Gå til innhold

No-name prosjekt. Stille stue PC -Mini Update 25.1


Anbefalte innlegg

Fikk en stor finner plate av snekkern på jobben, og tenkte å prøve å lage ett kabinett. Les om min ide her.

 

PCen skal kun brukes som fremviser av TV-serier og div filmer. Ikke som standard DVD-spiller. Målet er å ha den så stille som mulig, samtidig som den yter bra nok.

 

Innmaten vil bli dette:

 

HK: Abit IT7-Max

CPU: Intel P4 2.8GHz/533

Ram: Twinmos PC2100 - 1024 MB (HK tåler ikke mer)

Plass til 3xHDD: I første om han 1x120 GB og 1x200 GB

DVD: LG DVD-Rom

PSU: Chieftec 360w - Modde med 2 stille vifter.

Zalman 120mm CPU Kjøler.

2x120mm Vifter.

2x80mm Vifter.

Lian Li Hovedkort brett.

 

 

Slik vil PCen se ut i teori.

 

skatchup2b.jpg

Takk til z10b som laget dette til meg.

 

Først ble det endret at jeg ville ha PSU i bånn, pga lengde på HK kabler, men fikk ideen om å sette hovedkortet på motsatt vegg av normalen. Slik for jeg også satt døren slik at den blir minst synlig der den vil bli stående.

 

Side.jpg

Her har jeg skjært ut sidene. Skjørte 2 stykk ut samtidig for at det skulle bli likt.

 

Kabinett1.jpg

Har her montert kabinettet med bunn topp og bakplate (uten utskjæringer).

 

Drut.jpg

Her har jeg skjært ut døren og fjernet bakplate for utskjæring.

 

Bakplate.jpg

Her er bakplaten montert ferdig utskjært. Nederste hull er til PSU. Øverste er til en 120mm vifte. Og det lille på venstre side er til kablene.

 

Målet er at hele HK og tilkoplinger blir inni kabinettet. Noe som gjør dette til ett STORT kabinett. det er 60 dypt, 54 høyt og 27 bredt. Grunnen til at det er så bredt er at finnerplaten er 23mm tykk. Kabinettet er stabile som bare det.

 

Bakkant.jpg

Dette er bildet av den bakre skrå vinklet på toppen av kabinettet. Det er bra det er noe som heter sparkel. Grunnen er at det var veldig trangt og vanskelig å få det helt perfekt. Front vinklen er litt lengre, og ble faktisk overraskende bra.

 

Har også laget platen forran med hull til 80mm vifte i bunn (for harddisker), og for DVD-rom. Har bare igjenn å lage platen til 120mm viften, og skrå skjære denne. Tipper det blir gjort i morra. Legge ut bilder av fronten da.

 

 

Kabinettet skal bli sølv aktig, med klarlakk som siste lag. Den skal stå ved siden av denne TVen med bord(42"):

 

KF-42SX300_SU-42SX3_R2_im.jpg

 

Så det må stå litt i stil.

 

Så når jeg skal gå til innkjøp av sparkel, pusse papir og lakk så trenger jeg litt hjelp til hva og hvor. Ble tipset at jeg burde bruke papir i størrelse 1000. Men noe mer, hvilken lakk? Og sparkel? burde vel ikke bruke veggsparkel slik som malere bruker? Hvis dette faktisk er bra så får jeg tak i det på jobben, men må vel ha noe finere tipper jeg.

 

 

Edit: Byttet ut til ett nytt Sketchup bilde fra z10b. Takk igjen.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stor JA. Siden det er første gang jeg prøver meg, så er det vanskelig å tenke hvordan jeg kan få overlappet komponenter slik at jeg får kabinettet mindre. Gidder ikke å ta fra hverandre PCen jeg bruker for dette. Mye også takke være sponplatene som er tykke. Må legge på 5 cm på hvert mål pga tykkelsen, men jeg håper på at det vil bli stille.

 

Men om jeg i det hele tatt bruker det kommer ann på hvordan lakkingen blir, gidder ikke kjøpe det jeg trenger (totalt ca 900,-) før jeg ser det.

Lenke til kommentar
Hvilket tegneprogram er brukt til de tekningene? De er meget kule :)

 

Kult prosjekt. er 42" plasma? Hvilken PC oppløsning?

Det er en 42" bakprojeksjons TV. Har dessverre ikke 50.000 å bruke på en Plasma for å få bra nok kvalitet.

 

Hva mener du med PC løsning? TVen har i hvertfall egen PC inngang, slipper å bruke råtten S-VHS

Lenke til kommentar

Du har sikkert hørt at kvalitet koster. Ja du får en 42" plasma til 13000,- men bildet er helt forjævelig. Mørke skyer blir kun blokkete farger. Mørke bakgrunner, som i Morias gruver i Lord of the Rings, blir blokkete sort og grønt. Det er helt umulig å nye en film med sånn kvalitet. De eneste jeg har sett som har hatt bra nok bilde for meg er Pioneer og en Phillips som kostet 47000,- på elkjøp. Derfor velger jeg heller en bakprojeksjons TV som greier dette bedre, men koster 30000,- mindre.

 

Edit: dessuten har Plasme STORE problemer med innbrenning. Har fått høre det selv fra insidere i bransjen som nektet å selge meg en Plasma, fordi innbrenningen skjer mye kjappere en noen vil innrømme. Produsentene oppgir 20-60 tusen timer, som tilsvarer 12-14 års bruk. Han jeg kjenner sa at dette skjer mye kjappere, og anbefalte LCD TVer i stedet. Men disse har i mine øyne elendig bilde på nåværende tidspunkt. Venter med TV på veggen til OLED eller SED blir allemanns eie. Den 42" jeg kjøper er kun 37 cm dyp. Det er lite for Bakprojeksjon.

 

Plasmaen du nevner har 8xx ganger 5xx (husker ikke spesifikt) oppløsning, og klarer ikke morgendagens HD oppløsning. De har en HD skjerm også, men den koster 30 lapper eller mer. 42" min har oppløsning på 1366 ganger xxx (husker ikke spesifikt). Noe som gjør at den er egnet for vårt kommende TV system. Og når pæren ryker, så er det bare å bytte så vil den være god som ny. I motsettning til plasme som får dårligere kontrast etter hvert (innbrenning).

 

konklusjon 42" plasma til 13000,- er å kaste penger ut av vinduet kun får kunne si at man har en 42" plasma. Ville mye heller brukt 5000,- på en normal 32" Widescreen CRT TV som vil blåse den av banen med bildekvalitet.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Da er det klart for en update.

 

Kabinettet er da ferdig bygget, foruten feste av DVD og HDD. Dette tar jeg når dette monteres inn. Monteringen blir enkel, tenkte å henge DVD-rommen i patentbånd fra toppen, med noe myk i mellom, slik at det demper viberasjoner. Harddisk rammen blir montert på samme måte i bunn, på en opphøynet platå for at viften skal treffe hullet.

 

frontferdig.jpg

Her er fronten helt ferdig. Nederste del av utbyggingen passet ikke 100% fordi jeg laget platen med hull i litt for kort, fikset dette med å bruke saga.

 

Drmontert.jpg

Monterte på døren. Brukte 2 hengsler, de vil ikke tåle all verdens av håntering, men kabinettet skal ikke åpnes og lukkes dagen lang heller. Fikk ett lite problem med at døren er litt skjev, slik at den passer bra på toppen, men er ca 1 mm utenfor på bunn. Ha slipt ned en del av dette, og fortsetter i morgen slik at det blir så bra som mulig.

 

drstopp.jpg

Får å holde døren igjen brukte jeg magnet holdere, dette funker ok. Satte også inn en slik trebit oppe og nede for at døren ikke kun skulle hvile mot magneten. Funket meget bra. Selv om de ikke ser så fine ut, så skal kabinettet ikke ha noe innsyn.

 

bein.jpg

Monterte også på 4 enkle ben. Skjærte ut 4 6x6 biter av samme sponplate som kabinettet. Dette hever kabinettet 23mm fra bakken. Og siden den skal stå på gulvet blir de usynlige og trenger ikke se fasjonable ut.

 

Har også avrundet alle kanter, brukte stikksagen. Så i morra blir det ett par timer med slipemaskin får å få alle kriker og kroker bra nok. Tipper jeg skal få lagt første lag med sparkel også.

 

Kjøpte Sparkel og pusse papir på Biltema i dag. Tok en fin sparkel som skal være for tre (og andre matrialer). Kjøpte også slipe papir i størrelsen 150, 240 og 1000.

 

Gikk også innom Europris og kjøpte lakk. Sølv lakk og klar lakk. Men fikk en ide senere at det kanskje hadde vært kult å hatt ett mørkt speil look på den. Er det mulig med de 2 jeg har kjøpt? eventuelt kjøpe en stort som jeg tar som ett av lagene av lakkingen?

Lenke til kommentar
Fett  :yes:

:yes:

 

Angående lakkingen. Du ville ha et litt skinnende utseende ikkesant?, når jeg sa plexi, mente jeg at det ville antakelig bli som de har gjort i dette prosjektet(lakking s.9). Der har de ihvertfall fått et litt skinnende/speilaktig "look". Måtte bare si det i tilfelle du missforstod meg :p (mente ikke vindu..)

 

keep up the good work! :thumbup:

Endret av z1Ob
Lenke til kommentar

Har nå slipt ned det andre laget med sparkel. Og lag inn litt for tredje gang i de små ujevnhetene som fortsatt var der. Tipper jeg vil ha ett ferdig pusset kabinett i løpet av morgen kveld. Og tipper jeg legger det første laget med lakk da.

 

Hvor lenge bør jeg vente før jeg pusser på lakken. Og hvor mye behøver jeg å pusse på lakken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...