PlatinumFlyer Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 JoachimR, du glemmer 2 viktigee ting, likeverd og respekt. Man kan gjøre verdens godeste gjerning for noen i sine egne øyne, men hvis man tvinger det på noen, så blir det fort verdens ondeste og mest respektløse gjerning. Du kan ikke behandle mennesker som strømbrytere som slås av/på etter skreddersydd ønske. Da møter man motvilje, det ligger i menneskets psykologiske natur. Alt kan ikke fikses på, isåfall ville noen ha fikset slik at personer som med ditt verdisyn hadde hatt gjensidig respekt for sine medmennesker. Likeverd er oppskrytt. Jeg er av den oppfattningen at alle mennesker er født med en lik verdi, men at denne verdien kan forspilles. Respekt er svært viktig. Men respekt overfor narkomane, det har jeg ikke Hvis dette er en venn, vet du hva han ville foretrukket. Ville han foretrekke å dø, eller å få hjelp? Jeg tror denne vennen ville takke deg, sannsynligvis også betale tilbake dine utlegg. Jeg behandler mennesker slik jeg selv ønsker. Vennene mine tror jeg jeg vet meget godt hva ønsker, og hva de kan få seg til å si under påvirkning av stoff, er derfor uinterresant. Du sier narkomane skitner til bybildet, jeg synes personer som ikke respekterer sine medmennesker som likeverdige skitner til verdensbildet. Jeg ville heller hatt en by full av narkomane, enn en verden med så mye som bare 1 person med lignende mangel på verdisyn. Det er interresant. Narkomane som ødelegger synet på Oslo for turister, som stjeler og som tigger, er det det du vil ha? Neppe. Jeg derimot, gjør ingen skade på Oslo By, og gir den heller et positivt løft oppover. Man kan ikke sende en person tila avrusing mot dennes vilje. Dessuten så har man ikke, iallfall i USA, IKKE lov til å tvinge noen til medisinsk behandling. Det regnes som kidnapping. Lur ham inn på et "hotell" der, og la helsepersonellet på klinikken dope ham ned. Om han mener seg tvangsinnlagt, så får han ta opp det når han er ferdig behandlet og ute av klinikken. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Jeg derimot, gjør ingen skade på Oslo By, og gir den heller et positivt løft oppover. Det er der du tar feil, hver gang en med diskriminerende meninger som dine får tilhengere, så forsøpler det verdistillingen her i verden mellom enkeltindivider og folkegrupper. Det forstyrrer den naturlige utviklingen og defokuserer fra problemet. Du går ut ifra at alle mennesker skal være perfekte, og hvis de ikke er det, nei da skal de vekk. Dvs. du klager, men det er også alt du gjør, du gjør ingenting for å komme med konstruktive realistiske løsninger, bare forenklede "knips-med-fingeren-problemet-løst"-løsninger som ikke har noe grobunn i realiteten. De fungerer rett og slett ikke. Hadde dine enkle løsninger vært svaret, så ville vi ikke ha hatt noen problemer lenger med f.eks narkomane, for slike over-forenklede forslag har faktisk blitt prøvd i de fleste samfunn, og feilet kollossalt hver eneste gang i historien. En slik holdning bremser ned utviklingen hos mennesket, ved at ikke mennesket kommer seg videre ("get over it") og forstår at det må andre realistiske alternativer til, skal vi utvikle oss som et fungerende samfunn hvor ingen individer er for lavt nede til å få omsorg og støtte. Du tar automatisk forbehold om at du alltid gjør rett og at samfunnet har deg å takke for det slik du uttaler deg. Dvs. du tar din rett som en selvfølge, noe ingen er egentlig i stand til sett fra et realistisk standpunkt. Din forenklede holdning er ikke bare skadelig, men også farlig, og setter Oslo By, og et hvert annet sted i verden, 60 år tilbake i tid, hvor utskilling av hele raser ble gjennomført nettopp fordi disse skulle vekk med enkle løsninger. Slike ting forekommer fortsatt den dag i dag enkelte steder, og viser at det fremdeles ikke fungerer eller gir noe godt resultat. Du glemmer, at hvis en løsning skal være god, og enkel, så må den være god og enkel for det individet løsningen omfatter også, ikke bare en god løsning for deg. Hvis en narkoman trenger hjelp, så er det først og fremst den narkomane som blir påvirket av en evt. løsning, ergo er det viktigst hva den narkomane føler om den løsningen, ikke hva du føler om den. Du behandler narkoman-problemet som om det er du som er den som får ødelagt hverdagen din mest av det og at det er for din skyld at slike problemer må løses, slik at ikke "bybildet ditt blir skittent". I realiteten så er det de narkomane selv som er hardest rammet av narkoman-problemet, og det er for dems skyld man burde løse problemet, ikke fordi du må se på en narkoman i 20 sekunder når du går oppover karl johan, for ja uff, da er jo livet ditt ødelagt hvis du må se på noe så forferdelig, farlig farlig. Dine løsninger er jo direkte kriminelle handlinger, innebærer kidnapping og løgn ovenfor individer ( lure noen inn på et "hotell" og dope dem ned??? ) . Det er ikke slik at -> "målet rettferdiggjør middelet" <- , de fleste mennesker her i verden har lært dette nå. Når skal du lære det? Jeg tror neppe det er "helt" godkjent i reglene her å gi ut råd om kriminelle handlinger her inne på forumet, like lite som det er godkjent her å f.eks gi råd om warez/piratkopiert programvare osv. her inne. Muligens være litt forsiktig med hva du deler ut av råd? Karma Endret 20. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Nå er ingen av de narkomane, og det er svært liten sjanse for at noen av dem skulle bli det. Poenget er at du blir ikke uteligger hvis noen er glad i deg. Dra huet ditt ut av den gullhårbefengte rompa di. Du har rett og slett ikke snøring på hva du suller om. Jeg var narkoman for kun 3 år siden, om folk et sted er glad i deg eller ikke har fint lite å si når du ikke har spist på en uke og må sniffe lim for å fjerne sultfølelsen. Jeg blir kvalm av hvordan du leker god kristen og samtidig sier at narkomane kan bare dø siden ingen vil savne dem. Du er en hykler. Du bruker det som skulle være en religion av nestekjærlighet og bruker den til å fordømme "uverdige" mennesker som narkomane. Så voks opp, din fascistoide lille møkkunge. Fy faen, jeg blir uvel... Ja, mange tenker sånn...du har erfaring å være narkoman, så du vet sikkert best. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Dine løsninger er jo direkte kriminelle handlinger, innebærer kidnapping og løgn ovenfor individer ( lure noen inn på et "hotell" og dope dem ned??? ) . Det er ikke slik at -> "målet rettferdiggjør middelet" <- , de fleste mennesker her i verden har lært dette nå. Når skal du lære det? Jeg tror neppe det er "helt" godkjent i reglene her å gi ut råd om kriminelle handlinger her inne på forumet, like lite som det er godkjent her å f.eks gi råd om warez/piratkopiert programvare osv. her inne. Muligens være litt forsiktig med hva du deler ut av råd? Karma Det er forslag, legg merke til det, det er ingen RÅD, men forslag, og jeg regner jo ikke akkurat med at den narkomane vennen din er direkte uvillig til å få hjelp. I såfall har du funnet deg venner fra feil miljø. Hvis han spriker i mot liksom, så bør du kanskje droppe det. Men hva kan du da gjøre for vennen din? Men jeg gir ikke råd, jeg nevner ingen steder som kan hjelpe deg med "kidnapping" heller. Dessuten, så tror jeg du misforstår litt, jeg snakker om å få ham lagt inn, mens den narkomane sier "jeg vil ikke legges inn der, der ikke noe hyggelige der, jeg vil til et annet sted" eller et eller annet annet. Men om man er sikker i sin sak på at han vil fortsette med ulovlig stoff resten av livet, så er kanskje det ikke helt tingen å dra ham inn på en klinikk og spandere opphold på ham. Opp til dere. Dere har fri vilje, og må tenke selv. Jeg foreslår en løsning for å bli kvitt et problem, uten at jeg sier at alle skal gjøre det. Du er svært flink til å finne ytterpunktene av det jeg sier. Når det gjelder det andre, ser jeg at du aldri kommer til å se hva jeg virkelig mener, og jeg ser derfor ikke noe poeng i å besvare eller kommentere det. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Likeverd er oppskrytt. Er du sikker på at kristendommen er relegionen for deg? Fks. Islam er ganske lik relegion, likeverdet mange muslimer fører minner mer om din verdioppfatning enn kristendommen. Med ettertanke så har den amerikasnke livsynet "Church of Satan" et menneskesyn som heller ikke er så ulikt og bygger på darwinistiske ideer som du er så glad i. Endret 20. januar 2005 av TLZ Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Men om man er sikker i sin sak på at han vil fortsette med ulovlig stoff resten av livet, så er kanskje det ikke helt tingen å dra ham inn på en klinikk og spandere opphold på ham. Opp til dere.. Når det gjelder det andre, ser jeg at du aldri kommer til å se hva jeg virkelig mener, og jeg ser derfor ikke noe poeng i å besvare eller kommentere det. Du beskriver verden som om det bare finnes to valg, eller 3. A: Tvinge noen / lure noen. B: De MÅ ville det helt selv C: Drite i dem, la dem dø. Verden består av et par tusen flere alternativer, som f.eks å overtale noen, eller støtte noen uansett valg, eller følge opp noen frem til de vil selv, og følge dem opp i lang tid etterpå osv osv osv. Valgene er mange i den virkelige verden i motsetning til din virtuelle verden. Når det gjelder det andre, du har bevist og beskrevet med ihvertfall 10+ poster nå at du ikke bryr deg om dem, men bryr deg om du plages av dems eksistens eller ikke. Eneste grunnen til at det ikke er noe poeng for deg å diskutere det med meg, er fordi det finnes ingen argumenter som kan rettferdigjøre det, du kan ikke snu på noe du allerede har postet 10+ ganger, du bryr deg om deg, og driter i de "under" deg. Det er ingenting å fornekte det, bare noe å innse. Du kan ikke få både i pose og sekk. Du kan ikke få uttale deg som om du driter i alle under deg, men samtidig få ta æren av å bry deg, det fungerer ikke slik. Så det er riktig, det er ingen poeng i å prøve å omforklare noe for meg, jeg er allerede overbevist om din ignoranse og problemforskyvning. Er det ikke dems problem, neivel , da forskyver du det til et annet sted, som f.eks "Da har du skaffet deg feil venner" Da er det plutselig motposter sin feil osv. Jeg ser tvers igjennom deg, du vet det? Vet du, ikke svar på det. Karma Lenke til kommentar
Vice Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Likeverd er oppskrytt. Er du sikker på at kristendommen er relegionen for deg? Jeg funderte litt på det samme utifra de postene jeg leste. Fikk det liksom ikke helt til å passe. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Likeverd er oppskrytt. Er du sikker på at kristendommen er relegionen for deg? Jeg funderte litt på det samme utifra de postene jeg leste. Fikk det liksom ikke helt til å passe. Det er tatt ut av sin sammenheng.. Lenke til kommentar
Anonym123456789 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 All den tid helsevesenet har begrensede ressurser må det være helt greit å prioritere på bakgrunn av sannsynlighet for selvforskyldthet eller overlevelse. Jeg foreslår at JoachimR leser Ayn Rand bedre. Jeg er ikke selv Objektivist, men mener det er et mye bedre livssyn enn fundamentalistisk kristendom. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Ja vi kan nedprioritere røykere, fordi: I tillegg til det som er kommet frem så blir røyker svarte på fingra, får stygge tenner, lukter drit av klærne, plagsomme offentlig, tar opp plass i butikk-kø, stjeler ligthere. Sparte penger kan brukes til billigere alkohol nå som det blir pol i alle kommuner. Og foresten så lever de jo ikke så lenge heller, hva er da nytteverdien av en røyker? Skål. Endret 12. juli 2006 av ulfjoh01 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hurra dette har jeg ventet lenge på. Hvorfor medmenneskelighet, ordet har jo en snev av sosialisme i seg og det er fy. Hvem vil IKKE fortelle sin sønn, datter, mor, far, onkel, tante, besteforeldre eller sin gode/ufordragelige nabo eller hvem som helst at nei, du røker så ditt smertehelvete må du tåle enda en stund det er da selvforskyldt. Jeg går da ut fra at de fleste har relativt nære familiemedlemmer som røyker. Her er det penga som teller, og ett eksempel må settes. Kast den første stein den som er feilfri, velbekomme. PS: Da blir denne kreftpasient jeg lå sammen med på urologisk avd UNN jula 2003 mindre viktig, at han gråt mannen i 60- åra da han fikk vite av overlege at han hadde prostata kreft og prognoser var usikre, var sannsynligvis hans egen feil, skulle du sett slikt, ødelegge jula slik for seg selv! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå