k-mouse Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har tenkt å prøve å borre litt i kobber nå snart. Men en ting jeg er litt usikker på. Nippelen jeg bruker har gjenger med 1/8" BSP. Hvor mange mm tykt skal borret være? Det nærmeste jeg kom fram til var 8mm, men kommer dette til å gå bra? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 japp etter det jeg har Googlet meg frem til så skal det gå greit med 8mm blir ikke for lite, Har desver ingen gjenge tabel her akurat nå! men vis du er i tvil så er det bare og prøve i en tre bitt eller noe annet du har til overs Lenke til kommentar
Dastardly Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 1/8 BSP skal ha 8,7mm bor. Kan hende det går bra med 8mm i kobber, men hadde det vært i stål så hadde du knekt tappen. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg prøvde et lite testhull nå nettopp. Det viste seg at det faktiskt blei for lite tipper at det trenger nærmere 9mm hull. 10mm blir jo garantert for stort og..ehm finnes det egentlig 9mm bor? En ting til jeg lurer på: Er det egentlig noe "standard" hullstørrelse for 1/8"BSP-gjenger mao. finnes det bor spesifikt for 1/8"BSP-gjenger? Btw, begynner å få litt problemer med størrelsen her. Har nemlig kun en 10mm tykk kobberblokk, og det begynner å bli litt i det minste laget... Lenke til kommentar
Dastardly Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 En ting til jeg lurer på: Er det egentlig noe "standard" hullstørrelse for 1/8"BSP-gjenger mao. finnes det bor spesifikt for 1/8"BSP-gjenger? Som sagt, 8,7mm. Dette kan eg på rams, det har vore jobben min i 17 år Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Å ja, sorry, så ikke posten din i stad. Takk for informasjonen. Du vet ikke tilfeldigvis hvor man får kjøpt denne bor-størrelsen? Vet du om det vil gå med 8.5mm bor? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 (endret) Her er en tabell for slikt: gjengebor.zip Endret 15. januar 2005 av Patz Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ja du får bor i akkurat den størrelsen du vil men det går greit med 8,5 siden kobber er ganske mykt. men du kan også bruke 9 men det er i største laget egentlig. Når du borer så må du være nøye med at det ikke blir for varmt da vil kobberet smelte seg fast til boret ditt ikke kjør full fart med vanelig drill. Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Ved proffboring brukes kjølevann tilsatt et stoff som hindrer korrosjon og som også smører. I kjellerboden holder det med litt 5-56 i hullet hver gang du trekker boren ut for å fjerne spon. Det må du gjøre oftere jo dypere du borer. Lenke til kommentar
k-mouse Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Borra nettopp ca. 4cm (Ø8mm) uten noe som helst "tilsetningsstoffer". Tok en liten pause litt over halvveis, da kjente jeg at den var ganske varm. Men det gikk helt fint det. Dro bare bort alt sponet innimellom med henda. En ting jeg lurer litt på, og alltid har lurt litt på. Hva er egentlig korrosjon? Sånn lettfattelig, kort beskrevet. Ellers takk for alle svar Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 For og si det helt kort for mannen i gata. rust Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå