thamule Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Lurte på å sette i en slave i høgtalerne mine, ((element uten magnet(trur d er definisjonen)) for å få litt bedre fylde i lyden, og kanskje enda litt mer trøkk, men lurte på om dette kan ødelegge den fantastisk gode og konsise bassen og lyden eg får fra mine 2 høgtalera på 14o liter kver som eg har bygd sjøl, med en 1,5" diskant og en 12" bass.... vet forresten at en mellomtone hadde gjort seg for bedre lydspekterdekning.... men lurte som sagt på å sette inn en 12" slave.... har og et annet spørsmål angående dette, noken som veit om min NAD C352 vil klare å drive dette like knirkefritt som den har gjort, elle om den vil slite? for da skal det ikkje inn i min høgtaler... for forsterkern er helt ny..... heh Måtte forresten korte litt ned på tegnene for å få plass til alt i overskriften men håper virkelig noken har nokre erfaringer eller synspunkt å komme med.... Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Ett slavle element for seg selv vil ikkje gjøre en dritt, man må ha ett annet element med magnet som beveger det!!!! Lenke til kommentar
fjaeran Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 Er ikke en slavebass en erstatter for et bassrefleksrør da ? Lenke til kommentar
thamule Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) Kobler den vell sammen ved at eg kobler begge 12-tommerne på en sukkerbite....? EDIT: leif Endret 26. januar 2005 av blaster88 Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 En slave kan du ikke koble til forsterkeren. Den har ikke tilkoblingsmuligheter. Det er bare en mulighet for å endre karakteristikken til høyttalerne. Dvs i ditt tilfelle kan du være heldig å få mer bass. Men det kan like gjerne gå andre veien hos deg. Dette er ting som må regnes ut... Lenke til kommentar
thamule Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Men det kan like gjerne gå andre veien hos deg. Dette er ting som må regnes ut... Så det kan fort bli penger rett i dass?`slike utregninger, ville er det noke en kan finne på internett? eller hos produsent kanskje....? Lenke til kommentar
Audioslave Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Disse utregningene må du selv regne ut, i forhold til parametrene til basselementene du har fra før... Lenke til kommentar
thamule Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 Huffa meg, dette blei meir komplisert enn eg har kunnskap til ivertfall. FOr eg overhodet ingen annen informasjon enn at elementene eg har fra før er 8 ohms og er laget av jensen electronics.... Så da kan eg vel berre slå i fra meg dette prosjektet... Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) En slavebass gjør det samme som en port i kassa di. Hverken mer eller mindre. Forsjellene er at med en slavebass vil du kunne etterligne ett veldig langt/tykt bassrefleksrør, uten at du får problemene med nettopp lengden på røret. Ett bassrefleksrør vil ved underdimmensjonering (for tynnt rør) gi blåselyder. Hvis du da skal ha ett tykkere rør, må du også lage røret lengere. Før eller senere kommer du da i det dilemmaet at røret rett og slett blir for langt til å kunne brukes "normalt" i kassa og du vil kunne benytte den nevnte slavebassen istede. Kasser som inneholder slavebass er ofte små fordi slaven kan "simulere" det lange røret du ville trengt for å kunne porte ei lita kasse til en dyp bass. I ditt tilfelle tviler jeg derfor sterkt på at du bør ha en slavebass. Dette vil vel gi en "portfrekvens" på langt under 15-20 hz, og gjøre at de aktive elementene dine kommer til å gå til h"!#¤ og mens de lever gi deg en elendig bass. Med mindre kasser stiller det seg annledes. Endret 29. januar 2005 av Kong_Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå