Gå til innhold

Outlook: Svare til mange samtidig

vebwa

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et spørsmål angående MS Outlook (evt. Express):

Jeg har en liste med mail (over 300) fra folk som skal få samme mail i svar, altså har jeg en lang liste mailer, hvor alle skal få samme svaret! Er det noen måte å gjøre dette på?

Jeg har forsøkt å finne metoder for å legge til alle avsenderne i en gruppe for så å svare denne gruppen, men har heller ikke fått dette til.

Håper virkelig noen kan hjelpe, dette haster litt, og det er litt kjedelig å svare alle manuelt! :smile:

Vebjørn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I outlook kan du lage en distribusjonsliste / gruppe der du legger inn alle sammen.

Eventelt gjør du slik:

Sett din egen mail i "til" - feltet.

Legg så alle andre inn i "blindkopi" (eller "DCC") - feltet. Mulig du må lete litt i innstillingene etter dette.

Flere mailadresser legger du inn slik:

adresse1; adresse2; adresse3;

Outlook setter inn ";" selv, trur eg. Bare ha mellomrom mellom hver mailadr.

Lenke til kommentar

Løsningen er nok som det er sagt over å legge alle mottagerene inn i en distribusjonsliste. For å få til dette må alle mottagerene være opprettet i kontaktregistreret, og det kan du gjøre ved å høyreklikke avsenderadressen i hver av e-postene du skal svare på og deretter velge 'Legg til i kontakter'...

Et tips i disse virustider: Når du sender en e-post til så mange mottagere, sett mottagerene inn i feltet 'Blindkopi' istedenfor 'Til'. Dersom en av mottagerene du sender til har f.eks. Klez-viruset, unngår du med det å gi viruset tilgang til nye adresser...

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

Beklager litt dårlig spørsmål, men problemet ligger i det at jeg ikke har lyst/tid til å sitte og legge til alle epostadressene manuelt (ved å høyreklikke mailen og legge til).

Jeg kjenner til distribusjonslistefunksjonene, men det virker for meg som om mailadressene det skal svares til må være lagt til i adressebok/kontakter for å kunne legges inn her.

Det jeg trenger er altså en funksjon der jeg kan markere alle over 300 mailene, og så kunne svare disse samtidig med samme svar - og jeg vil at outlokk skal plukke ut mailadressene fra alle mailene og legge disse mottakerfelter automatisk. Evt. kan jeg bruke en funksjon for å plukke alle adressene inn i en distribusjonsliste e.l. automatisk.

Beklager dårlig beskrivelse første gang. Noen som kan hjelpe med dette?

Vebjørn.

Lenke til kommentar

Det jeg trenger er altså en funksjon der jeg kan markere alle over 300 mailene, og så kunne svare disse samtidig med samme svar - og jeg vil at outlokk skal plukke ut mailadressene fra alle mailene og legge disse mottakerfelter automatisk. Evt. kan jeg bruke en funksjon for å plukke alle adressene inn i en distribusjonsliste e.l. automatisk.

Finner ikke noen måte å gjøre dette på i en operasjon, men jeg har nettopp testet en 'workaround' som funker i Outlook 2000:

1. Eksporter alle meldinger i din innboks til f.eks. en excel-fil. I rutinen får du muligheten til å velge at du kun vil eksportere e-postadresse.

2. Importer filen tilbake til kontakter, og koble e-postadressefeltet i kontakter med feltet i filen du lagde i pkt. 1

Du har nå en masse kontakter som du kan markere/gruppere og sende e-post til.

Du må nok redigere listen noe, blant annet fjerne de du ikke vil sende til også videre, men det er uansett lettere enn å legge til 300 adresser manuelt :smile: Antagelig er det lettest å redigere excel-filen før du leser den tilbake...

[ endret av trn100 den 2002-06-13 23:35 ]

Lenke til kommentar

Knota lenge med dette, for å finne en elegant løsning, men uten og lykkes.

Merking av postene i Innboksen med venstre musetast + Ctrl skulle gå rimelig kjapt, men de havner da med vedlegg i ei oppretta undermappe til Kontakter.

Siden disse 300+ ligger i spredt orden på Innboksen ( riktig ? ) og ikke i adresseboka ( hvis de gjør dèt er det såre enkelt og merke/ sende til èn, og resten som blindkopi ).

Går ut ifra du hadde funnet dèn funksjonen, og at disse ikke er tilsendt før ?

Det hjelper jo lite sånn akutt, men jeg mailet PCWorld.no Brukertips med denne teksten - og er det riktig oppfatta ?:

-----

Hei !

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=36156&forum=26 er det en som spør:

> Jeg har en liste med mail (over 300) fra folk som skal få samme mail i svar, altså har jeg en lang liste mailer, hvor alle skal få samme svaret! Er det noen måte å gjøre dette på? <

....han presiserer:

> Det jeg trenger er altså en funksjon der jeg kan markere alle over 300 mailene, og så kunne svare disse samtidig med samme svar - og jeg vil at outlokk skal plukke ut mailadressene fra alle mailene og legge disse mottakerfelter automatisk. Evt. kan jeg bruke en funksjon for å plukke alle adressene inn i en distribusjonsliste e.l. automatisk <

Forstår det slik at disse ligger spredt i innboksen, og da er det forsåvidt enkelt å holde Ctrl-tasten mens man markerer med musa. Da mister man imidlertid noe funksjonalitet.

Prøvde med å kopiere adresseboka over til OExpress, og sletta den i Outlook og så merke med Ctrl, men da 'mister' man adresseboka. Lagde så en mappe jeg la i Kontakter, men da havner de alle med vedlegg der, og det er heller ikke særlig bra.

Hvis jeg kunne merke alle og få tilgang til bare mail-adressene, så kunne èn legges i Til-feltet, og resten som Bindkopi.

Kan dette gjøres på en 'elegant' måte ?

Nå har jeg holdt på i timer for å lære dette sjøl, men finner ingen god løsning på så mange mail i spredt orden i innboksen ( og som ikke ligger i adresseboka/ kontakter ).

----

mvh.'Zink'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...