Gå til innhold

Tran smaken av fiskeslo - hvordan forbedre den?

Daehli

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte å finne ut om tran blander seg med ren sitronsaft, her er resultatet:

Jeg hadde en flaske med tran, men dessverre var denne tilsatt sitron fra før av.

Jeg tror uansett ikke det har mye å si for resultatet.

Tran og sitron flaskene

Jeg hadde og en flaske med ren sitronsaft:

Nærbilde av sitron

Jeg helte litt tran i en vanlig spisesje:

Tran i spisesje

Etterpå blandet jeg i en god desj med sitronsaft.

Resultatet var at sitronsaften skilte seg fra tranen, og det gikk ikke an å blande dem sammen.

Tran og sitron i spisesje

Jeg helte i meg sjeen med tran, og jeg synes smaken av sitron nå var overveldende!

Det må sies at det var en overveldende suksess, og for de som hater tran kan dette andbefales på det sterkeste! :w00t:

Edit: La opp bildene som url, i stede for img.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Den karakteriske fiskelukten har faktisk en biokjemisk forklaring. Karbon-Nitrogen forbindelser som amoniakk der Hydrogenet er subsidert med organiske radikaler, eller Aminer, gir gjerne denne karakteristiske lukten. TMAO (trimetylaminoksid) gir i autolyttiske og katalyttiske prosesser TMA (trimetylamin) som er det det stoffet som i hovedsak gir "fiskelukt"

Lenke til kommentar
Den karakteriske fiskelukten har faktisk en biokjemisk forklaring. Karbon-Nitrogen forbindelser som amoniakk der Hydrogenet er subsidert med organiske radikaler, eller Aminer, gir gjerne denne karakteristiske lukten. TMAO (trimetylaminoksid) gir i autolyttiske og katalyttiske prosesser TMA (trimetylamin) som er det det stoffet som i hovedsak gir "fiskelukt"

Betyr det der noe eller skrev du noe bare for å virke smart? Du kan godt oversette det til norsk.

Lenke til kommentar
jo, det kunne jo nesten ha fungert, men vil ikke tranen skille seg fra sitronen eller vil den blande seg?

det vil den så absolutt..! tror jeg da, tran er jo Omega3 fettsyre, eller Olje som det også kalles av noen få.

bare for å sjekke kan du jo prøve å blande vann og loivenolje.

gikk det ikke? det var det jeg trodde :thumbup:

Edit: og så leste han hele tråden før han svarte

Endret av Imposter
Lenke til kommentar
Hvis du "mister" tranflasken i gulvet kan du se fram til en real vaskejobb, det går ikke lett bort.

Hva med å miste den ut vinduet, i vasken, eller søppelet.. :p

Men seriøst, som jeg nevnte tidligere så er sitron den ultimate løsningen på dette problemet! :w00t:

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke noe problem for meg å få ned en skje om dagen, det var bare det at jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg ikke var klar over at det var kjøpt naturell...

Det er mulig jeg kjøper en flaske med sitronsaft, ikke p.g.a. smaken men fordi jeg digger sitronsmak. :p

Lenke til kommentar
Be en kamerat over, gi ham et balltre og be han om å klinke til rett etter at du har svelgt!

Men fra revolver til uzi stå på hodet og drikk det! Hvis det ikke kommer i større grad i kontakt med tunga di vil du ikke kjene smaken så godt!

Smaksløkene sitter i nesen, det er der du opplever smaken. Tungen kjenner bare forskjellen på salt, søtt, surt og bittert.

Å holde seg for nesen mens du tar skjeen med tran vil nok være mer effektivt enn å stå på hodet ;)

Endret av pebbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...