Gå til innhold

Ustabil pc med MSI K8N Neo og Qtec psu *løst*

Wiper911

Anbefalte innlegg

Sliter med et nytt oppsett. Bruker en 350W psu fra Q-Tec, MSI K8N Neo FSR med Athlon64 3000+, og Geil PC3200 512 RAM. Skjermkort er ATI Radeon 9800 XT.

Har installert windows 4 ganger nå, får stadig forskjellige feilmeldinger/blåskjermer. Har klart å legge inn Xp uten sp2 en gang stabilt, men prøver jeg sp2 skjærer det seg helt.

Har begynnt å lure på om det er hovedkortet som er ustabilt, eller rett å slett ustabil spenning fra psu. (har lest mye negativt om Q-tec) Har tidligere kjørt denne psuen på en eldre pentium celeron 500, så det er mulig at det nye systemet blir for krevende. Hvis spenningen er utabil, kan dette sees i Bios? har skjekket men ser bra ut.

Er det et tegn på PSU problemer ved stadig blåskjerm, og reboot uten forvarsel? Får også meldinger om dll filer som er korrupte o.l (finner ikke startpunkt i filer og feil i regfiler) Snodig med ren installering av xp, faktisk uten nettverk, så det kan vel neppe være virus/spyware...

Endret av Wiper911
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv et MSI K8N NEO PLAT. Etter å ha lest rundt på div forum, har jeg funnet ut at disse kortene er særdeles kresne på PSU. Anbefales en kvalitetes PSU med minst 20A på 12V railen. Hvis du ikke vil legge i for mye i en PSU, sjekk ut bZerk på microplex.no

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Har også skjekket med ny versjon av xpcden med sp2 intergrert idag, fikk blåskjerm ganske kjapt i installeringen!

Men brukte faktisk den første cden her for ikke lenge siden på et lignende system, det funket helt knirkefint. Det var en aopen psu, har også et eldre aopen HX08 kabinett, som har kjørt i årevis på mange forskjellige systemer, aldri ustabilt ved normalt oppsett.

Lenke til kommentar
Hiver meg på bølgen pg peker fingeren på Q-Tec'en din.

For sikkerhetsskyld bør du også kontrollere minnetimingene.

Ny PSU: Anbefaler Fortron/Source eller NorthQ som begge er

svært stabile og stillegående.

Ville ikke gått for NorthQ grunnet lave amps.....

Ville bare gått for Antec PSU hvis du kan forsikre deg om at det er en av de nye versjonene --> Har nemlig skrudd opp ampsene.

Ville anbefalt deg en Tagan,enermax og bZerk....

Lenke til kommentar
Hmm, takk for alle tips og innlegg. Likte hva jeg leste om tilbudet hos netshop. Takker for tipset der Okay.

Bare hyggelig. Lest HW.no's test av kabinettet?

LINK

EDIT: Må legge til at brutteren byttet bort q-tec og fikk stabil og dermed raskere maskin... tror mao. du ikke vil angre...

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Det er garantert psu'et som er er feil her. Hadde en kompis som fikk hele sin maskin med amd 64 oppsett ødelagt, han hadde en 550w psu fra q-tek, slå av maskinen og ikke slå den på igjen før du har fått nytt psu som minst leverer 24a på +12v railen. Bytt psu ellers må du bytte hardware snart!

Lenke til kommentar

Har selv et k8n platinum, et x800xtpe grafikkort og en 3400+ prosessor.

Var selv plaget med ustabilitet tidligere hadde da en original psu på 350watt fra aopenkabinettet.

Kjøpte meg en thermaltake silent :ermm: på 560w, må bare si det er som natt og dag alle problemer er borte veldig ok psu MEN den er SVÆRT støyende.

Lenke til kommentar

Det er bare utrolig at det gamle Aopen Hx08 med PSU på 300 W og 12A på 12V, 30 på 5V, i det hele tatt klarer å kjøre det andre oppsettet mitt da!

Det er AMD Xp2500, 1024 RAM, 3 disker, i DVD brenner, ATI 9800 XT, og viftestyring med 4 ekstra vifter. Aldri vært problemer, stabil og fin. klokket den også opp en del en stund, men nå kjører den standar, brukes bare som server. Applaus til Hx08 da!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...