Gå til innhold

Motorola E398 eller Samsung D500

Makky

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til valg av mobiltelefon. Jeg har nå en 50% fungerende nokia 8310 som trenger å skiftes ut :(

Jeg har endt opp med to mobiler jeg er intressert i: E398 eller D500!

Samsungen er ca 1000,- dyrere, er det verdt penga i forhold til motorola sin?

Har lest tester fra begge mobilene, og begge frister, men kan bare velge en :p (spare de 1000,- og kjøpe større minnebrikke til e398?)

Hvordan er menyene til samsung og motorola?, er det vanskelig å venne seg til noen av dem for en "vanlig" bruker?

Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ser ikke helt poenget med å bruke malen når jeg har funnet hvilke mobiler jeg er intressert i.

Lurer jo på om d500 er verdt de ekstra 1000,-, og om det heller lønner seg å vente til 3g inntar norge!

Delvis enig med deg, at du i dette tilfellet nok har liten bruk for malen.

Men alikevel kunne du nevne hva du trenger/krever ifra telfonen (i korte punkt) og hva du evt. bruker telefonen din til idag.

-

Uansett er egentlig ingen av dem så særlig avanserte så at du må lære deg å bruke dem...

Lenke til kommentar

Hvordan menysystemet til D500 er aner jeg ikke, men E398 er ganske grei å venne seg til. Det meste er egentlig veldig innlysende, men det er også noen menyer som ikke virker helt logiske for mitt vedkommede.

Om D500 er verdt 1000 kroner mer enn E398 kan jeg heller ikke svare på, men jeg er hvertfall veldig fornøyd med min E398 så langt. Kun et par småting irriterer.

Lenke til kommentar
Hvordan menysystemet til D500 er aner jeg ikke, men E398 er ganske grei å venne seg til. Det meste er egentlig veldig innlysende, men det er også noen menyer som ikke virker helt logiske for mitt vedkommede.

Om D500 er verdt 1000 kroner mer enn E398 kan jeg heller ikke svare på, men jeg er hvertfall veldig fornøyd med min E398 så langt. Kun et par småting irriterer.

Hva er det som irriterer deg? hehe, er greit å vite før et eventuelt innkjøp :p

Er det noen irriterende ting på D500 også?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Har lest flere steder at E398 sliter med sms-skriving. At den henger hvis du skriver raskt, stemmer dette med alle modeller eller har noen bare fått en "mandags modell"?

Er dette noe som kan fikses med en software-upgrade eller er det rett og slett telefonen som ikke klarer det?

Har fått avtalt å få prøve E398 på telebutikken :D -gleder meg som en liten unge :p

Lenke til kommentar

Her har du et ganske utfyllende svar fra Akira, tatt fra en annen D500 tråd :)

Hva som er fint med den:

Den er sexy as hell! Når jeg tar den frem så får jeg nesten alltid samme reaksjon. Damene gisper og vil ta på den, gutta blir forsiktig nyeskjerige og synes den er "kul". Den har en visuell fremtoning som virkelig sier "jeg vet at jeg har kul mobil".

Jeg kommer fra Nokia 7650/6600 og derfor er størrelsen ganske uvant og behagelig. Så for meg er det et pluss at den er liten og nett.

skjermen er som bekjent helt utrolig flott å se på. Om noe så er det at fettflekker setter seg lett på den, men det gjelder jo alle mobiler.

Slide action er noe som mange henger seg opp i, og tar som tegn på "kvalitet". Og det er litt morsomt at den glir opp og ned litt av seg selv. Det er små detaljer som det som gjør at den skiller seg ut fra andre mobiler med samme løsning. Men det betyr også at det er flere ting som kan gå i stykker.

Man kan ringe med den, sende SMS, MMS, WAPe og alt sånt. Så det er det ikke så mye mer å si om. Men det som var alfa og omega for meg var om den hadde disse tre tingene:

1. E-Mail

2. bluetooth

3. Kalender

Og den har alle tre. Og la meg bare benytte sjansen her til å si at jeg ALDRI har sett en så kjapp GPRS mobil i hele mitt liv. Å sjekke etter nye eposter kan gå på under 10 sek fra du trykker på knappen, til den starter GPRS, til den får svar fra server. Det er lynkjapt!!

Du kan sette opp flere e-mail kontoer, men det negative er at den sperrer alle mail over 300 kb. Og den gjør ikke skille på vedlegg eller innhold. Har du en mail som har et innhold på 6 kb, og et vedlegg på 295 kb, så vil den ikke ta ned den mailen. Dette er veldig anyoing!!

Bluetooth:

Har jeg rellativt god erfaring med. Den finner nesten alt. Men innimellom har den litt rare nykker. Ved syncing mot PC så går det greit med kontakter og todo lista, men kallenderen har jeg store problemer med. Det er KRITISK og kan være avgjørende for om jeg vil beholde mobilen. Jeg får en feilmedling om at en dato er ugyldig. Har pratet med samsung om det, men vet ikke hva som skjer. Jeg vet ikke om problemet ligger i outlook, synce software, eller mobilen.

Å overføre MP3 til den via bluetooth er en studie i tålmodighet og totalt bortkastet. Mangelen på minnekort kommer virkelig frem her. Men for meg er MP3 helt uvesentlig så den minne plassen brukes til bilder isteden som taes med kamera.

Kalenderen er helt ok den når jeg bruker den manuelt. Fin og oversiktelig.

Kontaktlisten:

Vel, den er litt å bli vant med, for her organiseres ALT etter etternavn. Dette var ikke jeg vant med fra andre mobiler som organiserte etter begge. Det gjorde at jeg slet med å finne mange av mine kontakter for jeg har aldri giddet å lære meg etternavnet til alle. Det tar litt tid å bli vant med.

SMS:

Den er veldig kjapp å SMS med, og alt går på skinner sånn sett. Negative her er mangle på store bokstaver etter punktum. Den har en veldig merkelig fremgangsmåte for å sende og. Når du er klar for å sende trykker du på OK knappen og du får opp muligheten til å taste nr til ditt du skal sende. Hvis den er tom og du trykker på OK knappen engang til, så prøver den å sende. Mao, den er ikke smart nok til å skjønne at du vil inn i kontakt registre. Her må du trykke på VALG tasten til venstre og så velge nr 2 i listen. Dette er unødvendig tungvint. Når du så nå har funnet frem en kontakt, og trykker på SEND. Hvis du nå lukker tlf sammen så vil den avbryte sending og legge beskjeden i "utkast" mappen. Hvorfor Samsung trodde dette var smart er uforklarlig for meg. Jeg ville tenke at når jeg har sendt noe, så vil den gjøre seg ferdig med det uansett hva jeg gjør med mobilen. Så det man må gjøre er å stå å se at besekjden blir sendt før man kan klappe tlf sammen. Bortkastet tid.

MMS:

Har ikke brukt den så mye, men her også er det litt knotet brukergrensesnitt da man legger tekst og medier i mapper som må lagres..før man sender. Det er litt for mye arbeid til at man gidder å gjøre det så mye. Dette kunne vært løst så mye enklere.

Det jeg savner, og viste jeg ville savne sånn i forhold til 6600 som er en symbian OS mobil er friheten det gir. Her er man mye mer sperret av og begresnet i hva man kan få mobilen til å gjøre. Men dette er helt ok. Jeg har kommet fra en så fri og åpen platform som Symbian series 60 til dette så er det JEG som må tilpasse meg. Og det går sakte men sikkert i riktig rettning. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med mobilen. Jeg skal tilbake til Symbian en dag, men dette er en fin liten ferie i "annerledes land".

AKIRA

Endret av jalleks
Lenke til kommentar

Veldig bra brukererfaring :thumbup: (all honnør til AKIRA)

Noen som har eller kan skrive en slik erfaring om motorola E398?

Takk for alle svar hittill!

Er det "dumt" å bruke 3000 - 4000kr på en "gammeldags" telefon nå, ettersom 3G telefonene kommer?

Eller vil det ikke være fullt av 3g telefoner til salgs i norge før om en stund (6 - 12 mnd)?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

har dårlig tid men:

motorola e398 er fin liten mobil som også er liten og lett. når du holder i den vet du at det er kvalitet! men etterhvert kan det hende at bakdekslet knirker.

det følger med 64MB minnekort, verdens minste minnekort! og i tillegg gølger det en SD adapter. den har BT ikke IR, den har VGA kamera ikke videokamera. den har flash til kamerat som jeg noen ganger bruker til lommelykt i huset, ganske kjekt.

det er nydelig lyd i sterohøytalerene! helt suveren lyd kvalitet, kan hende lyden er for høy uansett om du har den på den laveste lyden.

veldig fin og klar skjerm.

når man hører på mp3 og vil gjøre andre ting kan det gå ganske treigt.

men det som er poistivt er at hvis man har en minnekotlleer kan man overføre sanger på ca. 3 sekunder. handsfree inngagng til motorolaen er på toppen av mobilen, ligner faktisk litt på en ipod. kanppene er helt greie,

joystikken er omtrent samme som k700 sin.

i høytaleren på begge sidene av telefonen kna man velge om det skal lyse forskjellige farger, det er ganske rått når du har det på og noen ringer til deg. telefonen er en del treg og hvis du spiller veldig mye er nok ikke den telefonen det beste valget.

det følger med en USB-kabel, som ikke funket hos meg.

det er en grei pris på telfonen.

kjøper man denne mobilen har man råd til en annen 3G mobil nnen ett år ;)

det er veldig fine menyer til telefonen. laderen til motorolaen er litt ustabil, og det vil si at hvis laderen bare rører seg litt, kan det hende at ladingen kan bli avbrutt. men det som er positivt er at man må trykke på en knapp for å dra ut ledningen i motsettning til andre telefoner.

har du tenkt til å kjøpe en 3G telefon innen ett år og ikke psiller så mye med telefonen er denne telefonen ett veldig bra alternativ.

denne telfonen er treig, om den henger på sms er hvis du skriver fort. hvis du ikke skriver fort , så skal den ikke henge igjen etter det jeg har som erfaringer. er u en aktiv sms bruker er det bedre å se på andre telefoner( blant annet nokia telfoner som 6230 osv.)

SINGH

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar

Hva er det som irriterer deg? hehe, er greit å vite før et eventuelt innkjøp :p

Følgende ting irriterer meg litt (men nå er jeg jo pirkete!):

Selv om man skrur av tastvolumet, så kommer det en svak "tikkelyd". Tåpelig at man ikke kan skru det helt av.

Selv om mobilen har ca. 69mb totalt (5+64mb) så kan du merkelig nok ikke ha ubegrenset med meldinger. Ved ca. 70 meldinger kommer det beskjed om lavt minne ved hver eneste melding man får.

Jeg setter nok ikke fartsrekord i å sende meldinger, og har fra tidligere en R600 (Verdens tregeste?), så jeg synes ikke E398 er så ille å skrive meldinger på. Jeg bruker uansett ordboken (iTap) som fungerer veldig bra etter min mening.

Når man skriver meldinger begynner den å telle ned antall mulige tegn i en SMS fra 450. Den sier ingenting ifra når man har passert 160 tegn, og det er jo ingen vits i å betale dobbelt opp med mindre man har mye man skal si.

Har man på mp3 er mobilen ganske treig å bruke, men lyden er svært bra. Headsettet fungerer også greit.

Jeg synes det tar lang tid å lade mobilen til det står at ladingen er fullført, men jeg synes batteritiden er bra. Med mitt bruk så varer batteriet opp til fem dager, men jeg skrur den av om natten. Mobilen skrur av tastelyset hvis sensorene måler at det er mye lys i rommet for å spare strøm, smart.

Ser man på små filmsnutter (mp4) så kan det ta litt tid før mobilen reagerer (f.eks hvis du ønsker å stoppe filmen). Det hadde vært kjekt med videokamera men jeg tviler på at jeg hadde brukt det noe særlig. mangelen på Fm-radio er værre.

Med den medfølgende USB-kabelen tar det kun noen få sekunder å overføre bilder, sanger, og hva det måtte være til og fra pc'en.

Mobilen har et gummiert deksel som gjør at den sitter godt i hånda, føles litt eksklusiv men som også fører til at den kan være litt vanskelig å fiske opp av trange bukselommer.

Har ikke så god tid før må løpe, så jeg beklager formuleringene og oppsettet her kan være litt dårlig, men jeg håper dette var til hjelp. Til syvende og sist er jeg som sagt veldig fornøyd med mobilen, og hadde valgt den igjen om jeg skulle kjøpt mobil i dag (tre uker siden innkjøp). EDIT: Kom også på at man kan enten velge mellom flere lyder når man tar bilde, eller bare rett og slett skru lyden helt av. Har sett at det er flere mobiler hvor du ikke kan skru av denne lyden, men det er utrolig deilig å kunne ta bilder i all stillhet! (Neida, ikke i garderober :p)

Endret av edonis
Lenke til kommentar

Det endte med at jeg kjøpte motorola E398 :D

Den ser og er digg å holde i!

Har nå brukt den i 2 dager, og dette er min oppfatning av telefonen.

Jeg har brukt den normalt, og den har hengt seg helt 3 ganger :(, den ene gangen gikk jeg inn i "kamera-modus" og ut igjen (skjermen ble bare helt hvit). De andre gangene holdt jeg på å bla i menyen, hver meny ble bare et "lag" oppå det andre (Dette gjorde at hver meny ble uleselig og mange prikker og streker på skjermen) og sånn fortsatte det helt til jeg slo den av og på. Synes menyene henger litt hvis man prøver å "skynde" seg inn et sted. Og så er telefonen treig med å vise hvem som ringer hvis den er låst. Og bilder man legger til kontaktene kommer bare opp som et lite bilde når personen ringer, har sett andre telefoner hvor dette bildet fyller skjermen, men dette er en smakssak.

Å sende sms med ordboken syns jeg var utrolig tungvindt i forhold til min nokia 8310, men jeg trenger nok bare å bli vant med systemet. Har ikke helt skjønt hvordan man kan få ordboken til å lagre ord den ikke har fra før. Ellers har jeg ikke opplevd at den henger når man skriver., enten med ordbok eller uten.

Høytalerne er bare konge, med tanke på at det er en mobil. Lyden på ørepluggene er også overraskende gode. Det at telefonen henger når man hører på musikk er litt irriterende hvis man f.eks skal skrive sms eller gjøre noe annet.

Å overføre bilder og musikk til telefonen er utrolig lett. Men jeg får ikke den til å funke på usb-kabel, så kan bare bruke bluetooth, og det tar litt tid hvis man har noen sanger man vil overføre. Telefonen vil heller ikke samarbeide med "phone tools", mobil-programmet som følger med telefonen. Jeg får bare koblet til via bluetooth, og da sier den at den finner telefonen. Jeg får beskjed å trykke inn "pin-koden" og godkjenner dette. Når så phone tools sier at den er ferdig med å koble til, forsvinner bluetooth kontakten. Bluetooth ikonet på telefonen går vekk alltid når det wizard'en er ferdig.

Lastet også opp en video til telefonen for å teste dette, men kan ikke si jeg er førnøyd. Filmen stopper opp noen mili sekunder hvert 4-5 sekund. Ganske rirriterende. Formatet jvar 3gp eller noe. Animasjonene hang veldig også, disse stoppa ikke opp, men gikk veeeeldig sakte. Mulig dette er standard på telefoner, ikke vet jeg, siden jeg så på en animasjon på en siemens M65, og der gikk animasjonen like sakte. Noen som kan si noe om dette stemmer?

Håper noen av disse problemene forsvinner ved senere software oppgradering.

Noen som vet en enkel måte å finne ut om det finnes nye oppdateringer ute, og går det ann å oppdatere selv så man slipper å være uten telefon i en uke pga dette?

:p dette ble litt mye, men håper det kan hjelpe noen slik andre sin erfaring hjalp meg :)

Endret av Makky
Lenke til kommentar

men er det ikke slik at man kan ha mp3 sanger som ringetone, eller kan de bare være en viss størrelse?

jeg har lastet opp noen sanger til minnekortet, men får ikke valget om å bruke dem som ringetone?

Må sangene være på telefonminnet for at dette skal funke??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...