Gå til innhold

jeg ser ikke hardisken på "min datamaskin"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DU må se etter at den er riktig komlett til hovedkorte og at du har kobla til strømen. Hadde jeg vert deg ville jeg også sett etter om at du har satt den på Master, prime , eller slave (dette kan du også finne bak på hardwearen) Du må nok sette den i slave, fordi at du har sikkert en harddisk fra før av som står på master

Lenke til kommentar
DU må se etter at den er riktig komlett til hovedkorte og at du har kobla til strømen. Hadde jeg vert deg ville jeg også sett etter om at du har satt den på Master, prime , eller slave (dette kan du også finne bak på hardwearen) Du må nok sette den i slave, fordi at du har sikkert en harddisk fra før av som står på master

All den tid Windows finner den, så er den nok riktig koblet. problemet er at harddisker kommer uformatert fra fabrikken, og du må derfor formatere (og evt partisjonere) den før du kan ta den i bruk.

NB! Hvis du kjører WinXP uten service-packs må du dele opp (dvs partisjonere) harddisken slik at ingen partisjoner er større enn 136 GB.

Lenke til kommentar

Disken er riktig koplet den, ellers hadde den vel ikke dukket opp i bios og windows.

Gå inn i kontrollpanel - administrative tools - computer management - storage - disk management.

Der kan du formatere og eventuellt partisjonere disken.

Først når du har gjort det så dukker den opp i min datamaskin.

Lenke til kommentar

Arbo: Korrekt :)

Gjelder forøvrig alle NT baserte operativsystem. WNT3.51, WNT4, W2K, W2K3, WXP, WLH.

I grunn så gjelder det alt. Man ser jo ikke disken i utforskeren før man har partisjonert og formatert den.

Men metoden over gjelder alle NT OS'er.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

All den tid Windows finner den, så er den nok riktig koblet. problemet er at harddisker kommer uformatert fra fabrikken, og du må derfor formatere (og evt partisjonere) den før du kan ta den i bruk.

NB! Hvis du kjører WinXP uten service-packs må du dele opp (dvs partisjonere) harddisken slik at ingen partisjoner er større enn 136 GB.

windows fant sannelig ikke min harddisk, jeg måtte gå i add hardwear vær gang jeg slo på pcen for å finne dem

Lenke til kommentar

windows fant sannelig ikke min harddisk, jeg måtte gå i add hardwear vær gang jeg slo på pcen for å finne dem

Den er likevel koblet riktig, ellers ville ikke verken Windows eller BIOS finne den i det hele tatt.

Problemet ligger nok i S-ATA-driverne ja, evt chipset-driverne. En BIOS-oppgradering er kanskje også en ide, selv om jeg tviler på om det er der problemet ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...