azzkikr Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Dette er hva jeg har i min PC.... Hovedkort (referert til HK heretter): Asus P4P800-E DELUXE Hovedkort S478 I865PE,SATA,LYD,ATA133, GbLAN http://komplett.no/k/ki.asp?sku=124227&cks=PRL Harddisk (referert til HD heretter): Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM http://komplett.no/k/ki.asp?sku=118875&cks=PRL Jeg kjører to stk WD 250GB HD uten RAID fra før av. Disk nr.1 og disk nr. 2. Jeg har RAID funksjon på HK for disk nr.3 og disk nr.4 og vurderer to til av disse diskene for å bruke alle tilgjengelige S-ATA kontakter på HK. HK støtter RAID for to HD. De to jeg vurderer å bestille må de kjøres i RAID? For meg er Lagringskapasitet viktigst. Vil det lønne seg for meg å kjøre disse to i RAID 1? I tillegg lurer jeg på om det er mulig å ha 4 S-ATA disker på 250 GB hver som kjører uten RAID ? Hvordan setter jeg opp dette ? Endret 15. januar 2005 av azzkikr Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Om du kan ha 4stk S-ata disker på hovedkortet avhenger om du har 4 SATA kontakter på det. Om ikke må du kjøpe en ekstra SATA kontroller, med eller uten raid, som du setter i en av pci portene dine. Angående raid, du MÅ ikke kjøre diskene dine i raid, og det som er aktuelt for deg her er raid 0 ville jeg tro ut fra posten din. Denne typen raid gir deg ikke større plass, men det gir høyere ytelse. Kanskje litt lite ufyllende, men spør om det er noe mer du lurer på =) Lenke til kommentar
azzkikr Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Ja Hovedkortet har 4 SATA kontakter (ref. link) Lurer på hvordan jeg setter det opp evt med RAID 1 eller uten RAID. RAID-kontrolleren som sitter på Hk heter "Promise FastTrak 378 Controller". Denne er installert da det kommer melding om å trykke "CTRL+F" i BIOS for å sette opp Arrays. Hvordan setter jeg opp Arrays for RAID 1? Hvordan setter jeg opp Arrays for å kjøre uten RAID for 2 harddisker (disk nr.3 og disk nr.4) ? (Som nevnt tidligerer kjører jeg to Harddisker fra før (disk nr.1 og disk nr.2 som ikke har RAID-kontroller). Takk for svar. Flere tas imot med takk. Endret 15. januar 2005 av azzkikr Lenke til kommentar
haingodegamle Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Burde ikke være verre enn å koble til diskene til de ledige sata kontaktene, for deretter å formatere / partisjonere. Jeg så dessverre ikke på linken i farten.. Om du skal ha raid på diskene må du sette dette opp i konfigurasjonsverktøyet til raidkontrolleren din, min raidkontroller har sin egen bios hvor jeg kan gjøre innstillinger før jeg booter maskinen, er sikkert noe ala dette du også har. Lenke til kommentar
Shuttle Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Skal gå bare fint det Lenke til kommentar
meastp Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 For meg er Lagringskapasitet viktigst. Vil det lønne seg for meg å kjøre disse to i RAID 1? Hvis jeg ikke tar feil, er RAID 1 en slags backup-løsning. Du får altså to identiske disker. Lagringsplassen blir altså lik en disk. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 (endret) har samme hovedkortet selv, og slik jeg forstår manualen kan de to siste SATA kontaktene bare brukes i RAID oppsett... (har ikke prøvd selv da, så jeg skal ikke si sikkert) hvis du vil ha mer lagringsplass (bruke de to andre diskene bare for lagring, ikke backup) kan du sette de i RAID 0, men om det funker mens det er data på diskene er jeg ikke sikker på, siden den vil dele dataen opp på de to diskene, btw: diskene som brukes i raid bør være identiske da... på den positive siden vil du få raskere lesing fra diskene les manualen http://www.asuscom.de/pub/ASUS/mb/sock478/...00-e_deluxe.pdf og om raid her http://www.hardware.no/guider/raid/index3.html Endret 17. januar 2005 av Dr_VingTor Lenke til kommentar
Yell0w Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 mitt p4p800se hovedkort har bare 2 sata kontakter. du må aktivere raid i biosen så står der omtrent hva du skal gjøre. raid med ide harddisker går ikke (til min store skuffelse). raid 1 er to identiske harddisker, itilfelle den ene harddisken svikter har en en i bakhånd. raid 0 tror jeg er 50% lagring/lesing på hver av harddiskene som gjør alt raskere. omtrent som SLI mode når en har to Voodoo2 skjermkort men hvis en av harddiskene krasjer, har ikke harddisk2 noen hensikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå