som krever spesielt mye minne, så jeg tror det skal være nok.

PSU

Kanskje jeg trenger ny PSU og? Kjører dette fint på en 350W PSU med 3 HDD og 1 DVD-RW ROM, litt lys og vifter?

Med slike store planer er det klart at jeg trenger litt tips og hint fra dere :D Gjerne gode/dårlige erfaringer eller ambefalinger osv.

Takk om du giddet å lese denne posten som ble SYKT mye lengre enn jeg trodde. :o hehe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er veldig dårlig når det er snakk om CPU og Ram, men jeg kan si at hvis du skal ha en SuperPC, så ville jeg kjøpt Nforce4 med SLI teknologi Hovedkort :love: ellers vil jeg ønske deg lykketil med ny pc :thumbup:

edit: ja du hadde skrevet opp et SLI Hovedkort der da :D

Endret av lars68
Lenke til kommentar

Klart jeg vil ha en helt rå PC ;) Men så er det en viktig begrensing da :( Penger :p hehe. Har jo så altfor mye jeg vil kjøpe og altfor lite penger:p

Tror ikke jeg kommer til å ha råd til å benytte meg av SLI :p

Er det slik at du må ha to like skjermkort, eller kan du ha to vidt forskjellige?

Jeg har kanskje skrevet litt FOR langt, kanskje jeg skulle tatt RAMspørsmålene for seg selv:s ingen som gidder å lese :p

Endret av BakkiZ
Lenke til kommentar
Det er tid for data oppdatering.Trenger nemlig mer HD plass og da gidder jeg ikke kjøpe P-ATA, og jeg gidder heller ikke kjøpe en S-ATA kontroller når jeg liksågreit bare kan kjøpe nytt hovedkort da det begynner å bli på tid for det likevel. ;) (jeg har tilogmed bestemt meg for en Seagate 200GB S-ATA)

Det som skal oppdateres er:

• CPU
  • hovedkort naturligvis, ettersom jeg ikke har tenkt å bruke Socket A denne gangen
  • RAM må man vel ha også når man skal oppgradere alt det andre, litt teit med den feite PCn med bittelite RAM
  • Eventuelt skjermkort hvis jeg får solgt det gamle (som er nytt)

Jeg tenkte jeg skulle knalle til med Athlon 64 på Socket 939, nForce4 og PCIe.

Jeg har da kjøpt meg et GeForce 6800 for ikke så lenge siden, og det dumme er at det er AGP, og da skjærer hele dritten seg. For jeg kan ikke legge et så dyrt skjermkort på hylla etter ca. en halv måned.

Skulle så gjerne hatt det i PCIe istede, men nå kan det kanskje se ut som om jeg får solgt det likevel slik at jeg kan kjøpe PCIe. (btw.bare kontakt meg om du er interesert :))

CPU Option 1 jeg får kjøpt meg et PCIe

Hovedkort - ASUS A8N-SLI 1.465,- Men jeg er ikke helt sikker på om jeg trenger SLi likevel da. Etter jeg kjøper dette er jeg nok så blakk og tror ikke jeg biter i et til skjermkort med det første.

CPU - AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz Socket 939 1 624,-

eller skal jeg ta i litt og kjøpe 3500+ på 2.2 GHz som koster så fryktelig mye mer: 2.250,-

CPU Option 2 jeg må bruke AGP

Da lurer jeg på om jeg bare bruker Athlon 64 med Socket 754 et par år til før jeg bytter ut hele dritten med det som passer seg i 2007 ;)

Hovedkort - MSI K8N NEO

CPU - AMD Athlon 64 3400+ 2.2 GHz Socket 754 1 850,-

RAM

Her har jeg endel uoppklart i hodet mitt.

Er det sant at dualchannel slutter og fungere hvis du setter inn en 3. rambrikke?

Og hvordan er det egentlig med dualchannel på nForce3 og 4?

Og hvor mye raskere er dualchannel?

Tenkte på 1 GB RAM jeg. Driver ikke på med noe som krever spesielt mye minne, så jeg tror det skal være nok.

PSU

Kanskje jeg trenger ny PSU og? Kjører dette fint på en 350W PSU med 3 HDD og 1 DVD-RW ROM, litt lys og vifter?

Med slike store planer er det klart at jeg trenger litt tips og hint fra dere :D Gjerne gode/dårlige erfaringer eller ambefalinger osv.

Takk om du giddet å lese denne posten som ble SYKT mye lengre enn jeg trodde. :o hehe

Hei,

sliter litt med samme problemet. Hadde tenkt å bytte ut den slitne Targa'n min med noe som jeg kan oppgradere om en 2-3 år. Er lei av å kjøpe ny PC hvert 5te år.

Tenkte jeg kunne få til noe bra for en 10-12 tusen, trenger ikke ny skjerm, så jeg kan legge alt i selve maskinen.

Har kommet fram til omtrent samme 2 forslag som du, men har mest lyst til å sastse på best mulig hovedkort, så jeg trur jeg går for PCI-E nForce4 SLI versonen. Så får jeg heller lempe litt på kravene til de andre komponentene.

Men så var det "tilbehøret" da; du høres ut som du har "been there, done that" så kanskje du kan foreslå noe?

Hvilke type RAM bør jeg jeg bruke?

Holder d med 360W strømforsyning?

Hvordan er klokkemulighetene på dette kortet?

hvor mange USB uttak har det?

Firewire??

Når d gjelder CPU er det vel prisen som blir avgjørende, men har lyst på 3500 da, bør vel kanskje satse på det?

Vel jeg spør som jeg graver, hadde tnkt å la komplett få bygge sammen vidunderet for meg, tror d er tryggest, de tester jo sakene før de sender dem, sies d.

hilsen neewbie på pc-byggerfronten.

Lenke til kommentar

Hører snakk om at nVidia får klart nForce5 til våren og. Blir sikkert dyrt, så like greit å bare drite i det og bare kjøpe nå? :p

Med SLI, blir det dobbelt så mye minne og dobbelt så rask GPU? eller øker det bare litt.

Tenkte litt på å kjøpe bare et 6800 og vente en stund (hvis jeg tar meg rå til et til)

Men tror dere det er lurere å kjøpe to 6600GT? For de er jo ikke så dyre, så da kan jeg kline til med to i samme slengen.

Ingen som vet noe om RAM og PSU her da?

Jeg er så jævlig usikker på hva jeg skal velge. :p hehe

Lenke til kommentar

to 6600GT yter ikke stort bedre en ett 6800GT kort, så ville heller gådd for ett 6800GT som er rimeligere, å så en gang i fremtiden når man trenger nytt skjermkort kliner man til med ett likens skjermkort (de må være identiske). Det Killer instinkt sier er ikke helt sant da når to 6600GT ikke er direkte killer, men heller 2 6800 Ultra blir vell mer en '"killer pc". Håper dette hjalp deg/dere, og lykke til med valg av deler (ville gått for nForce4 SLI selv:P) og for å svare på det så øker ytelsen med bortimot 80% med 2 grafikk kort (du yter ikke 100% av begge) i de tyngste tilfeller kan det yte mer faktisk :)

mvh

artemis

Endret av Artemis_Entreri
Lenke til kommentar

Hvis du først skal bytte CPU/Hovedkort/RAM så er det nok smart å kjøpe det nyeste hvis du ønsker å oppgradere senere. Tenker man slik er jo 939 veien å gå. 939 er jo ikke noe særlig dyrere enn 754 såvidt jeg vet...

Når det gjelder rammen så bør du jo sørge for å kjøpe så kjapp ram at du hvis du skulle finne på å klokke så er den med på leken. Les i overklokkingsforumet der finnes det sikkert en del tips.

Når det gjelder evt SLI konfigurasjon nøyer jeg meg med å c/p litt fra SLI testen fra Anandtech:

"The GeForce 6600GT seemed to scale reasonably well, with a pair of 6600GTs outperforming a single 6800 Ultra in Doom 3 and Half Life 2. It doesn?t make too much sense to buy a pair of 6600GTs today however, as you?d be much better off getting a single 6800GT and upgrading to a second one down the road, which brings us to our next point, the upgrade value of SLI."

:thumbup:

Lenke til kommentar

Strømforsyning tror eg er det de fleste bommer på ved oppgradering til A64 maskin - spesielt SLI, et 6600 / 6800 grafikk trenger ca. 100W - 350W som er i de fleste kabinett får problemer med ei maskin med ett slikt kort. Har lest noen poster her der skjermkort og drivere får skylda for maskiner som restarter midt i spill..skulle vært artig og hatt et multimeter kobla på strømforsyninga på 12, 5 og 3-V og sett om spenningene holdt seg innenfor ATX krava (+/-5%?) på disse restartende maskinene. Ser MSI anbefaler fra 450W og opp for K8N Diamond nForce4 SLI kortet sitt, vil selv gå for dette med Tagan 480W PSU, 3000+ Winchester og Corsair TWINX1024-4400C25. Vil etter mine teorier komme opp i 3,4GHz :thumbup: med 275Mhz BUS. Legger en 1000,- ekstra i minnet og barberer samme på CPU (3500+ til 3000+). Starter med MSI NX6600 Diamond for VIVO mulighet, lar SLI være en senere mulighet (kortet støtter ikke SLI).

Lenke til kommentar

Det er kommet veldig mye bra respons her og jeg vil mest sannsynlig legge til litt mer av det samme...

Her er en link til noe som kan hjelpe deg med PSU spørsmål:

http://www.jscustompcs.com/power_supply/

Mitt råd er at du skaffer deg en ca. 500W PSU da dette kan håntere det meste.

Når det gjelder ram så burde du ha 1GB OCZ PlatinumEd. Rev2 (er vel en 2000kr på Netshop). Dette er det man kaller "KILLER" ram.

Du trenger ikke mer enn 1GB ram til gaming og sånt (trenger ikke mer enn 2GB til en server uannsett).

Gå socket 939-SLI da dette er mer gunstig får senere oppgraderinger. Det støtter også Dual Channel i motsettning til socket 754. Du vil ikke se den største ytelses forskjellen med dual channel men jeg anbefaler det uannsett.

Jeg personlig vill ha gått A64 3200+ for flere grunner. Du klokker den lett til 3500+ og den har en multi av 10 i stedet for 11(mye lettere og regne med 10 :p ).

Her er hvordan jeg ville hatt en s939 pc(kanskje jeg skal kjøpe meg det...hm..):

Hovedkort:DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort (anbefales sterk for alle pc entusiaster. får det for ca. 2000kr hos Netshop)

CPU:A64 3200+ Winchester ca. 1500kr OEM hos Netshop(winchester er det nye 90nm kjerne som er kaldere under load som tilsvarer høyere overklokking potensiale osv...og så er den merkverdig mye billigere enn 3500+).

RAM: som nevnt OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 (verdens beste ram i min mening. PC3200, ca. 2000kr hos Netshop).

PSU:OCZ PowerStream strømforsyning 600W(sammen med DFIs vDIMM av 4 så kan ikke pcen din noen sinne kræsje pga ram eller strøm problemer).

Skjermkort: 6800GT (merke er ikke så viktig men jeg anbefaler enten Gainward eller XFX. HUSK: GT ikke Ultra etter som at man enkelt klokker GTen til Ultra ytelse og forbi og at GT er lettere og bedre og klokke enn Ultra)Du kan godt kjøpe et kort nå og et litt seinere. det er egentlig opptimalt og gjøre det i min mening.

Håper det hjelper deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...