Gå til innhold

Intel Pentium 4 vs Intel Pentium M Dothan

RE2005

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som kan hjelpe meg litt her? :roll:

Jeg har en maskin som heter D470 Notebook. 17`` wide screen, 3.2Ghz cpu, 1Gb ram, 128mb Radeon 9700 Skjermkort, 80Gb hdd, +++

Den bråker veldig av viftene,og har dårlig betteri tid. :thumbdown:

Derfor har jeg lyst på ny maskin.

Kan dere anbefale Netshop sin 1557GLS ? :ermm:

Den har jeg tenkt til å ha det samme spesifikasjonene på,(utenom skjermen da) men jeg er skeptisk på Cpu`en.. Er den bra? Og kan den måle seg med en Intel Pentium 4 3.2Ghz?

Håper dere kan hjelpe meg på dette..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du velger en Pentium M isteden for P4 så vil du ha bedre batterilevetid og en mer støysvak pc. I mine øyne er det et mye bedre valg for en laptop enn en P4. Om den måler seg opp mot en P4 3.2 GHz ytelsesmessig er avhengig av hva du skal bruke pc'n til. I de fleste tilfeller regner jeg med P4 vil være bedre, og i andre tilfeller vil PM'n klare å måle seg opp mot den, men om du kommer til å merke noe forskjell er et viktigere spørsmål. Som sagt det spørs hva du bruker pc'n til.

EDIT: jeg har ikke svart på de andre spørsmålene fordi jeg ikke vet noe om det. Jeg har bestilt en netshop 1557 til en kompis nettopp, men har ikke fått den enda. Med tanke på maskinvaren så er 1557'n en av de billigste laptopene jeg har funnet, men da har jeg sett bort i fra vekt, størrelse og design. Vet heller ikke hvordan den støyer, men er vel rimelig støysvak pga PM :)

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar

Uten å ha hatt noe "first-hand" erfaringer selv og ikke lest noen målinger om det så står det hvertfall på zepto.no sine sider at f.eks en 2GHz P-M yter som en P4 3,4GHz. Bør kanskje ikke ta det for god fisk siden de skal selge, men de må jo ha noe å begrunne det med så er vel ikke heeelt på jordet heller.

Copy/paste/litt edit

1,6 GHz Intel® Pentium M Dothan 2MB cache (yter som Intel P4 2.7Ghz)

1,7 GHz Intel® Pentium M Dothan 2MB cache (yter som Intel P4 2.9Ghz)

1,8 GHz Intel® Pentium M Dothan 2MB cache (yter som Intel P4 3.1Ghz)

2,0 GHz Intel® Pentium M Dothan 2MB cache (yter som Intel P4 3.4Ghz)

Lenke til kommentar
Uten å ha hatt noe "first-hand" erfaringer selv og ikke lest noen målinger om det så står det hvertfall på zepto.no sine sider at f.eks en 2GHz P-M yter som en P4 3,4GHz. Bør kanskje ikke ta det for god fisk siden de skal selge, men de må jo ha noe å begrunne det med så er vel ikke heeelt på jordet heller.

Copy/paste/litt edit

Tusen Takk For dere oppmerksomhet :dribble:

Jeg har fått mye hjelp!

Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hvilke komponenter som vil være brukt i bærbare versjoner med samme CPU-er, men her er en artikkel om Pentium-M Dothan mot Pentium 4 på stasjonære PC-er.

Ut fra resultatene virker Pentium-M Dothan som en vinner, men kort vei opp til de kraftigste Pentium 4 maskine, og en del andre 'features'.

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Copy/paste/litt edit

du verden!

hvordan blir tallene med banias kjernen, da? :ohmy:

Lenke til kommentar

Desktop-markedet kommer til å bevege seg mer og mer mot CPU og hovedkort løsninger som P-M pga liten effektforbruk, lite støy pga liten varmeutvikling, og den høye ytelsen pr Mhz.

AOPEN har allerede lansert det første stasjonære 855-GME/PM hovedkortet, så regner med at mange kommer til å følge etter, spesielt når Sonoma kommer for fullt med PCI-E grensesnitt for Centrino-plattformen.

Personlig gleder jeg meg til å kjøpe stasjonær, lydstille Sonoma om 6-7 mnd, skal bli deilig å slippe all den susinga og konstante viftestøyen uten å måtte bruke tid og energi på å lage min egen lydstille løsning ( kjøpe spesielle vifter, isolere litt her og der osv ) på vanlig stasjonær.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...