Gå til innhold

Når man selger og skal slette alt...

knuthfk

Anbefalte innlegg

Skal selge maskinen min.

Hva bør jeg gjøre for å forsikre meg om at jeg får slettet alt som ligger på maskinen? Vedkommende som overtar har Windows og de programmer man trenger.

Har en Compaq så jeg lurer også på om det kan by på noe problemer..

Noen som vet?

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hvor godt du vil slette det, den eneste måten å slette data 100% sikkert på, er å løse opp disken din i syre.

Ellers kan du formatere hver disk f.eks for å gjøre det må du ha en bootdiskett eller boot-cd.

Eller så finnes det shredder-programmer som overskriver disken med data x antall ganger alt fra 1-100.000 ganger for å forhindre at slettede dataspor kan hentes opp i spesielle laberatorier.

Jeg vet ikke, hvor nøye du vil slette det?

karmacom

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg overlater maskinen til noen ekspert akkurat, så syrebadet er ikke nødvendig. Vil mest bare bli kvitt alle innstillinger og filer jeg har lagret. Både fordi det skal bli lettere å overta pcn og fordi jeg har en del personlige data jeg ikke vil gi fra meg.

Er det nok å slette alt jeg har lagret, for så å fjerne programmer jeg har installert og slette tempfiles osv.

Fra de riktig gamle dager var det noe som het format c:, er dette bare tull eller?

;vh

Knut

Lenke til kommentar

Jeg ville formatert hele greia.

format C: er fortsatt mye i bruk den dag i dag.

Man må ut av windows for å formatere disken windows ligger på, da må man ty til f.eks format C: i dos via en boot-diskett, eller fdisk.

Tja, hvis du har full oversikt over hvor du har lagret filene dine hen, og sletter de, samt sletter temp-filer, filer i windows/prefetch katalogen

så burde det være greit nok hvis dette ikke er en dataekspert som tar over maskinen.

Men hvis du HAR en boot-diskett eller windows bootinstall-cd, så ville jeg brukt den og formatert c: og alle andre disker/stasjoner/partisjoner.

Lenke til kommentar

Jeg brukte engang partition magic 8. Det kan du velge å formatere hdd med secure erase. Peøvde etterpå med flere recovery programmer, men de fant maks to filer som de ikke klarte å sette sammen igjen. Positiv erfarig med Partition magic... Den er også slik at den bruker DOS basert programmvare når den sletter, slik at du også kan gjøre det med c:. Du må ikke være i windows for å gjøre det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...