Gå til innhold

Novell tilbyr gratis nedlasting av SuSE Pro v.9.2

Gjest Slettet-10579

Anbefalte innlegg

Det var et 100% saklig innlegg. Her er hvorfor:

Du uttaler deg positivt om SuSE Pro på grunnlag av at du der slapp å bruke ndiswrapper, mens du i Fedora og Mandrake måtte det. Siden alle tre distribusjonene kjører med Linux som kjerne, og dette trådløsdrivere er en kjernesak, er det bare du som ikke har forstått at du lett kan unngå ndiswrapper i Fedora og Mandrake om du vil. PEBKAC.

Innlegget ditt virker følgelig bare forvirrende på nye folk som kommer og ser på tråden, da de kan komme til å tro at det du sier er en legitim fordel ved SuSE Pro.

Det er en fordel ved SUSE 9.2 rett og slett fordi nybegynnere ikke kan/vil kompilere en ny kjerne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et 100% saklig innlegg. Her er hvorfor:

Du uttaler deg positivt om SuSE Pro på grunnlag av at du der slapp å bruke ndiswrapper, mens du i Fedora og Mandrake måtte det. Siden alle tre distribusjonene kjører med Linux som kjerne, og dette trådløsdrivere er en kjernesak, er det bare du som ikke har forstått at du lett kan unngå ndiswrapper i Fedora og Mandrake om du vil. PEBKAC.

Innlegget ditt virker følgelig bare forvirrende på nye folk som kommer og ser på tråden, da de kan komme til å tro at det du sier er en legitim fordel ved SuSE Pro.

Jeg er uenig. Dersom du leser rundt om på forum, vil du oppdage at det er mange newbies som sliter med å få trådløst nettverk til å fungere i Linux.

For en som prøver linux for første gang (eller er blodfersk newbie) må det da være mye bedre at ting virker som de skal, istedet for at man sitter og roter i timesvis for å få detaljer til å fungere.

Det jeg derimot burde ha gjort (og gjør nå), er å poengtere at det er en erfaring fra en newbie. (ja, jeg er en newbie, linux på laptop siden desember 2004)

Til mitt videre forsvar vil jeg bare si at jeg i går fikk trådløst nettverk i Mandrake 10.1 til fungere med oppdaterte ipw2200 drivere :w00t:

Lenke til kommentar

Må si meg enig. Helt klart en fordel når elementære ting fungerer uten for mye hassel, og jeg husker første gangen jeg forsøkte GNU/Linux. Dvs. jeg husker ikke hvilket år det var, men jeg gikk ihvertfall kjempeambisiøst til verks og kjøpte meg en feit bibel med dertil tilhørende Redhat 5_et_eller_annet cd. Det meste fikk jeg til, men det var dette hersens ISDN kortet da:) Plundra ganske mye før jeg ga opp, og la tingene på hylla.

Vil tro at trådløst er like elementært for mange nå som ISDN var for meg da. Og får man ikke maskinen sin på nett er man ganske amputert. Ikke lett å søke på forum da nei..:)

Lenke til kommentar
Må si meg enig. Helt klart en fordel når elementære ting fungerer uten for mye hassel, og jeg husker første gangen jeg forsøkte GNU/Linux. Dvs. jeg husker ikke hvilket år det var, men jeg gikk ihvertfall kjempeambisiøst til verks og kjøpte meg en feit bibel med dertil tilhørende Redhat 5_et_eller_annet cd. Det meste fikk jeg til, men det var dette hersens ISDN kortet da:) Plundra ganske mye før jeg ga opp, og la tingene på hylla.

Vil tro at trådløst er like elementært for mange nå som ISDN var for meg da. Og får man ikke maskinen sin på nett er man ganske amputert. Ikke lett å søke på forum da nei..:)

Du er inne på noe der må jeg si...

Satte meg med godt mot for installere Mandrake 10.1 nå nylig, og alr fungerte faktisk veldig bra... Men så kom det til det at jeg ville ha WLAN-kortet mitt i gang, og det har vært et sant helvete.... :thumbdown:

Madwifi skulle støtte kortet mitt, og Mandrake installasjonen kommer med de madwifi modulene, men den eneste måten å få OS'et til å bruke kortet var med ndiswrapper, men fikk aldri det helt til heller.... Satt non-stop og konfigurerte i 30 timer... :(

Men flere folk har rapportert at Suse 9.2 skal støtte kortet mitt out of the box, så da blir det Suse :)

Endret av Calm
Lenke til kommentar
Madwifi skulle støtte kortet mitt, og Mandrake installasjonen kommer med de madwifi modulene, men den eneste måten å få OS'et til å bruke kortet var med ndiswrapper, men fikk aldri det helt til heller.... Satt non-stop og konfigurerte i 30 timer... :(

Bare å laste ned madwifi, su til root, kjør make og kjøre make install. Etter det gjenstår det bare å kjøre modprobe ath_pci, så er det installert. ;)

Funker 100% med et Topcom-kort her.

Lenke til kommentar

Har lastet ned 9.2 mappen, og sharer den på nettverket, men har problemer med installasjonen :/

Når jeg kommer til YaST så finner den ikke pakkene sier den, og får bare følgende error under software:

Cannot read package data from installation media. Media error?

Skjønner ikke hvorfor jeg får den feilen. Den har jo allerede lastet ned en fil fra den sharen :ermm:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Bare å laste ned madwifi, su til root, kjør make og kjøre make install. Etter det gjenstår det bare å kjøre modprobe ath_pci, så er det installert. ;)

Vel, hadde det vært så enkelt så hadde jeg kanskje ikke tatt meg bryet med å skrive noe om det her :roll:

Lenke til kommentar

Vel, hadde det vært så enkelt så hadde jeg kanskje ikke tatt meg bryet med å skrive noe om det her :roll:

Hva har du prøvd og hvilke feil får du?

Lenke til kommentar
Har lastet ned 9.2 mappen, og sharer den på nettverket, men har problemer med installasjonen :/

Når jeg kommer til YaST så finner den ikke pakkene sier den, og får bare følgende error under software:

Skjønner ikke hvorfor jeg får den feilen. Den har jo allerede lastet ned en fil fra den sharen :ermm:

Det samme skjedde med meg.

Jeg vet ikke helt hva som var feil, men en teori er at SuSE ikke greide å formattere partisjonen korrekt.

Det jeg gjorde var å formattere partisjonen med et av programmene på www.ultimatebootcd.com. Deretter installerte jeg SuSE igjen, og da fungerte alt som det skulle fra samme ftp-server. Uten at jeg hadde forandret på noe annet...

Lenke til kommentar

Det samme skjedde med meg.

Jeg vet ikke helt hva som var feil, men en teori er at SuSE ikke greide å formattere partisjonen korrekt.

Det jeg gjorde var å formattere partisjonen med et av programmene på www.ultimatebootcd.com. Deretter installerte jeg SuSE igjen, og da fungerte alt som det skulle fra samme ftp-server. Uten at jeg hadde forandret på noe annet...

Vel, i mitt tilfelle var det snakk om at jeg hadde lagt ut mappen med SMB via Windows XP boksen min med de nødvendige filene, og det var tydeligvis dette som skapte problemer for meg...

I stedet for å bruke en vanlig Windows share la jeg mappen ut på FTP-serveren og brukte denne installasjonsmetoden i stedet. Det funket glimrende!!

Virker som SMB-støtte er litt frynsete i installasjonsrutinene til 9.2.... har lest om flere om har hatt problemer med det samme... Mange som også har opplevd den samme feilen, men med andre oppsett... :hmm:

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...