Athelas Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Jeg har nylig gått til innskaffelse av denne fine routeren: Fine routeren Saken er at jeg har NextGenTel 2Mb med en netopia router. Jeg har tidligere vært inne og åpnet/forwardet noen porter (5100-5199) i forbindelse med bruk av bittorrent (abc). Dette resulterte i en enorm speedboost (Hoppet fra tidligere gj.snitt. på 5-20kb/s til 80-250kb/s ). Men nå som den trådløse 3com routeren er kommet mellom maskinen og netopia routeren/modemet, så er Bittorrenthastigheten sunket igjen. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre for å ordnet dette, men jeg antar at jeg må gjøre akkurat det samme på den trådløse 3com routeren som jeg gjorde på netopiarouteren gjennom Telnet. Jeg har prøvd å gjøre dette gjennom Firewall -> special apps, men vet ikke helt hva triggerporten skal være (5100?) Hva skal jeg gjøre for å få dette til? Har flashet firmwaren til nyeste versjon (2.0). Her er det dukket opp noen nye opitions. Blant annet "disable nat". Når jeg gjorde det, så ville imidlertid ikke nettet funke i det hele tatt. Hjelp vil mottas med enorm takknemmelighet fra en som trodde han kunne mye om data, men tydeligvis tok feil... Athelas Lenke til kommentar
Soho Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Bare sånn helt ut av det blå så ser det ut som du har koblet ledningen fra NGTrouteren til Wanporten på den nye routeren din Det betyr at den opprinnelige ipen som du fikk tildelt fra NGT ikke lenger gjelder, for det er den nye routeren som gir deg Ipadresse. Og dermed er ikke portene som du har åpnet i filtersettet i NGTrouteren lengre gyldige fordi de ikke stemmer overens med ip som du nå har. Hvis du flytter ledningen fra første router til nettverksportene du har i stedet for Wanporten så vil rotueren oppføre seg som et aksesspunkt. Det betyr at det er ip tildelt fra NGTrouter som gjelder og portene som du har åpnet tidligere vil bli gyldige igjen. VIdere vil du nå oppleve at du ikke får tilgang til routeren(den nye) din lengre, dette må ordnes ved å tildele denne routeren en ip adresse manuellt. Det får vi komme tilbake til når problemet oppstår Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Glimrende! Skal prøve ved første anledning, og poste hvordan det går! Athelas Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Well. That didn't work... Flere forslag? Det er fire rj45 utganger, og én inngang som er merket "cable/adsl". Skal altså ledningen fra netopiarouteren IKKE inn der? Eller er det noe jeg har misforstått? Athelas Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Well. That didn't work... Flere forslag? Det skal fungere men du må skru av DHCP-serveren i 3com-en skal gå. Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 15. januar 2005 Del Skrevet 15. januar 2005 Hei, jeg har gjort det samme så det skal funke. *Plugg kabelen som går fra ngt sin router og som normalt skulle gått inn i pc'en, inn i en av de fire nettverksportene. *Deretter en kabel fra en ytterligere nettverksport og inn til pc'en din. *Koble deg inn på routeren, default via http://192.168.1.1 og skru av DHCP på LAN settings. (unit cofiguration) Samtidig må du gi routeren en ip som er innenfor det NGTrouteren deler ut, f.eks 10.0.0.10 (husk at dette blir den adressen du må bruke for å logge deg på routeren igjen senere.. ---> http://10.0.0.10) Det skal være alt som trengs.. Nå vil routeren fungere som et accesspoint i stedet, og alle port instillinger skal gjøres på NGT sin router, med andre ord vil du sannsynligvis ikke behøve å forandre noe fra hva du har hatt fungerende tidligere. Nå skal det sies at det ble en smule rotete og det er muligheter for at jeg har glemt noe da hjernen er lettere redusert i dag, så du får bare spørre hvis det er noe du lurer på. Håper du får det til ! Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Hei, jeg har gjort det samme så det skal funke. *Plugg kabelen som går fra ngt sin router og som normalt skulle gått inn i pc'en, inn i en av de fire nettverksportene. *Deretter en kabel fra en ytterligere nettverksport og inn til pc'en din. *Koble deg inn på routeren, default via http://192.168.1.1 og skru av DHCP på LAN settings. (unit cofiguration) Samtidig må du gi routeren en ip som er innenfor det NGTrouteren deler ut, f.eks 10.0.0.10 (husk at dette blir den adressen du må bruke for å logge deg på routeren igjen senere.. ---> http://10.0.0.10) Det skal være alt som trengs.. Nå vil routeren fungere som et accesspoint i stedet, og alle port instillinger skal gjøres på NGT sin router, med andre ord vil du sannsynligvis ikke behøve å forandre noe fra hva du har hatt fungerende tidligere. Nå skal det sies at det ble en smule rotete og det er muligheter for at jeg har glemt noe da hjernen er lettere redusert i dag, så du får bare spørre hvis det er noe du lurer på. Håper du får det til ! Ok. Tror jeg skjønner nå. Fin forklaring. Men for å ta det med teskjeer... hehe... Hvordan endrer jeg routeren sin ip, og hva nøyaktig anbefaler dere at jeg endrer den til? Takk for kjempefin hjelp så langt. Athelas Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 15. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2005 Fan. Sliter fortsatt. Mistet helt kontakt med routeren en stund. Jeg fikk ikke forandret ip'en til det dere foreslo, den ble ugyldig. Jeg prøvde i stedet å forandre det til 10.11.11.10, men da fucket alt seg. Forandret det tilbake til det opprinnelige. Tror jeg må vite nøyaktig hva jeg skal endre den til. Jeg må vel ikke endre noe i nettverksinnstillingene? IP'en skal vel fortsatt være automatisk tildelt? Athelas Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 (endret) Hmm.. høres ut som det samme som skjedde hos meg. Jeg gav routern IP 10.0.0.10 og da jeg trykket apply tok det en liten stund før "siden kan ikke vises" kom opp. Dette mest sannsynlig for at den nå har en helt annen adresse enn hva som står i adressefeltet. Jeg fikk heller ikke logget på før jeg foretok en restart. OG husk, disable DHCP. Legger ved et skjermbilde så du kan se. Prøv igjen, det skal gå. Endret 16. januar 2005 av sjokolademelka Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 16. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2005 Hmm.. høres ut som det samme som skjedde hos meg. Jeg gav routern IP 10.0.0.10 og da jeg trykket apply tok det en liten stund før "siden kan ikke vises" kom opp. Dette mest sannsynlig for at den nå har en helt annen adresse enn hva som står i adressefeltet. Jeg fikk heller ikke logget på før jeg foretok en restart. OG husk, disable DHCP. Legger ved et skjermbilde så du kan se. Prøv igjen, det skal gå. Weeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!! Finally!!! Tusen takk for hjelpen. Alt ser ut til å fungere nå! Athelas PS. Sliter med jevnlig disconnecting når jeg eller dama skal koble til laptop'ene våre. Tar ca. 1-2 min så kobler den fra. Dette skjer til tross for at det er max én meters avstand... Any suggestions? Lenke til kommentar
havfal Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 skjer det men 1-2 min i ett strekk, eller skjer det bare en gang rett etter du har "logga på" router'n.? Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 skjer det men 1-2 min i ett strekk, eller skjer det bare en gang rett etter du har "logga på" router'n.? I ett strekk.... Men nå er det enda verre på dama sin laptop etter at jeg gjorde endringa over. Det kan jo være en tilfeldighet, imidlertid. Men det syke er at det står at signalstyrken er på topp (sterk). Athelas Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 17. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2005 Er det mulig at jeg ved å ha endret routeren til aksesspunkt, har ødelagt noe av dens evne som trådløs router? Lenke til kommentar
kiripe Skrevet 17. januar 2005 Del Skrevet 17. januar 2005 De forandringene du skal ha gjort der, skal ikke ha noen innvirkning på det der såvidt meg bekjent. Har du nyeste firmware på routern? Vet de nevnte noe om slike problemer ved tidligere firmwares. Evt. også sjekke driver/ software på det trådløse kortet. Lenke til kommentar
Gullars Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hei! Eg har eit liknande problem. Eg kopler meg på internett via det trådlause nettverket til "husherren" min, og eg veit ikkje kva eg skal skriva opp som triggerport. Det er uansett ikkje rett det eg har nå, og farta er svært låg. Eg har ikkje så veldig god peiling på dette sjølv heller, så det hadde vore fint med litt hjelp Viss dette er noko eg kan finna ut sjølv gjennom maskina mi: Korleis? Viss ikkje, kva opplysningar må eg få av husherren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå