Gå til innhold

Hardwareoppsett på server til ca. 3000-4000,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt planer om å sette opp en server i lengre tid. Og har nå bestemt meg for å sette i gang med "prosjektet". Som man ser utifra budsjettet er det ikke all verdens greier dette her. Planen er å ha maskinen som lagringsplass / ftp-server, gateway, kjøre forskjellige tjenester og eksperimentering :whistle: med OS / applikasjoner. OS kommer til å bli Linux, akkuart hvilken distro. som vil bli benyttet er ikke helt bestemt ennå, men mest sansynlig Debian.

Jeg har ikke all verdens peiling på hardware og derfor trenger jeg forslag, tips og gode råd til "bra og billig" maskinvare fra dere der ute (som faktisk har all verdens peiling :D)

Okei, det som nesten er det viktigeste her er støynivå, da jeg ikke har mulighet for å plassere maskinen på et annet rom eller lignende. Vannkjøling er også uaktuelt. Så det gjelder om å få den til å være så stillegående som mulig ved hjelp av vifter. Når det gjelder hovedkortet så hadde støtte for S-ATA vært en fin ting å ha (hadde det ikke?) og kanskje et som er i det minste litt fremtidsrettet med tanke på oppdateringer. Valg av prosessor må vel etter all sansynlighet falle på en eller annen AMD variant. Mengden RAM og størrelse på harddisken vil jo også være noe begrenset, når det er sagt så er demovarer forsåvidt heller ingen hindring for noen av komponentene.

Hvis jeg skal prøve å sette opp et budsjett, tenker jeg som så:

ca. 1000 - 1500

• Kabinett (Midi) / Vifter / Strømforsyning / Støydempere for HD

ca. 1000 - 1500

• Hovedkort / Prosessor / RAM

ca. 1000

• Harddisk / Nettverkskort / (WLAN-kort)

Kom gjerne med forslag til endringer på denne disposisjonen og andre synspunkter på hele "prosjektet" :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, var noe i tvil om hvor jeg skulle poste denne her. Da det jo er ment som en server, men vel kanskje i realiteten egentlig bare er en ny pc :) Så ja, tildels enig i forslaget ditt Imposter ;)

Ville kanskje fått litt flere svar også da, who knows :)

Endret av JimmyJazz
Lenke til kommentar
har ikke noen oppsett, men tror denne burde flyttes til kjøp/salg kategorien

Er enig pga. at det er noe som skal kjøpes, men på kjøp og salg, finnes pc og alt annet, det er her dere med god kunnskap om servere ser den først.

Til trådstarter: Hva med https://prisguiden.no/produkt/438

Er billigt og får godt kritikk av dem som har det, eneste er at ingen har det eller jeg finner ingen pris på det i Norge fordi ingen prissammenlignere har oversikt over selgere, kan være jeg så de hadde det på databutikken.com, komplett og mamox har og hatt det inne. Var vel 1-3, mmest sansynligvis 2-3 måneder siden de hadde det inne. Da lå det rundt 500 kr, med en grei nok strømsforsøyning vis du ikke sko sette skjermkort og fulle det opp med hardisker (kun bruke de dedikerte 3.5 plassene). Er skrueløst og et jeg har tenkt å bruke når jeg begynner på mitt føste serverprosjekt forutsatt de får det igjen, hvis de får det igjen blir det nok ennå billigere og hvis det kommer en erstattene modell så vil nok den ligge i samme prisklasse.

PS. Trenger kabinettet å ha støtte fo rpci express og slike nye teknologier eller er det likegyldig så lenge hovedkortet støtter det og er atx og kabinettet er for atx (de passer sammen)?

Hvor mye ram er minimum på en server for 2-4 pc'er som skal bl.a. være filserver og kunne streame filer som f.eks. til en htpc?

Lenke til kommentar

Takker for svar. Så ikke dumt ut det kabinettet der nei, men jeg finner det heller ingen plass.

PCI-Express vil vel igjen gå utover den totale prisen her, men det er absolutt ingen nødvendighet. Stiller ikke sååå store krav til ytelse. Men selvsagt, om det finnes bra hovedkort der ute til en rimelig peng med PCI-E støtte, så er jo det bare positivt.

...eller er det likegyldig så lenge hovedkortet støtter det og er atx og kabinettet er for atx (de passer sammen)?

Hva mente du her egentlig?

Om det er et ATX-hovedkort, så vil det jo absolutt være en fordel å ha et kabinett som passer sammen med ATX-hovedkort ;)

Lenke til kommentar
Takker for svar. Så ikke dumt ut det kabinettet der nei, men jeg finner det heller ingen plass.

PCI-Express vil vel igjen gå utover den totale prisen her, men det er absolutt ingen nødvendighet. Stiller ikke sååå store krav til ytelse. Men selvsagt, om det finnes bra hovedkort der ute til en rimelig peng med PCI-E støtte, så er jo det bare positivt.

...eller er det likegyldig så lenge hovedkortet støtter det og er atx og kabinettet er for atx (de passer sammen)?

Hva mente du her egentlig?

Om det er et ATX-hovedkort, så vil det jo absolutt være en fordel å ha et kabinett som passer sammen med ATX-hovedkort ;)

Funker pci ekspress og nyere standarder/teknologier i kabinett laget før teknologiene var tiltenkt/endelige og på markedet, så lenge hovedkortet støtter det?

Atx er vel en standard på kabinett og hovedkort som passer sammen? Kan noen bekrefte det, slik at det ikke bare er noe jeg er nesten helt sikker på? Eller kan en med nytt hovedkort risikere at kabinettet ikke har åpninger til de forskjellige utgangene etc?

Håper det ble litt tydeligere nå, gikk litt fort kobinert med lite søvn sist.. :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...