Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Høytalere til bilen...

Anbefalte innlegg

For en stund siden kjøpte jeg en brukt bil. En Opel Vectra 2.0i GL 92 mod. Holder nå på å ta rusten på den og det er ikke så lenge til den er på veien igjen.

Kjøpte en Sony CDX S2200 Mp3 spiller til bilen. De høytalerne som står i er nokså enkle og standard. (skurrer ved høy spilling men sjeldent jeg spiller så høyt..) Ellers merker jeg ikke no til det.

Nå vurderer jeg nye høytalere som jeg har lyst på. Tenkte jeg oså skulle få en sub baki der.

Er det noen her som kan anbefale et bra oppsett`? Kan nevne at det er 2 høytalere på koffertlokket og 2 i døra foran samt 2 små diskant ved front vinduet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For en stund siden kjøpte jeg en brukt bil. En Opel Vectra 2.0i GL 92 mod. Holder nå på å ta rusten på den og det er ikke så lenge til den er på veien igjen.

Kjøpte en Sony CDX S2200 Mp3 spiller til bilen. De høytalerne som står i er nokså enkle og standard. (skurrer ved høy spilling men sjeldent jeg spiller så høyt..) Ellers merker jeg ikke no til det.

Nå vurderer jeg nye høytalere som jeg har lyst på. Tenkte jeg oså skulle få en sub baki der.

Er det noen her som kan anbefale et bra oppsett`? Kan nevne at det er 2 høytalere på koffertlokket og 2 i døra foran samt 2 små diskant ved front vinduet...

Om det er vanlig standard, så er vel høyttalerene i dørene og bakluka 6,5"

Så da anbefaler jeg 2 stk RF Punch komp.sett og en Punch Stage 2 10" sub.

Pris ca 4980,- pluss forsterker.

Så en forsterker Punch 4004 til 3290,- så begynner det å hjelpe seg :)

Lenke til kommentar

Bare for å nevne det med en gang så vil gi så mye, pga at jeg tjenr ikke så mye... Trenger ikke det beste, men et greit annlegg som spiller bra...

Jeg kan få rabatt på -Extreme Car Sound- hvis jeg handler der... Har ikke hørt med de så mye om høytalersett....

Hvor mange watt hadde du inni bildet der?

Lenke til kommentar
Bare for å nevne det med en gang så vil gi så mye, pga at jeg tjenr ikke så mye... Trenger ikke det beste, men et greit annlegg som spiller bra...

Jeg kan få rabatt på -Extreme Car Sound- hvis jeg handler der... Har ikke hørt med de så mye om høytalersett....

Hvor mange watt hadde du inni bildet der?

watt er vel egentlig ikke så nøye. Dette varierer fra produsent til produsent. Sånn noenlunde peil får du fra specs. men det beste er å høre på det.

Og du har allerede fått rabatt på de prisene jeg har oppgitt.

Veil pris for komponentsettene og subben er: 5485,-

Og forsterkeren koster 3595,-

Om jeg kan gi noe mer rabatt er jeg usikker på..

Om du lurer på mer informasjon om produktene kan du gå hit

Komponentsett:

http://www.rockfordfosgate.com/products/ez...onent%20Systems

Subwoofer:

http://www.rockfordfosgate.com/products/ez...ch%20Subwoofers

Forsterker:

http://www.rockfordfosgate.com/products/ez...ch%20Amplifiers

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

Enig med Techpoint at en ikke skal se seg blind på Watt. Glem hattehyllehøyttalere! Du sitter ikke med ryggen til på konsert ikke sant? Og et godt montert komponentsett gir mer enn bra nok lyd om du absolutt må spille for folka i baksetet.

Siden du har et stramt budsjett sakser jeg inn noe jeg skrev i en tidligere post:

Mitt forslag:

SS XSC til 1090/1290 for hhv 5" eller 6.5" sett, evt. Peerless Definition til 1498/1598 for hhv 5"/6".

DynaBel BF0408 til 1998. -Tør påstå at du knapt finner bedre til den prisen nytt.

Sub: Peerless XLS308SWR, evt. Infinity KAPPA 10.1 som du får til 1990 fra f.eks. Techpoint.

Kabler til strøm og signal, koblingsmateriell samt sikring dealer du med forhandler til ca en tusing.

Kassemateriale finner du hos en byggsjappe; 22 mm MDF + selvborende listeskruer og Polyurethanlim. ca kr 500.

Samlet vil et anlegg utfra disse komponentene komme på ca 7000.

Såpass må en nesten ut med for å få bra lyd av kvalitetskomponenter. Kjøper du noe billig skrammel så ender du opp med å bli misfornøyd, hiver det ut etter 6 mnd og bruker masse penger på oppgradering igjen...

Lenke til kommentar
Enig med Techpoint at en ikke skal se seg blind på Watt. Glem hattehyllehøyttalere! Du sitter ikke med ryggen til på konsert ikke sant? Og et godt montert komponentsett gir mer enn bra nok lyd om du absolutt må spille for folka i baksetet.

Siden du har et stramt budsjett sakser jeg inn noe jeg skrev i en tidligere post:

Jeg vil bare nevne at når du sitter i bilen, så er du jaggu ikke på konsert heller ;)

Noen må ha høyttalere bak for å få bra lyd i det hele tatt, og noen vil ha lyd bak fordi man kanskje har litt passaskjerer med, og ingenting er mer irriterende enn å sitte i baksete på en sånn bil å høre på bass.

Så har man de som har dolby digital og sånnt i bilen, de må også ha høyttalere bak, så sånn er det.

Høyttalere bak kan være med å gjevne ut lyden, man skal nødvendigvis ikke høre at den kommer bakfra.

Men igjen, om man da er på ett rimelig stramt budsjett så kan man begynne med ett komponent sett foran, og så kjøpe ett til bak seinere.

Men om man skulle velge subber som Infinity Kappa Perfect så må man også ha noe mer forsterker enn om man velger Punch Stage 2 sub.

Lenke til kommentar

Heisann!

Henger meg på bølgen om at Watt spiller ganske liten rolle når det er snakk om frontsett.

Det har seg slik at mesteparten av effekten ligger i bass-området, og dette skal ikke frontsettet spille uansett. Derfor trenger man ikke fullt av Watt i de høyttalerene. Begynn med et godt frontsett. Du skal forresten ha 5 1/4" der fremme i dørene, vanlige 1" oppe i dashen.

Jeg har 25W RMS høyttalere fra Altec Lansing, vel og merke MED delefilter. Dette holder i lange baner så lenge de ikke spiller BASS. Jeg deler på 40Hz og har en egen småkraftig forsterker til dette formålet.

Ta en titt her :p -> lyd 20000 2.plass hehe

Endret av zupreme
Lenke til kommentar
..... Kan nevne at det er 2 høytalere på koffertlokket og 2 i døra foran samt 2 små diskant ved front vinduet...

hallå, har du stram budskjet så kan du faktisk sette en bipolar kondensato i serie med hver elementen foran i dørene, slik at disse ikke får for mye bass siden er den vanligste årsaken til at de forvrenger tidlig. En bipolar kondis på ca 100mikrofarad og 100v burde hjelpe mye på "skurringen". Det samme kan du også koble på elentene som er bak i hattehyllen og.

Neste steg er enten kjøpe/suplere med en sub og forsterker. Gjerne en 4kanaler med innebygd delefilter, slik at 2 av kanalene kobles til frontsettet + elementene bak, sett eventuelt en resisten i serie med hver element bak -en motstand på ca 4ohm/10watt i serie med elementen vil dempe lyden fra disse, slik at front systemet vil være mer "dominerende" med riktig "front image" , slik at du ikke sitter med ryggen mot konserten... men en utfyllende romakustik må du ha, derfor er å anbefale bruk av bak kanaler men noe mer dempet enn front systemet, aller viktigste er at disse elementene/høytalerne bak skal ikke gjengi noe diskant... og subben kobler du på de 2 resterende kanaler i bro...

Rimeligste alternativ er å sette 6x9 elementer i hattehyllen, eneste er at du må "koble" ut den innebygde mellontone/diskant som er i de.... ikke den beste bass men ganske rimelig alternativ til en bedre lyd i bilen, du må ikke nødvendigvis kjøpe nytt, det finns nok av bra brukt utstyr å få kjøpt!

:D

kult zupreme: sånt liker jeg!! gratis!! :w00t:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Thanx ;) må jo brife litt også...

Angående motstander i serie med høyttaleren er jeg ikke spesielt fan av, men kondensatoren er grei. Har brukt det ganske mye selv. Problemet er at du ikke får noe bratt deling, bare 3dB/ oktav så vidt jeg husker. Aktive (innebygde) filter har en steilhet på opptil 12-18dB/oktav.

Hvis du kjøper en 4-kanaler til å drive høyttalere fram+bak, kan du regulere nivåene på disse individuelt, enten på forsterkeren eller i spilleren hvis du har den muligheten.

Fortell oss litt mer om budsjettet ditt, så kan vi komme med mer konkrete forslag.

Det tryggeste er jo å handle anerkjente merker fra etablerte forhandlere. Anbefaler på generelt grunnlag ikke QXL og lignende da det er mye overpriset skrot å finne der...

Demobrukt utstyr eller utgående modeller kan kanskje være noe å tenke på?

Lenke til kommentar

...Angående motstander i serie med høyttaleren er jeg ikke spesielt fan av, men kondensatoren er grei.....

motstanden skal være i serie med de "små" høytalerne bak for å dempe nivå på mellontonen, siden disse ikke skal være så dominerende og ødelege front imagen...

kondis i serie med elemten gir 6dB steilhet..... :thumbup:

:yes:

Endret av pndjo
Lenke til kommentar

Har et litt stramt budsjett her ja... Så det var mye stoff å fordøye her...

De eksemplene som har vært hitil er litt høyt priset... Tenkte litt på om noen kunne sette sammen et greit system til en grei pris? Må nødvendigvis ikke det aller beste. Spilleren jeg har står det 50w x 4 og 100db. Vet at dette ikke er helt riktig måle metode men det kan vel gi en pekepinn på det jeg har??

Lenke til kommentar

En er ikke på konsert i bilen nei, men det er tross alt tokanals lyd det for det meste er snakk om når det gjelder musikk.

Å spille den av fra flere kanter vil etter min mening ødelegge lydbildet helt, og her snakker jeg av dyrkjøpt egenerfaring.

Oppløsningen, rykke i rockefot-faktoren og dybden blir helt ødelagt ved at lyd kommer bakfra for min del.

Som sagt vil et godt montert frontsett gi mer enn god nok lyd for de bak også.

Monteringen spiller en stor rolle i hvordan det hele vil låte. Vil påstå at dette står for iallefall 50% av sluttresultatet.

Demping, vinkling av elementer avhengig av on-off axis, justering av high/low pass filter på forsterker(ene) for komponenter/sub er essensielt for et godt resultat. Det blir ikke alltid bedre om en pøser på med flere komponenter.

Men her blir vi nok aldri enige, hehe ;)

Vet bare at ting i hattehylla lider fælt av påtrykk fra sub(ene) under, da blir det fasefeil, resonnanser i hytt & pine og generelt sett masse grums.

-I mine ører iallefall.

Lenke til kommentar
Har et litt stramt budsjett her ja... Så det var mye stoff å fordøye her...

2 laken for en 4x80W'er er faktisk spottpris! Klart du finner biligere, men de er somregel ikke verdt pengene selv om de er billigere. Vil anbefale deg å bygge gradvis. Begynn med et godt frontsett. F. eks noe av det som er foreslått her. Monter dette på en skikkelig måte, koble på cd - spillern og bruk dette frem til du får råd til forsterker, strøm, signal og høyttalerkabler. Ved neste korsvei handler du så sub og kassematerialer.

I løpet av 4 - 6 mnd vil du da ha et anlegg som spiller haugevis mye bedre enn et som er sammensatt av nilleprodukter grunnet hastverk ;)

Merk deg det jeg skrev tidligere i posten. Ingenting er værre enn å sitte og se/høre på noe en er misfornøyd med!

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...