Gå til innhold

Thermaltake BigWater Gpu vannblokk?


Anbefalte innlegg

Uff, her var det mye å kommenterere. :p

 

Hehe, tipper det blir litt merarbeid for Komplett hvis dette går igjennom, da ca. alle de som kjøpte de 200 TT BigWater-settene antakelig vil benytte seg av dette tilbudet også, mao. må Komplett manuelt spleise ordrene for alle som ber om det etterpå.

 

Ble egentlig litt overrasket over at de ikke hadde denne GPU-blokka inne på lager da de ga BigWater-tilbudet, da hadde de jo tjent inn mange slanter igjen ved å selge den til fullpris.

 

Hysj! komplett kan høre deg. :p

 

ehm.. menne. Hvorfor sender ikke dagens ungdom epost til komplett og spør istedet for å lage en unødvendig (?) post på forumet? De HAR faktisk en dedikert epostadresse til sånt.

 

E-post ble sendt både til komplett og ps-data før denne posten ble startet, men det som er tingen nå er at vi har funnet ut at hvis man går sammen mange så er det større sjangs for å gjøre en bedre handel. ;)

 

Noen med erfaringer/reviews å henvise til?

 

Jeg har leita etter reviews\tester osv, men har ikke funnet noen.

 

Der var blokka på plass hos PSData. På tide å endre ordren  Venter fremdeles på BigWater settet som jeg bestilte på julaften.

 

Go PSData

 

Ikke la oss forhaste oss nå. Nå har jo komplett en konkurrent, og hva kan skje med prisen da? :p

 

er ganske mye vannkjølings-utstyr som ikke har bilde eller tekst, er nok noe psdata har satt opp for å tjene på at komplett har solgt 200 vannkjølinger til gi-bort pris...

 

Jeg tipper ps-data solgte enda flere sett enn komplett, og mange av disse venter fremdeles på settene sine.

 

 

Da var vi oppe i 91 sett :D , Dette kan bli bra. :thumbup:

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, liksågodt bruke dobbelpostinga mi til å mase litt om et raskt svar på om denne blokka passer på northbridge? Må vite om jeg skal endre ordren til 1 eller 2.

 

Hvordan vil dette fungerer dersom jeg bestiller en ekstra radiator?

Tenker da på rekkefølge: Pumpe - radiator - cpu - radiator - gpu - nb - pumpe

Er pumpa sterk nok til alt dette?

er vel nesten like mye motstand i 1 radiator som i 2, tviler på at det er noe problem

 

eller så har du jo en pumpe til også da, kan koble det slik:

Pumpe - radiator - cpu - pumpe - radiator - gpu - nb - pumpe

Lenke til kommentar

PS solgte vel endel BigWater sett på julaften, bestilte før eg la meg lillejulaften og det kommer til lager 16. februar. Siden PS holdt tilbudet åpent til midnatt julaften kan det være endel vannkjølingsett solgt derfra også, så mye at ThermalTake ikke hadde noe europalager å levere nok sett fra til PS. Kanskje følger de tråden her i forumet om de som ønsker VGA kjøler og ser et behov hos kanskje 1 av 10 som har settet pågang (mottatt eller venter som meg + xxx?) mulig dette vil øke fremover, kanskje derfor de har justert ned prisen på settet de siste dagene..

Lenke til kommentar
har allerede bestilt zalman GPU blokk til 295. tviler på at den var så bra men.....

hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje kjøpt en annen

Som sagt tidligere, er det virkelig så stor forskjell på blokker? Jeg vil tippe nei.

 

AtW

Blir mye mer styr og bruke Zalman blokken på Bigwater kitet, da Zalman blokken bruker annen slangedimensjon. Altså må en også dra ut og handle overganger og slikt. Dessuten er Zalman blokken av rent alu, og _SKAL_ ikke blandes med kobber-løsninger, som Bigwater blokken er laget av. Da kan det bli tett, korrosjon, osv.

 

Og når det kommer til kjøleeffekt, så ja - da er det stor forskjell på blokker, akkurat som det er på kjøleribber.

Lenke til kommentar
har allerede bestilt zalman GPU blokk til 295. tviler på at den var så bra men.....

hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje kjøpt en annen

Som sagt tidligere, er det virkelig så stor forskjell på blokker? Jeg vil tippe nei.

 

AtW

Blir mye mer styr og bruke Zalman blokken på Bigwater kitet, da Zalman blokken bruker annen slangedimensjon. Altså må en også dra ut og handle overganger og slikt. Dessuten er Zalman blokken av rent alu, og _SKAL_ ikke blandes med kobber-løsninger, som Bigwater blokken er laget av. Da kan det bli tett, korrosjon, osv.

 

Og når det kommer til kjøleeffekt, så ja - da er det stor forskjell på blokker, akkurat som det er på kjøleribber.

Hvorfor skal ikke alu og kobber blandes?

 

Og er virkelig forskjellen på blokker som på ribber? (som har mye større forskjeller i blandt annet størrelse) Og i såfall, er dette ern forskjelle som er relvant om man ikke skal klokke? Eller er det "mer en bra nok" uansett?

 

Men det med overganger er jo såklart stress.

 

AtW

Lenke til kommentar
har allerede bestilt zalman GPU blokk til 295. tviler på at den var så bra men.....

hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje kjøpt en annen

Som sagt tidligere, er det virkelig så stor forskjell på blokker? Jeg vil tippe nei.

 

AtW

Blir mye mer styr og bruke Zalman blokken på Bigwater kitet, da Zalman blokken bruker annen slangedimensjon. Altså må en også dra ut og handle overganger og slikt. Dessuten er Zalman blokken av rent alu, og _SKAL_ ikke blandes med kobber-løsninger, som Bigwater blokken er laget av. Da kan det bli tett, korrosjon, osv.

 

Og når det kommer til kjøleeffekt, så ja - da er det stor forskjell på blokker, akkurat som det er på kjøleribber.

Hvorfor skal ikke alu og kobber blandes?

 

Og er virkelig forskjellen på blokker som på ribber? (som har mye større forskjeller i blandt annet størrelse) Og i såfall, er dette ern forskjelle som er relvant om man ikke skal klokke? Eller er det "mer en bra nok" uansett?

 

Men det med overganger er jo såklart stress.

 

AtW

Fordi det oppstår korrosjon.

 

Som det står på Zalman sin egen hjemmeside:

*This VGA water block is a component for water cooling systems for CPUs and cannot be used independently. It must be used with a water cooling system such as ZALMAN's Reserator 1 Water Cooling System.

 

Når en blander Anodizert aluminium å kobber så kan det lett oppstå korrosjon, har jeg iallefall lest.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Fordi det oppstår korrosjon.

 

Som det står på Zalman sin egen hjemmeside:

*This VGA water block is a component for water cooling systems for CPUs and cannot be used independently. It must be used with a water cooling system such as ZALMAN's Reserator 1 Water Cooling System.

 

Når en blander Anodizert aluminium å kobber så kan det lett oppstå korrosjon.

Hehe, det som zalman skriver ser jeg på som markedsføringssvade :). Men korrosjon sier du? Har du noen mer detaljer om dette? Hva som forårsaker denne korrosjonen, hvordan det kan hindres osv.

 

AtW

Lenke til kommentar
har allerede bestilt zalman GPU blokk til 295. tviler på at den var så bra men.....

hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje kjøpt en annen

Som sagt tidligere, er det virkelig så stor forskjell på blokker? Jeg vil tippe nei.

 

AtW

Kjøpte du denne blokka? Da kommer du til å bli skuffet! Bare se hvordan den ser ut inni.

Kilde:X-bit labs.

 

Konklusjon: Jo, det er forskjell på kjøleblokker. Ganske stor også, faktisk. GPU i X-bit labs-testen nådde deilige 87°C!

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Fordi det oppstår korrosjon.

 

Som det står på Zalman sin egen hjemmeside:

*This VGA water block is a component for water cooling systems for CPUs and cannot be used independently. It must be used with a water cooling system such as ZALMAN's Reserator 1 Water Cooling System.

 

Når en blander Anodizert aluminium å kobber så kan det lett oppstå korrosjon.

Hehe, det som zalman skriver ser jeg på som markedsføringssvade :). Men korrosjon sier du? Har du noen mer detaljer om dette? Hva som forårsaker denne korrosjonen, hvordan det kan hindres osv.

 

AtW

Her står det mye om det.

 

EDIT: Oppdaterte linken til en litt mer informativ artikkel :)

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Hvorfor skal ikke alu og kobber blandes?
Hvis du utvider dette vannkjølingssettet med flere komponenter (f.eks. vannblokk til skjermkort) så bør også de være tilvirket av aluminium. Kobber og aluminium i samme vannkretsløp resulterer i galvanisk korrosjon så vi fraråder på det sterkeste bruk av komponenter som er tilvirket av kobber.
Lenke til kommentar
eeeehm... jeg har handlet 2 vannkjølingssett og GPU blokka på samme ordre fra komplett. er det mulig å slette GPU blokka fra ordren, eller returnere kun den eller noe??

Ta kontakt med Komplett pr. epost eller telefon du, så ordner det seg sikkert.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Her står det mye om det.

 

EDIT: Oppdaterte linken til en litt mer informativ artikkel :)

Takker for lenken, utifra den så virker det som korrosjon er noe du bør ta hensyn til, men ett problem som kan løses, ihvertfall utifra blant annet disse to sitatene:

 

"Anodizing aluminum surfaces can help slow down corrosion of the aluminum parts but it will not totally stop it."

 

"Corrosion inhibitors can be added to water based coolants to help prevent corrosion"

 

Virker som litt tilsetningsstoffer ordneer den bifen relativt greit?

 

AtW

Lenke til kommentar
har allerede bestilt zalman GPU blokk til 295. tviler på at den var så bra men.....

hadde det ikke vært for det hadde jeg kanskje kjøpt en annen

Som sagt tidligere, er det virkelig så stor forskjell på blokker? Jeg vil tippe nei.

 

AtW

Kjøpte du denne blokka? Da kommer du til å bli skuffet! Bare se hvordan den ser ut inni.

Kilde:X-bit labs.

 

Konklusjon: Jo, det er forskjell på kjøleblokker. Ganske stor også, faktisk. GPU i X-bit labs-testen nådde deilige 87°C!

Hehe, den blokka var litt ekstem ja, det må jeg innrømme :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt ang. den Zalman GPU blokka tatt fra X-Bit Labs testen

 

I must confess I hadn’t expected anything like that from Zalman. Without running any tests, I can already express my doubts about the efficiency of such water blocks. First, the sole surface of the blocks is not treated at all. Thermal paste can improve this somewhat, filling in the micro-caverns on the anodized surface, but some polishing off would anyway help a lot. Second, the heat from the graphics processor is not transferred through a copper base, like in Zalman’s own CPU water block, but rather through a thick layer of aluminum, which has twice worse heat conductivity characteristics. Lastly, a through and round hole is the worst channel for the water stream. Such a channel has the smallest internal surface area, i.e. this is the worst case for heat transfer.

 

It is good the ZM-GWB1 doesn’t come with Reserator 1 – it wouldn’t do to spoil such a nice system with a bad GPU water block.

 

Those 80-90°C of the GPU temperature are not satisfactory, to put it mildly.

 

Høres ikke bra ut :)

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...