Gå til innhold

Hvor blir det av CPU Vifte RPM?

Focus245th

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg har kjøpt meg nye komponenter til PCen (dvs. nesten alt nytt) og jeg har satt sammen alt selv (med hjelp fra en veldig erfaren far).

Mine system specs:

Hovedkort: Abit NF-8

CPU: A64 2800+ 1,8 GHz

Kjøleribbe/vifte: Thermalright XP-90, PAPST vifte 92mm

Skjermkort: R9600

Minne: PC3200 2x256mb

Så problemet her er at verken BIOSen eller programvaren som fulgte med hovedkortet viser hvor fort CPU-vifta går! :no: Vi har prøvd det meste, men finner verken årsaken eller en løsning på dette problemet. :thumbdown:

Kjøleribba jeg har kjøpt er en Thermalright XP-90 og vifta er en PAPST vifte 92mm.

Vi er sikre på at vi har koblet kjøleren til riktig og ledningen til vifta er riktig koblet på hovedkortet. Altså, vifta går rundt som bare rakkern og kjøleribba er kald som søren, BIOSen er flashet til siste versjon og kjølepastaen sitter greit. Men verken BIOS eller programvaren som fulgte med hovedkortet (Abit EQ), viser hvor fort vifta går. :( Programmet viser bare OFF på alle vifter og BIOSen viser 0 RPM på alle vifter...

Dette skal vel ikke være mulig?

Dette tror jeg også har skyld i at BIOSen min viser en CPU temp på 47-54 grader IDLE. Alle andre programmer som måler CPU, som: Sandra, Everest, og Abit EQ, viser samme temperatur. BIOSen viser noe høyere enn dem faktisk...

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre? Eller kanskje vet hva som er galt?? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan godt hende at det ikke er ledning til turtall avlesning fra vifta, det var det ikke på to papst vifter jeg har, 92mm og 120mm, men på en 80mm jeg har var det turtall avlesning på.

EDit : er lett å se, 3 ledninger fra vifta, = turtall avlesning, 2= ikke turtall avlesning.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...