Gå til innhold

Skal begynne med vektor ting..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke hørt om det programmet du bruker, men har brukt Macromedia Flash på skolen. Det er et vektorprogram. Hvis jeg har forstått det riktig, så kan man bare tegne det man vil, fordi man tegner i vektor, slik at det gjør ingenting om man forstørrer eller forminsker tegningene. Det er dette som er vektor. Hvis jeg har forstått riktig da ;)

EDIT: har også hørt at vektor er lett på nett...

Endret av VgaR
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke spørsmålet ditt helt, men for prøve å svare: Du må ikke gjøre noe spesielt for å tegne vektorgrafikk, men programmet gjør selvsagt ikke hele jobben for deg heller.. Tenkte du kanskje på hva du må lagre filen som for at det skal forbli vektorgrafikk og ikke punktgrafikk?

Lenke til kommentar

Jada, berre teikn i Inkscape du så ser du, - når du lagrar vil Inkscape lagre i

SVG-formatet som skal bli eit format på linje med HTML osv -- w3c som har laga det

og det skal bli eit standardformat for vektor på web -- men kan brukast til meir enn

dét då :)

Du kan eksportere til AI, EPS, PS, rein XML, og masse anna. Kan sjølvsagt óg eksportere

det til eit punktgrafikkbilete, då som PNG. :) Inkscape er ikkje vanskeleg å bruke, og ein

blir raskt overraska over kor fine teikninger ein plutseleg kan teikne :p Treng du hjelp

så berre spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...