Gå til innhold

Vannkjøling, kunne trengt litt hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Monteringen gikk helt greit den, her er bilde av hvordan jeg monterte den.

Nettopp. Og du er ikke alene om å montere radiatoren "på hodet", altså med niplene nederst.

Muligheten for luftansamling øverst i radiatoren er ganske stor om den plasseres slik, med mindre du snur kabinettet på hodet for å fjerne den.

Har du en høy flow gjennom systemet så reduseres risken for at dette skal skje, men likefullt; Jeg vil anbefale at du snur radiatoren, slik at niplene blir stående øverst.

Da vil det bli atskillig enklere å evakuere lufta. En radiator (halv)full av luft, er jo ikke på langt nær så effektiv....

Alternativt; Demonter radiatoren midlertidig om slangene tillater det, og snu den 180 grader mens pumpa går.

Det vil overraske meg om du ikke ser luft komme ut av radiatoren.....

Lenke til kommentar

Alle vannkjølingssystemer må luftes. Men har du en tank integrert i systemet så er jo saken enkel.

Luften vil samle seg i denne etterhvert, så da behøver du bare å etterfylle vann til tanken er full. Den kan ofte hjelpe å tilte kabinettet litt frem og tilbake, i alle retninger, da vil du lettere få ut lufta.

Det tar ofte litt tid før all luft er ute av et vannkjølingssystem, avhengig av flow, antall blokker, etc. etc.

Lenke til kommentar
Bigwater er bestilt...Men må jeg ha uv kald katode for å få frem fargen i slangene?

Tenkr på den veska som er i de..

Du får mer farge om du setter på uv-lys ja, væsken og slangene er begge uv-reaktive

Nettopp. Og du er ikke alene om å montere radiatoren "på hodet", altså med niplene nederst.

Muligheten for luftansamling øverst i radiatoren er ganske stor om den plasseres slik, med mindre du snur kabinettet på hodet for å fjerne den.

Har du en høy flow gjennom systemet så reduseres risken for at dette skal skje, men likefullt; Jeg vil anbefale at du snur radiatoren, slik at niplene blir stående øverst.

Da vil det bli atskillig enklere å evakuere lufta. En radiator (halv)full av luft, er jo ikke på langt nær så effektiv....

Alternativt; Demonter radiatoren midlertidig om slangene tillater det, og snu den 180 grader mens pumpa går.

Det vil overraske meg om du ikke ser luft komme ut av radiatoren.....

Ok, det skal jeg gjøre en dag. Men hvorfor står det da beskrevet i manualen at den skal stå den veien som jeg har den?

Endret av Patz
Lenke til kommentar
Men hvorfor står det da beskrevet i manualen at den skal stå den veien som jeg har den?

Et godt spørsmål. Samtidig er jeg ganske overrasket over at leverandøren kan anbefale en slik løsning? For såvidt jeg kan se, er det snakk om en plenumsradiator?

Om det mot formodning ikke er det, så skal jeg snarest trekke til meg barten. :blush:

Er det en vanlig inline-konstruksjon, så spiller det ingen rolle hvordan den monteres.

Har muligens vært litt kjapp her, og ikke sett godt nok etter?

Men jeg får unnskylde meg med at jeg ved flere anledninger har sett plenumsutgaver (som BlackIce osv) montert på den måten, så av den grunn ropte jeg et lite varsko.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...