flodhest Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har ca. 100 bilder fra en klassefest som ble altfor store, finnes det et program som resizer alle bildene fra f.eks 2048x1536 til 1024x740? Ville blitt meget takknemlig for hjelp! Lenke til kommentar
Legion Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 såklart irfanview xnview photoshop også såklart, men da via en 'job'. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) En veldig enkel metode for å justere oppløsningen på mange bilder, er å laste ned "Image Resizer Powertoy" til XP. Da får man opp et ekstra valg når man høyereklikker på et bilde (eller flere) om å justere størrelsen. Endret 15. januar 2005 av miCro Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Tusen takk til dere begge! Var redd noe slikt ikke fantes å at jeg måtte 100 bilder i photoshop. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Xnview er det eneste jeg vil anbefale her. 100% gratis, lite og lett, enkelt å bruke og et svært kraftig verktøy i forhold til størrelsen. Du har en drøss muligheter når du kjører batch redigering (mengde), med justering av bildestørrelse som en av dem. www.xnview.com Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Nei! Jeg dreit meg kraftig ut, fikk resizet bildene, men de ble kuttet og fikk plutselig skikkelig dårlig kvalitet, og det værste er at jeg skrev over originalene. Prøver desperat å finne på en måte å gjennopprette dette her. Noen som har et forslag? Har sjekket alt, men finner ikke noe undo eller noe i Xnview. Er det noe annet jeg kan gjøre? Har ikke ord på hvor glad jeg blir om jeg får tilbake original størrelsen. Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Bildene skal ikke bli kuttet om du bruker resize funksjonen i batch eller vanlig modus, det vil skje om du bruker crop, som er en standard funksjon for å beskjære bilder i alle bildebehandlingsprogram. Du velger også hvilken kvalitet og i hvilket format du vil lagre bildene, så det høres ut som du har vært litt for ivrig. De originale bildene skal ikke bli berørt når du peker ut den opprinnelige mappen de skal hentes fra, samt mappen de ferdige bildene skal lagres til. Jeg prøvde det nettopp bare for å dobbelsjekke. Brukte batch edit og gjorde om en rekke fotos til sort-hvitt. De originale ligger urørt mens de behandlede ble lagt i en mappe jeg spesifiserte. Har du først lagret et bilde etter å ha redigert det og uten å passe på at du har en backup av originalen, er de nok tapt. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Sukk... Men takk likevel Lenke til kommentar
Vandahl Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 hmm... kan systemgjennoppretting få bildan tilbake til det gamle? eller tar eg heilt feil no Lenke til kommentar
havkol Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kan ikke hjelpe deg med de bortkomne bildene men PixResizer er et krute godt og enkelt program til å endre størrelse på et eller flere bilder. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 hmm... kan systemgjennoppretting få bildan tilbake til det gamle? eller tar eg heilt feil no Det har jeg også tenkt på, men har ikke gjort noe med det. Hva er det jeg i såfall må gjøre for å "skru tilbake" tida på pc'en? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hvis du ikke har et systemgjenopprettingspunkt er jeg redd det ikke er mulig. Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Jaja, da fikk jeg lære hvor viktig det er med backup hvertfall. Lenke til kommentar
Mumiene Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 En veldig enkel metode for å justere oppløsningen på mange bilder, er å laste ned "Image Resizer Powertoy" til XP. Da får man opp et ekstra valg når man høyereklikker på et bilde (eller flere) om å justere størrelsen. Takker dette var et utrolig bra program Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hmm.... de er overskrevet men så på en måte er de slettet. Hva med å prøve å få tilbake data med sånn recovery program? Lenke til kommentar
Smooth Ceiling Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har du først overskrevet filer er det ingen vei tilbake. Når de slettes, blir bare informasjonen som forteller systemet at de eksisterer, slettet. Recovery program kan finne disse filene og om ønskelig, gjenopprette dem. Om de ikke er skadet eller ubrukelige, vel å merke (av delvis overskriving og slikt). Jeg brukte nettopp Easy Recovery Pro på fotoapparatet, da jeg hadde slettet en videofil fra minnekortet ved et uhell. ERP fant både den og en drøss bilder jeg hadde slettet for lenge siden, og jeg kunne uten problem overføre det til en folder på HDn. Men om jeg hadde overskrevet dem, ville de vært tapt for alltid. Sjekket HDen etterpå, og fant bl.a. filer som ble slettet i 2003, som jeg kunne hente tilbake om ønskelig. Har formattert den HDen mange ganger siden 2003, men aldri skrevet 0's til hele disken. Bare sånn i farta.. de som selger sitt digitalkamera bør enten slette minnekortet med egnet program for security erase, slik at bilder, lyd og video ikke kan hentes tilbake av den som kjøper kameraet. Ellers kan det blir litt pinlig om man har vært kreativ.. jeg tror det er forsvinnende få som faktisk tenker på akkurat det. Det var ingen sak for meg å hente alt som var blitt slettet fra minnekortet mens kameraet var koblet til via USB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå