Trancequence Skrevet 12. juni 2002 Del Skrevet 12. juni 2002 har et asus a7v kt333-raid hovedkort og athlon xp 2000+ @ 17667 mhz med swiftech mcxc370b og anbefalt papst vifte. CPU temteraturen ligger på cirka 48°C konstant, opp i litt over 50° når jeg spiller. chipset 24°C. tempen går bare ned ubetydelig på default clock. det som er saken er at jeg ikke hadde shim når jeg satte på kjøleren, så jeg bestemte meg for å være forsiktig. det første jeg fant ut var at asus hovedkortet hadde en transistor eller bro eller wtf som var i veien for den "geniale" festemekanismen til mcxc370b. så for å få på kjøleren måtte jeg hente fadern og be han prøve. etter å ha greid å lirket på festet på den siden av socket som peker mot ram, møtte vi på et nytt problem: du kunne ikke lirke inn på andre siden, masse runde dingser i veien (du veit de høye, bøyelige tingene:)). da skrudde vi igjen skruene enda litt mer slik at festene skulle ha god klaring fra kjøler og prøvde å presse dem inn på socket. etter cirka 10 minutter med prøving fikk vi kjøleren til slutt på. etter en del undersøking viste det seg at den lille transistoren (eller wtf) var knekt av, og vi plukket den ut fra hovedkortet for å hindre mer skade. nå hadde jeg ikke shim, så kjøleren står egentlig ikke helt ned på core, kansje 0.5 mm klaring (lys skinner gjennom). resten av pc'n ble satt sammen og med spenning slo jeg den på... jeg ventet et stort smell - men den funket! wee! det som er problemet her er temperaturen, som jeg slett ikke liker. jeg har bestilt en shim men tør ikke ta av kjøler i frykt for å ødelegge pc'n! noen som kan hjelpe meg? hatt samme hk + kjøler? -Trancequence Lenke til kommentar
EC Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 For det første bør du ikke bruke PC'n før du får kjøling! Dersom kjøler og CPU ikke har kontakt, kunne du like gjerne ha smelt kjøleren på veggen. Den gjør like mye nytte der. Dersom en transistor er knekt på hovedkortet, er det garantert noe som ikke fungerer - rart at det funker i det hele tatt. Shim er godt for to ting: de sørger for at belastningen fra CPU - kjøleren fordeles på hele prosessorflaten, og en ørliten del av varmen ellers i prosessoren føres til kjøleribba. Dersom du er forsiktig, klarer du nok å få av kjøleren uten å skade noe. Vent til du får shim'en før du bruker kassa igjen, og sørg for at det er skikkelig kontakt mellom kjernen og kjøleren. Bruk kjølepasta! Jeg ønsker deg lykke til - høres ut som om du trenger det nå. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Trancequence eg og vil ha en så store prosessor som du har.hehehe Kjetil Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: athlon xp 2000+ @ 17667 mhz Ja dette må være århundrets overklokking :smile: hehe, yez seff vet jeg d var skriveleif :wink: Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Trancequence skrev (2002-06-13 00:49):MYE RART Tror nok du mener en kondenssator. De sitter som oftest rundt socketen og sperrer for kjølere. Men jeg skjønner ikke helt hvordanm hovedkortet ditt kan virke uten en kondensator. Og uten kontakt mellom CPU og kjøle ribben skal CPUen din være ødelagt for lenge siden. Har selv svidd et par cpu`er. _________________ Sjekk denne Linken: ------- Jeg fjerner den - fucker opp bredda på forumet! -y- ------- [ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-14 08:57 ] Lenke til kommentar
Trancequence Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 vel jeg tror det er kontakt... men jeg ser lys som skinner gjennom så vidt.. kan være fordi kjølepastan ikke dekket helt over bokstavene "athlon xp" (eller whatever) som stod på core, så det ikke er *total* kontakt mellom kjøler og core. hva "transistoren" angår, veit da **** hva det er, den var grå og hadde en størrelse på 1 kubikkmillimeter, samme typen som du kan se OVER ALT på alle elektroniske komponenter. og dessuten, pc'n funker helt fint den. går aldri over 55°C uansett, men er bare litt bekymra :smile: noen som veit vanlig temperatur med denne cpu'en og kjøler? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 HAHAHAHAHAHAHA Helt seriøst... personer som deg burde ikke sette sammen datamaskiner. Skal SELVFØLGELIG ikke sette sammen en maskin med rå makt slik at transistorer og lignene spretter av..ROFLOL! Også din far da... Nei nestegang så spør du komplett data og de setter den sammen for deg, 400 kr.. Er du en av de personene jeg ser på komplett data som kommer opp med en brekt hovedkort og vil ha det på garantien ? HAHA Sorry måtte bare få det ut.. virker kortet ditt altså ? Vil sikkert bare gå ut over stabiliteten til en eller annen funksjon... Lenke til kommentar
okidoki Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Minner nesten om mitt lille hendelige uhell med GF3 kortet mitt... Mista det i gulvet så beina på en kondensator ble dradd 2-3mm ut av kondensatoren... Bare en tanke, men hadde det ikke vært en ide og lodda to kjempekorte ledninger på transistoren/kondensatoren eller hva enn det var du brakk av? Det ville iallefall jeg ha prøvd hvis jeg virkelig hadde bestemmt meg for å bruke akkurat den kjøleren... Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Den dingsen som du fikk revet av hovedkortet er mest sannsynlig en Kondensator. Har aldri sett transistorer montert nær kjøleren. De kondensatorene er der for å sikre en stabil spenning til CPUen. Dersom en av den skulle ryke blir bare Kapasitansen(kapasiteten) til kondensatorene redusert. Dette er ikke farlig, men kan kanksje føre til litt mindre stabilitet, men dog ikke sikkert. Vær forsiktig neste gang du driver med hardware. For all del glem "THE FORCE" når du monterer hardware... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: For all del glem "THE FORCE" når du monterer hardware... nettop..... Lenke til kommentar
XaTrIx Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Har samme hovedkort, men uten raid. Den j***a Glacial Tech kjøleren knakk en transistor ller hva det no er, av. Men hovedkortet fungerer ypperlig ennå.. Tempen er 55° med en Taisol CGK 760 ribbe med en 43db papst på. Kan det skje noen skader på cpu hvis en av de transistorerne er knukket av ? Lenke til kommentar
CFD Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: ddd-king skrev (2002-06-13 17:25):For all del glem "THE FORCE" når du monterer hardware... Man har altid the Force med seg uansett hvor man er. Like yoda says: "It binds us together" Er selv trekkie da. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Man har altid the Force med seg uansett hvor man er.Like yoda says:"It binds us together"Er selv trekkie da. Yoda har sikkert ikke peiling på hardware og overclokking ... Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 The force is strong with this one.... Lenke til kommentar
Trancequence Skrevet 14. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2002 okei, jeg vil bare vite hva det er.... har brukt mine "l33+ pH0+0zH0p sK1lLZ" til å lage en illustrasjon. det som knakk av var en metallbit som satt UNDER kjølerfestet (idiotisk plassering), og kjølerfestet gikk dessuten for langt ned mot hovedkortet slik at festemekanismen på mcxc370b ikke kom under. [ Denne Melding var redigert av: yummy på 2002-06-14 08:56 ] Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 å ja... det var verken en transistor eller en kondensator... sikkert bare noe "jalla metall som var til overs"... sikkert ikke farlig! Lenke til kommentar
CFD Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Quote: ddd-king skrev (2002-06-14 15:22):å ja...det var verken en transistor eller en kondensator...sikkert bare noe "jalla metall som var til overs"...sikkert ikke farlig! Man kan vell håpe , men jeg tviler på at de får stappa en transistor under der ja. Lenke til kommentar
bugsy Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Jeg har samme kjøler og hovedkort som du har, og jeg må bare spørre: Hvordan i h...... får du til det som du beskriver ovenfor her? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå