willbend Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har holdt på med java 1 måned nå og skjønner ikke så veldig mye. Jeg kommer meg liksom ikke ut av startgropen. Føles ut som om java er for vanskelig for meg. Noen som har vært i samme situasjon og har noen tips til hvordan jeg skal lære, og hva jeg skal lære først kansje? Lenke til kommentar
EZAccess Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ta for deg disse tutorialene - Essential Java Classes (i følge Sun) - http://java.sun.com/docs/books/tutorial/essential/index.html Forstår du dem er du bra på vei. Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Java er ikke vanskelig, du kan jo prøve å kjøpe en bok. finnes mye dårlig bøker, men ta en titt på denne linken, det er tips til en bra bok. http://www.bokkilden.no/Article.aspx?ArticleID=7537 hjelper også hvis du har en god Java IDE, som f.eks eclipse el. jcreator. Lenke til kommentar
smetho Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Gode tips her, men det som hjelper mest er å faktisk programmere Prøve og feile, feile og prøve, få til en ting, prøve og feile igjen. Men til slutt så har du faktisk lært litt Det går ofte sakte i begynnelsen, men det blir bedre når en begynner å skjønne hvordan ting fungerer. Da blir det hele litt mer logisk. En kan forstå funksjoner en aldri har brukt basert på tidligere kunnskaper. Blir litt lettere å utvikle seg videre da. Så ikke gi opp! En dag løsner det nok en del (selv om det ikke betyr at du aldri vil stå fast ) Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 hva slags forhåndskunnskaper har du forresten? har du aldri progget og lærer java som første programmeringsspråk? Eller har du endel erfaring med programmering i andre språk? Lenke til kommentar
drool Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Som smetho sier. Du må bare prøve og feile. Det er vel samme som når man skal lære seg til å gå. Først holder man seg fast til noe stødig, så tar man et lite skritt, når dette føles trygt tar man et lite til osv....til slutt går man Ta tak i de tingen du kan, bygg videre på dem. Se i API`n(1.4.x) for forklaringer på ting du er litt usikker på. Good luck Lenke til kommentar
bakrull Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 (endret) Her er noen video-forelesninger fra Harvard. De tar for seg java helt fra scratch, jeg kommer iallefall til å se en del av dem. Lecture video edit: man må visst ha passord for å se utover 3. forelesning Endret 8. februar 2005 av bakrull Lenke til kommentar
opticus Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 ta en titt på ukeoppgaver til dette kurset, dette er et ganske lett kurs.. er også forlesningsnotater der, med små eksempler osv. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/v05/ Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 (endret) import static javax.swing.JOptionPane.*; class braprogram { public static void main(String[] nisse) { showInputDialog("Hva heter du?"); showMessageDialog(null, "Dette er et bra program"); System.out.println("Julenissen har stor mage"); } } Bare hyggelig å hjelpe! Håper java ble litt lettere nå. Endret 10. februar 2005 av atsjoo Lenke til kommentar
drool Skrevet 10. februar 2005 Del Skrevet 10. februar 2005 import static javax.swing.JOptionPane.*; class braprogram { public static void main(String[] nisse) { showInputDialog("Hva heter du?"); showMessageDialog(null, "Dette er et bra program"); System.out.println("Julenissen har stor mage"); } } Bare hyggelig å hjelpe! Håper java ble litt lettere nå. jøss......det må jeg si.....du kan dine ting...... Lenke til kommentar
willbend Skrevet 10. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2005 Den funker ikke Lenke til kommentar
Patton Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Den funker ikke Selvfølgelig ikke. Dette derimot fungerer: import javax.swing.*; public class braprogram { public static void main(String[] nisse) { JFrame frame = new JFrame(); JOptionPane.showInputDialog(frame, "Hva heter du?"); JOptionPane.showMessageDialog(frame, "Dette er et bra program"); System.out.println("Julenissen har stor mage"); } } Lenke til kommentar
drool Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Den funker ikke Selvfølgelig ikke. Dette derimot fungerer: import javax.swing.*; public class braprogram { public static void main(String[] nisse) { JFrame frame = new JFrame(); JOptionPane.showInputDialog(frame, "Hva heter du?"); JOptionPane.showMessageDialog(frame, "Dette er et bra program"); System.out.println("Julenissen har stor mage"); } } Det funker fint det. Men du trenger da ikke opprette en JFrame for å bruke showInputDialog og showMessageDialog. Holder at du setter null i stedet for frame som parameter til dem. Og får å få litt mer dynamisk kode har jeg lagt til noe endringer. import javax.swing.*; public class braprogram { public static void main(String[] nisse) { String navn = JOptionPane.showInputDialog(null, "Hva heter du?"); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Dette er et bra program " + navn); System.out.println(navn + " har stor mage :)"); } } Lenke til kommentar
Patton Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Det funker fint det. Men du trenger da ikke opprette en JFrame for å bruke showInputDialog og showMessageDialog. Holder at du setter null i stedet for frame som parameter til dem. Og får å få litt mer dynamisk kode har jeg lagt til noe endringer. import javax.swing.*; public class braprogram { public static void main(String[] nisse) { String navn = JOptionPane.showInputDialog(null, "Hva heter du?"); JOptionPane.showMessageDialog(null, "Dette er et bra program " + navn); System.out.println(navn + " har stor mage :)"); } } Pedant Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Den funker ikke Jo, det fungerer. Lenke til kommentar
drool Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Den funker ikke Jo, det fungerer. Hadde det ikke vært en fordel om du forklart hvorfor du får kjørt det og ikke han da ? Lenke til kommentar
atsjoo Skrevet 14. februar 2005 Del Skrevet 14. februar 2005 Den funker ikke Jo, det fungerer. Hadde det ikke vært en fordel om du forklart hvorfor du får kjørt det og ikke han da ? Joda, men jeg gikk egentlig ikke utifra at han hadde prøvd det i det hele tatt, men at han hadde kommet litt lenger enn det der Hele programmet var bare en 'spøk' fra min side. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå